فارس- بدهی۵۰۰ میلیارد تومانی فولاد اکسین خوزستان که تسهیلات دریافتی ایمیدرو نه برای این واحد فولادی که تنها به نام آن اخذ شده، مانع تازه‌ای در عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان ایجاد کرده است. بنابر این گزارش، طی روزهای گذشته برخی رسانه‌ها به نقل از سازمان خصوصی‌سازی خبر از عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان در آینده‌ای نزدیک داده‌اند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد مانع تازه‌ای در این عرضه و شکستن طلسم واگذاری این شرکت مشمول اصل ۴۴ ایجاد شده است.

براساس این گزارش،‌ اعضای حقوقی هیات‌مدیره این شرکت درحالی بعد از دو بار لغو برگزاری مجمع عمومی فوق العاده انتخاب شده‌اند (شامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، ملی فولاد ایران، منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و دو سرمایه‌گذاری استان مرکزی و استان لرستان) که نماد معاملاتی فولاد خوزستان شنبه ۲۸ مرداد در بورس بازگشایی شد تا مقدمات واگذاری بلوک مدیریتی آن فراهم شود.

در این واگذاری قرار بوده و هست که یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون و ۹۶۰ هزار سهم فولاد خوزستان به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۶۲۲ ریال کمتر نباشد و به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۴ ساله روی میز فروش گذاشته شود، اما در پی لغو عرضه چند باره ۵/۵۰ درصد از سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ توسط سازمان خصوصی‌سازی (که آخرین آن به سوم مرداد و به بهانه تقسیم سود در مجمع سالانه و لزوم قیمت‌گذاری مجدد سهام بر می‌گردد) هیات واگذاری این بلوک را دوباره به همان قیمت‌های قبلی حدود ۲۳۰۰ تومان هر سهم تعیین کرد و قرار بوده طی روزهای آینده این عرضه انجام شود، اما طرح بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی مربوط به فولاد اکسین خوزستان در این عرضه ممانعت دیگری ایجاد کرده است.

به این ترتیب در زمانی که فولاد اکسین خوزستان در قالب طرح بود، ایمیدرو از طریق فولاد خوزستان ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت و به‌نام فولاد خوزستان ثبت می‌کند که در اصل ارتباطی به این شرکت نداشت و ندارد، اما بعد از تغییر فولاد اکسین خوزستان از قالب طرح به شرکت، این بدهی تعیین تکلیف نشده و در سرفصل‌های فولاد خوزستان باقی مانده است. به همین دلیل این موضوع باعث شده تا عرضه بلوک ۵/۵۰ درصدی فولاد خوزستان به دیوار دیگر و تازه ای برخورد کند.

در رابطه با این بدهی که بخش عمده‌ای از آن باید به بانک صادرات پرداخت شود، ‌وزیر اقتصاد دستور داده تا هرچه سریع‌تر این موضوع برطرف شود تا زمینه خصوصی‌سازی فولاد خوزستان فراهم شود. به این ترتیب باید منتظر ماند تا مشخص شود این موضوع چگونه و چه وقت حل و فصل خواهد شد، اما برخی مسوولان معتقدند با توجه به پذیرش این بدهی توسط فولاد اکسین خوزستان و ایمیدرو، واگذاری بلوک مدیریتی فولاد خوزستان در روزهای آینده انجام خواهد شد.

پیش از این هم هیات واگذاری در آذر سال گذشته قیمت و شرایط این بلوک را تصویب کرده بود، اما به دلیل وثیقه بودن حدود ۱۸ درصد سهام توسط ایمیدرو، چنین امکانی مهیا نشد تا اینکه با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، این مانع برطرف شد تا زمینه عرضه دوباره آن در ۱۷ خرداد سال جاری فراهم شود که چنین اتفاقی هم در آن تاریخ رخ نداد تا سازمان خصوصی‌سازی مجددا مجبور به صرف هزینه و تلاش برای این واگذاری کند.

بعد از لغو بدون اعلام دلیل در این واگذاری توسط سازمان خصوصی‌سازی در ۱۷ خرداد و انتشار خبر تصمیم نمایندگان ویژه رییس‌ جمهور موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی مبنی بر تخصیص ۵۷/۲۷ درصد سهام این شرکت به وزارت راه به ارزش ۴/۱ هزار میلیارد تومان (بابت مطالبات پیمانکاران) بود که بار دیگر زمان واگذاری این بلوک از ۲۷ تیر ماه تعیین و با اعلام مسوولان بورس عرضه ۵/۲هزار میلیارد تومانی این بلوک قرار بود سوم مرداد قطعی شود، اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد.