گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس ایران اولین روز کاری هفته را در شرایطی آغاز کرد که موج آرامش در تمام این بازار به چشم می‌خورد، به طوری که ارزش کل معاملات با جابه‌جایی 50 میلیون برگه اوراق بهادار به 5/150 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فضای متعادلی مابین رشد و افت نرخ سهام شرکت‌ها نیز جاری بود، به طوری که از ۷۱ نماد معامله شده، ۲۷ نماد با افزایش قیمت و ۲۲ نماد با افت نرخ روبه‌رو شدند. در همین حال روز گذشته حق‌تقدم بانک ایران زمین با خرید و فروش ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار برگه حق‌تقدم به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد. ارزش معاملات این نماد معادل ۵/۲۰ میلیارد ریال بود. همچنین اوراق مشارکت نارنجستان و مشارکت توسعه نیز به ترتیب با معاملات ۸/۴۱ و ۲/۲۱ میلیارد ریالی خود در صدر معاملات جای گرفتند.
دیگر اوراق از جمله اجاره ماهان1، مشارکت مسکن مهر، اجاره ماهان2، اجاره امید و اجاره مسکن نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
در بازار پایه نیز بانک حکمت ایرانیان با جابه‌جایی
590 هزار سهم به ارزش 572 میلیون ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد. همچنین در این بخش از بازار 9 نماد دیگر نیز شاهد دادوستد سهام خود بودند که در این میان می‌توان به معامله توافقی 76 هزار سهم «بورس» اشاره کرد.
اعلام زمان عرضه بلوکی ذوب‌آهن
از سوی دیگر سرانجام زمان عرضه بلوک 15 درصدی سهام ذوب‌آهن اصفهان مشخص شد.
مدیر بازار فرابورس با اعلام این خبر گفت: در روز یکشنبه ۲۵ تیرماه تعداد یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون سهم معادل ۱۵ درصد از سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان در بازار سوم فرابورس عرضه خواهد شد.
امیر هامونی در ادامه افزود: قیمت پایه هر سهم مزبور در روز عرضه معادل قیمت بسته شدن آن در روز قبل از واگذاری به اضافه 20 درصد خواهد بود، به شرط آنکه قیمت مزبور کمتر از 1500 ریال نباشد.
این در حالی است که بلوک ۸۹/۱۹ درصدی شرکت پتروشیمی داراب متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازار فرابورس عرضه شد که خریداری نداشت.
این شرکت با سرمایه 700 میلیارد و 709 میلیون و 767 هزار ریال در زمینه احداث، راه‌اندازی و بهره‌وری مجتمع‌های پتروشیمی و کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید، بازاریابی مجاز، فروش و صدور محصولات پتروشیمی، ذخیره صادرات، واردات و تبدیل مواد شیمیایی و پتروشیمیایی و فرآورده‌های فرعی و مشتقات آنها فعالیت دارد.