رفتار هماهنگ حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بورس

عکس:‌آکو سالمی

گروه بورس- اعظم شریفی: معاملات کم‌حجم در این هفته باعث شد تا تغییر مالکیت بین سهامداران حقیقی و حقوقی نیز در رقابت تنگاتنگی قرار گیرد. به گزارش خبرنگار ما، نوسان‌های مثبت بازار در این هفته به لطف صف‌های خرید فولادی‌ها موجب شد، حقیقی‌ها در روزهای شنبه و سه‌شنبه خریدار باشند. این در حالی است که حمایت حقوقی‌ها همچنان طی روزهای یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از گروه‌های زیرمجموعه خود ادامه داشت.

هرچند در نهایت این هفته بازدهی و نوسان مثبت اندکی را به همراه داشت، اما صف‌های فروش عمده به خصوص در نمادهای پتروشیمی خارک، کشتیرانی، ایران‌خودرو، نفت بهران و سرمایه‌گذاری شاهد منجر به حبس نقدینگی معامله‌گران شد.

در بازار این هفته حمایت حقوقی‌ها در نمادهای پاسارگاد، سرمایه‌گذاری امید، بانک انصار و پتروشیمی کرمانشاه ادامه داشت. حال آنکه چینی ایران و صنایع شیمیایی ایران هم شاهد استقبال معامله‌گران حقیقی بود.

معاملات حقیقی در سهام بانکی

در جو مثبت بازار روز شنبه حقوقی‌ها هم فعالیت کمتری داشتند. در این روز سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد ۶۰۰ هزار سهم بانک انصار را برای حمایت از این نماد خرید، همچنین مهرآفرینان دوران دیگر حقوقی‌ بود که برای حمایت از بانک پارسیان ۳۶۰ هزار سهم خرید. تدبیر در این روز خریدار کم‌حجم پردیس و ۲۰۰ هزار سهمی بیمه ملت بود. در همین حال گروه مالی ملت نیز تنها به خرید ۱۶۰ هزار سهم بانک ملت اکتفا کرد. در همین حال صندوق آتیه کارکنان این بانک نیز دیگر خریدار کم‌حجم این بانک بود. سرمایه‌گذاری ایرانیان هم که از روز بازگشایی «رکیش» حمایت خود را از آن آغاز کرده، باز هم ۳۰۰ هزار سهم را از بازار جمع‌آوری کرد. از سوی دیگر سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه که از خریداران ثابت «ونفت» و «ثتران» در این هفته بود، در این روز ۲۰۰ هزار سهم این دو شرکت را از بازار جمع‌آوری کرد.

از سوی دیگر دلیران پارس نیز اقدام به جمع‌آوری ۶۰۰ هزار سهم بانک دی کرد. در این بین صندوق عشایر ۴۵۰ هزار سهم فولاد و ۲۵۰ هزار سهم مسکن تهران را به پرتفولیوی خود افزود. «ومعادن» نیز خرید کم‌حجمی در نمادهای «بکام» و فولاد صبانور داشت. این در حالی است که روز شنبه اعتلای البرز فروشنده ۲۰۰ هزار سهمی داروسازی فارابی و ساتا نیز فروشنده ۵۰ هزار سهمی معادن بافق بود.

تحرکات حقوقی‌ها در نماد‌های کوچک

در بازار روز یکشنبه نوسان مثبت و صف‌های خرید در گروه قندی و کاشی موجب شد، حقوقی‌‌ها اقدام به عرضه صف‌های خرید در این نمادها کنند. به طوری که موسسه خیریه همدانیان ۳/۲ میلیون سهم قند نقش جهان را فروخت و بیمه کوثر نیز با عرضه ۱۰۰ هزار سهم چینی ایران، ۸۰ هزار سهم کاشی سینا، ۳۰ هزار سهم کاشی سعدی و ۲۰ هزار سهم بهسرام روز فعالی داشت.

روز یکشنبه کارکنان مپنا نیز اقدام به عرضه ۵۷۰ هزار سهمی در نماد مپنا کرده بود. رصد معاملات دیگر روز شنبه حاکی از آن است که سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد در این روز ۲/۲ میلیون سهم بانک انصار را خرید، حال آنکه خریدهای مهرآفرینان دوران در بانک پارسیان و گروه مالی ملت در بانک ملت نیز ادامه داشت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه خریدار «ونفت» بود و سرمایه‌گذاری ایرانیان نیز ۲۷۰ هزار سهم «رکیش» را از بازار جمع‌آوری کرد.

