گروه بورس- بازار فرابورس، دومین روز از هفته جاری را با افزایش حجم معاملات و کاهش ارزش معاملات در مقایسه با روز ماقبل به پایان برد. روز گذشته تعداد 70 میلیون سهم به ارزش بیش از 148 میلیارد ریال در بازارهای فرابورس دادوستد شد.

از میان ۷۷ نماد حاضر در فرابورس، روز گذشته ۲۵ نماد با رشد قیمت و ۳۰ نماد با کاهش قیمت روبه‌رو بودند. ۲۲ نماد دیگر نیز تغییری را به ثبت نرساندند. روز گذشته حق‌تقدم بانک ایران زمین بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد. دیروز ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار «وزمینح» در بازار اول فرابورس معامله شد. از سوی دیگر بیمه آرمان با ثبت ارزش معاملاتی معادل ۲۳ میلیارد و ۴۷۹ میلیون ریال از بیشترین ارزش معاملات برخوردار شد.
پس از بیمه آرمان، حق‌تقدم بانک ایران زمین و اوراق مشارکت نارنجستان با ارزش معاملات 20 میلیارد و 540 میلیون ریال و 14 میلیارد و 31 میلیون ریال بیشترین ارزش معاملات را کسب کردند. در همین حال عمران و توسعه شاهد با 5 میلیون ریال معاملات، کمترین ارزش معاملات را به خود نسبت داد.
روز گذشته اوراق اجاره جوپار کمترین حجم معاملات را شاهد بود. در این روز تنها ۱۲۰ برگه از این اوراق دادوستد شد.
روز گذشته نماد بیمه آرمان در بازار پایه گشایش یافت و با قیمت اولیه 1200 ریال دادوستد شد و در نهایت با میانگین قیمتی 1253 ریال بیش از 27 میلیون سهم آن دادوستد شد.
براساس اطلاعات منتشر شده این نماد به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه، در پایان معاملات امروز متوقف می‌شود. همچنین روز گذشته نمادهای معاملاتی اوراق اجاره واسط مالی مهر، حق‌تقدم تسهیلات مسکن خردادماه و گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان بازگشایی شد و مورد معامله قرار گرفت.
«قوامین» هشتمین بانک فرابورس
مدیر پذیرش فرابورس ایران از درج شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان در بازار دوم خبر داد و افزود: بانک قوامین به عنوان هشتمین بانک در بازار سهام فرابورس درج شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، سید‌مهدی علم‌الهدی با اعلام این خبر گفت: بانک قوامین که در زمینه واسطه‌های مالی و پولی فعالیت می‌کند به عنوان هفتاد و ششمین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد و با درج آن تعداد بانک‌ها در بازار سهام فرابورس به هشت رسید.
علم‌الهدی در ادامه تصریح کرد: شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان با سرمایه 51میلیارد ریال به عنوان شصت و پنجمین نماد معاملاتی و هفدهمین شرکت در بازار دوم درج شد.
پرداخت سود ۴۰ تومانی فرابورس
معاونت اجرایی فرابورس از پرداخت سود 400ریال به ازای هر سهم بابت عملکرد سال مالی 90، از 20 تیر به حساب بانکی سهامداران خبر داد. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، محسن حمیدیان با اعلام این خبر افزود: با توجه به مصوبه مجمع عمومی عادی سالانه در 24 خرداد مبنی بر پرداخت سود نقدی به مبلغ 400 ریال به ازای هر سهم بابت عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند 1390، این سود به حساب بانکی سهامداران حقیقی از 20تیرماه سال جاری و همچنین سهامداران حقوقی از 20دی ماه 91 واریز می‌شود. وی تصریح کرد: سهامدارانی که تاکنون شماره حساب خود را به این شرکت اعلام نکرده‌اند، شماره حساب بانکی یکی از بانک‌های ملی، ملت و پاسارگاد خود را به امور سهام شرکت فرابورس اعلام کنند.
پذیره‌نویسی مالی و اعتباری کوثر
رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز پذیره‌نویسی شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی خبر داد. به گزارش سنا، غلامرضا ابوترابی با بیان اینکه اعضای شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی مبلغ 105 میلیارد تومان را تامین کرده‌اند، گفت: تعداد 450 میلیون سهم در پذیره‌نویسی عمومی این موسسه عرضه خواهد شد.
وی اظهار کرد: پذیره‌نویسی عمومی این شرکت مالی و اعتباری از طریق شرکت فرابورس ایران انجام خواهد شد که عامل پذیره‌نویسی آن کارگزاری آبان است. ابوترابی مدت پذیره‌نویسی عمومی شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی را ۳۰ روز اعلام کرد و افزود: این پذیره‌نویسی بعد از اجازه انتشار اعلامیه پذیره‌نویسی از سوی اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر‌تجاری تهران انجام خواهد شد. وی تصریح کرد: بانک مرکزی روز بیستم بهمن‌ماه ۱۳۹۰ مجوز اولیه شرکت مالی و اعتباری کوثر مرکزی را صادر کرد که مجوز پذیره‌نویسی آن روز شنبه پس از بررسی‌های لازم در سازمان بورس صادر شد.