سنا- مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین گفت: ابزارهای جدید برای تامین مالی پروژه‌های نفتی در نیمه دوم امسال، عملیاتی خواهد شد. علی سنگینیان افزود: از آن جایی که ابزارهای مالی برای تامین مالی پروژه‌های نفتی در بورس وجود ندارد، طراحی نوع خاصی از صندوق‌ها به نام صندوق‌های پروژه ای به طور مشخص برای تامین مالی پروژه‌های نفتی و توسعه میدان‌های نفتی آغاز شده است.

به گفته وی، تدوین امیدنامه و اساسنامه این صندوق در حال نهایی شدن است که ظرف یک تا دو ماه آینده به سازمان بورس ارسال خواهد شد.

وی راه‌اندازی این صندوق را با همکاری شرکت ملی نفت دانست و افزود: راه اندازی این صندوق می‌تواند کمک زیادی به تامین مالی پروژه‌های نفتی کند.

سنگینینان همچنین از طراحی ترکیبی از ابزار صکوک برای پروژه‌های نفتی خبر داد و گفت: در حال حاضر برای انتشار این اوراق با دو شرکت نفتی به توافق رسیده ایم به طوریکه قرارداد مشاور عرضه این اوراق نهایی شده است و احتمالا تا دو ماه آینده این اوراق منتشر خواهد شد.

مدیر عامل تامین سرمایه امین از پیگیری برای راه اندازی صندوق ارزی خبر داد و افزود: با توجه به شرایط ارزی و نوسان‌های ارز، در حال حاضر زمان خوبی برای راه اندازی این صندوق نیست.

وی همچنین از انتشار بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق صکوک در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: بحث انتشار ۳۱۶ میلیارد تومان اوراق اجاره بانک انصار در حال اخذ مجوز و طی مراحل نهایی است. همچنین قرار است ۱۰۴ میلیارد تومان اوراق صکوک نفت پارس و حدود ۸۰ میلیارد تومان اوراق صکوک مگاموتور نیز پس از تکمیل مدارک و اخذ مجوز در نیمه دوم سال منتشر شود.

سنگینینان از راه‌اندازی دو صندوق جدید با در آمد ثابت نیز خبر داد و گفت: یکی از این صندوق‌ها با همکاری بانک انصار و دیگری با همکاری بانک سرمایه راه اندازی خواهد شد که در حال حاضر منتظر اخذ مجوز از سازمان بورس هستیم.

وی افزود: به زودی صندوق امین صبار با همکاری موسسه مالی اعتباری مهر در اندازه بزرگ فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز می کند.