دلیران پارس هم در این روز معاملات پرحجمی را در نماد بیمه کوثر با خرید ۳۰۰ هزار سهم رقم زد. صندوق عشایر هم در جایی که سرمایه‌گذاری غدیر ۱/۶ میلیون سهم پارسان را عرضه کرد، تنها خریدار ۵۶۰ هزار سهمی بود.

«وغدیر» هم در بازار روز یکشنبه در کنار عرضه نفت و گاز پارسیان اقدام به خرید ۵/۱۱ میلیون سهم فولاد آلیاژی ایران کرد. در این روز بانک سامان خریدار بیمه سامان بود و بانک تجارت نیز ۴۵ هزار سهم پتروشیمی پردیس را به پرتفولیوی خود افزود.

صبا تامین نیز دیگر خریدار روز یکشنبه بود که در نمادهای حفاری، فن‌آوران، مس باهنر، بانک تجارت و «وصندوق» خریدهای ۱۰۰ هزار سهمی تا یک میلیون سهمی را صورت داد.

در همین حال، تعاونی اعتبار مولی‌الموحدین با خرید ۲۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری شاهد نتوانست صف فروش این نماد را متعادل کند. همچنین این تعاونی خریدار ۲۳۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری صنعت بیمه نیز بود.

حضور کمرنگ معامله‌گران

بازار روز دوشنبه با انجام یک معامله بلوکی در ملی مس مثبت ماند؛ این بین بلوک «فملی» در مجموعه فرهنگیان بین صندوق ذخیره و سرمایه‌گذاری فرهنگیان معامله شد. در این روز سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد ۴/۱ میلیون سهم بانک انصار را از بازار جمع کرد و گروه مالی ملت و صندوق آتیه کارکنان بانک ملت نیز در مجموع خریداران ۴/۱ میلیون سهمی بانک ملت بودند.

در همین حال حجم خریدهای سرمایه‌گذاری ایرانیان و ایران و فرانسه در نمادهای «رکیش» و «ونفت» و مسکن تهران تا حد قابل ملاحظه‌ای کاهش یافت. این در حالی است که افت حجم معاملات در خریدهای بانک تجارت و دانایان پارس در نمادهای «شپدیس» و توس‌گستر نیز قابل مشاهده بود. از سوی دیگر صباتامین با خرید ۵۰۰ هزار سهمی در نماد بانک تجارت برای جمع کردن صف فروش این نماد تلاش کرد. در بازار روز دوشنبه ۱/۱ میلیون سهم لیزینگ ایرانیان از سوی تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو خریداری شد و تعاونی مولی‌الموحدین نیز به خرید ۲۰۰ هزار سهمی در نماد سرمایه‌گذاری شاهد اکتفا نمود.

عرضه‌های یک روز مثبت

در بازار روز سه‌شنبه معامله‌گران شاهد اقبال بازار به نمادهای پیشرو به خصوص در گروه فولادی و سنگ‌آهنی بودند، استقبالی که عرضه‌های خوبی را در این نمادها موجب شد. بر این اساس سرمایه‌گذاری مهرگان فروشنده ۵۸۰ هزار سهم چادرملو و عرضه‌کننده ۶۷۵ هزار سهم گل‌گهر بود. همچنین فولاد صبانور نیز ۵۰۰ هزار سهم معادن و فلزات را در نوسان‌های مثبت عرضه کرد. اما در تحولاتی دیگر روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد یک میلیون سهم بانک انصار را از بازار جمع کرد. سرمایه‌گذاری تدبیر خریدار ۳۳۰ هزار سهمی بیمه ملت بود و حقوقی‌های دیگر نیز طبق معمول تنها خریدار زیرمجموعه‌های خود بودند؛ به طوری که صبا تامین ۷۰۰ هزار سهم بانک تجارت و ۱۲۰ هزار سهم بیمه ملت را جمع کرد و معادن و فلزات نیز در دو نماد «بکام» و «کنور» خریدار بود.

اما در بازار مثبت روز سه‌شنبه بیمه عشایر معاملات پرحجمی را صورت داد. در این روز صندوق عشایر ۱/۱ میلیون سهم نفت و گاز پارسیان و ۴/۱ میلیون سهم بین‌المللی توسعه ساختمان را از بازار جمع کرد، این در حالی است که سرمایه‌گذاری ملی ایران با فروش ۲۵۰ هزار سهم توکافولاد در زمره فروشندگان سه‌شنبه قرار گرفت.