گروه بورس- هدیه لطفی: به دنبال جو منفی حاکم بر بازار سرمایه و افت چشمگیر شاخص کل بورس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هم از این روند نزولی بی‌نصیب نماندند و تمامی آنها با بازدهی منفی مواجه شدند. به گزارش خبرنگار ما، طی هفته کاری منتهی به ۶ تیرماه نه‌تنها صندوق‌های سرمایه‌گذاری روند مطلوب‌تری را نسبت به هفته گذشته دنبال نکردند، بلکه با شرایط منفی‌تری روبه‌رو شدند، به طوری که در این دوره هیچ صندوقی بازدهی مثبت کسب نکرد.

شاخص کل بورس نیز در این میان با بازدهی منفی ۷/۳ درصدی روبه‌رو شد و به این ترتیب از ۲۳ صندوق دیگر عقب افتاد. این در حالی است که صندوق بانک گردشگری به‌رغم بازدهی منفی ۲/۰ درصدی به همراه صندوق آتیه ملت در صدر جدول قرار گرفتند.

در این هفته صندوق‌های یکم ایرانیان، مهر ایرانیان، تجربه ایرانیان نقش جهان و امین کارآفرین با بازدهی منفی و زیر یک درصد در رتبه‌های بعدی ایستادند.

افزون بر این، در هفته مورد گزارش صندوق سرمایه‌گذاری حافظ با ثبت عملکرد منفی ۷/۱۰ درصدی کمترین بازدهی را به خود اختصاص داد.

صندوق‌های امید سهم، تدبیرگران آگاه، صبا و بانک دی نیز با بازدهی منفی در محدوده ۷ تا ۹ درصد در رتبه‌های انتهایی قرار گرفتند. این در حالی است که طی یک ماه اخیر به‌رغم افت صندوق‌ها، شاخص صندوق‌ها تقریبا هم راستا با شاخص بازار حرکت کرد، به طوری که هر کدام بازدهی در محدوده منفی ۵ درصد را به ثبت رساندند.

اما عملکرد دیگر صندوق‌ها در این دوره به مراتب مطلوب‌تر بود و ۴ صندوق بانک گردشگری، یکم ایرانیان، تجربه ایرانیان و آتیه ملت هرچند اندک اما با بازدهی مثبت روبه‌رو شدند.

این در حالی است که در ماه گذشته بازدهی صندوق مهر ایرانیان به صفر رسید و به این ترتیب ۵۵ صندوق دیگر سهامداران خود را ناامید کردند.

در این میان صندوق‌های امید سهم، صبا، حافظ، بانک دی و تدبیرگران آگاه به عنوان منفی‌ترین صندوق‌ها شناخته شدند.

همچنین بررسی در کارنامه شش ماه اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز وضعیت مناسب‌تری مشاهده می‌شود؛ بیشتر از نیمی از این نهادهای مالی با بازدهی مثبت روبه‌رو شده و شاخص کل بازار نیز با بازدهی مثبت ۱/۴ درصدی از ۲۷ صندوق دیگر پیشی گرفته است و تنها ۲۰ صندوق از جمله بورس بیمه، رفاه، پیشگام، آپادانا و راهنما با بازدهی منفی مواجه شدند.

افزون بر این در دوره یادشده صندوق سرمایه‌گذاری سینا با ثبت بازدهی ۲۸ درصدی در صدر دیگر صندوق‌ها قرار گرفتند.

صندوق‌های آگاه، فیروزه، بورسیران، بیمه دی و توسعه صادرات نیز به ترتیب رتبه‌های دوم تا ششم را به خود اختصاص دادند.