گروه بورس- اعظم شریفی: حقیقی‌های بورس تهران در این هفته نیز در صف‌آرایی مقابل حقوقی‌ها عقب‌نشینی کردند. به گزارش خبرنگار ما، باوجود اینکه موج مثبت عرضه سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس سهامداران حقیقی را به تزریق ۴۰۶ میلیارد ریالی در بازار روز یکشنبه تشویق کرد، اما صف‌های فروش گسترده در بازار تنها با حمایت حقوقی‌ها در پایان هفته متعادل شد و در نهایت افزایش تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی در این هفته نیز حدود ۳۰۰ میلیارد ریال ادامه داشت. بررسی آمار معاملات نشان می‌دهد که حقیقی‌ها در نمادهای خدمات انفورماتیک، نفت و گاز پارسیان و پالایش نفت بندرعباس بیشترین میزان واگذاری سهم را داشتند.

آغاز جابه‌جایی بلوکی «ومعادن»

اما برویم سراغ روزهای هفته و تحرکات سهامداران فعال. بررسی خبرنگار دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که بانک تجارت در اولین روز هفته در نماد سرمایه‌گذاری ملی ایران خریدار ۷/۱ میلیون سهمی بود و تامین مواد اولیه فولاد صبانور با خرید ۲۶۶ هزار سهمی در نماد معادن و فلزات به حمایت پرداخت. این در حالی است که سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه خریدار ۶/۱ میلیون سهمی «وصنعت» بود و توسعه صنعتی نیز در نقش خریدار یک میلیون سهمی سرمایه‌گذاری مسکن ظاهر شد. همچنین در حالی خریدهای تدبیر و «وبهمن» در نمادهای سرمایه‌گذاری پردیس و گروه بهمن آغاز شدند که صبا تامین نیز در نمادهای خارک و داروسازی جابر خریدار بود. همچنین طی روز یادشده سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه فروشنده ۵۰۰ هزار سهمی نیروکلر بود و «وصنعت» این سهام را به پرتفولیوی خود افزود.

فولاد مبارکه در بازار روز شنبه بلوک ۶۴ میلیونی «ومعادن» را فروخت. سرمایه‌گذاری‌ هامون خریدار ۶۷۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس بود و توسعه انرژی هور نیز در نماد گروه بهمن خریدار ۵۰۰ هزار سهمی بود. در همین حال، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در نمادهای پتروشیمی شازند و سرمایه‌گذاری توسعه ملی خریدهای ۴۵۰ و ۲۰۰ هزار سهمی را انجام داد. افزون بر این، سرمایه‌گذاری پارس حافظ خریدار ۷۰۰ هزار سهمی میدکو بود و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان خریدار ۳۶۰ هزار سهمی کرمانشاه بود. سرمایه‌گذاری سپه و خوارزمی نیز به ترتیب از سوی توسعه صنایع معدنی امید و گسترش اندیشه هگمتان حمایت شدند.

معاملات پرحجم گل‌گهر

روز یکشنبه در معاملات مثبت پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری بهمن خریدار ۲۵۰ هزار سهمی پتروشیمی اصفهان بود. تجلی سامانه، سرمایه‌گذاری آتیه ایرانیان و مهر اقتصاد ایرانیان با خریدهای سنگین تمام تلاش خود را برای جمع کردن صف فروش فولاد مبارکه به کار بردند که البته موفقیت‌آمیز نبود. همچنین در این روز سرمایه‌گذاری تدبیر خریدار ۵۶۰ هزار سهمی پردیس بود. تدبیر همچنین ۶۰ هزار سهم بانک دی را هم خرید. در همین حال بعد از بازگشایی نماد گل‌گهر شرکت معادن و فلزات خریدار ۳/۵ میلیون سهمی آن بود. سرمایه‌گذاری شاهد بلوک ۵/۲۹ میلیون سهمی بیمه دی را به بانک دی منتقل کرد. خریدهای کم‌حجم ۵۰ هزار سهمی صبا تامین در این روز در نمادهایی مانند بترانس، حفاری، شخارک، تجارت و خگستر ادامه داشت. همچنین صدر تامین خریدار بلوک ۶۵ میلیون سهمی معادن و فلزات بود که این بلوک را از فولاد مبارکه خرید. غدیر برای حمایت از «پارسان» اقدام به خرید ۲/۲ میلیون سهم کرد. فرهنگیان دیگر حقوقی خریدار روز یکشنبه بود که یک میلیون سهم «فاراک» را از بازار جمع کرد. خریدهای سیمان داراب در نمادهای تهران، خزر و غرب در این روز کم‌حجم بود. در حالی که حجم عرضه‌های روز یکشنبه حقیقی‌ها همچنان سنگین بود، کارکنان گروه مپنا نیز برای تعادل بخشیدن به صف فروش این نماد ۸۰۰ هزار سهم مپنا را خرید. تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد نیز حمایتگر بانک پاسارگاد بود. روز یکشنبه یک شخص حقیقی ۵ میلیون سهم بانک ایران زمین را عرضه کرد. سرمایه‌گذاری پارس حافظ خریدار ۵۰۰ هزار سهمی میدکو بود و این بار تعاونی توزیعی کارکنان بانک پارسیان خریدار ۵۰۰ هزار سهمی تجارت الکترونیک پارسیان بود. در حالی که توسعه عمران کرمان از روز عرضه شاهد صف فروش بوده است که تامین مسکن نوین خریدار ۵۲۰ هزار سهمی این نماد بود. از سوی دیگر گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن خریدار ۵۰۰ هزار سهمی سرمایه‌گذاری مسکن و توسعه صنایع معدنی امید خریدار ۳۰۰ هزار سهمی «وسپه» بود. گسترش اندیشه هگمتان و تجارت و توسعه مهرآفرینان ونداد نیز به ترتیب خریداران خوارزمی و بیمه پاسارگاد بودند.

صف فروش فولاد باقی ماند

در بازار روز دوشنبه با وجود فشار گسترده عرضه‌ها، سازمان خصوصی‌سازی ۲۰۰ هزار سهم فولاد را از کد خود خارج کرد. در سوی دیگر، پلی‌اکریل و شرکت آینده‌گستر به ترتیب خریداران لوله و ماشین‌سازی و تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی بودند. در همین حال تامین مواد اولیه صبانور با خرید ۳۰۰ هزار سهمی از توسعه معادن و فلزات حمایت کرد. سرمایه‌گذاری بهمن خریدار ۱۷ میلیون سهمی گروه بهمن بود و پارس آریان تنها خریدار ۲۴۰ هزار سهم میدکو بود. تجلی سامانه صف فروش تایدواتر را جمع کرد و «ومعادن» توانست با خرید ۱۵۰ هزار سهمی «بکام» را متعادل کند. در بازار روز دوشنبه خریدهای کم‌حجم صندوق نفت و صبا تامین نتوانست انتظارات سهامداران حقیقی را برای مثبت کردن بازار برطرف کند. این در حالی است که در این روز دومین بلوک ۳/۴۴ میلیون سهمی صدر تامین در توسعه معادن و فلزات ادامه داشت. فروشنده این بلوک، فولاد مبارکه بود. این در حالی است که فولاد خریدهای کم‌حجم را در نمادهای چادرملو و گل‌گهر داشت همچنین سرمایه‌گذاری غدیر با خرید ۳۰۰ هزار سهمی در نماد گسترش نفت و گاز پارسیان فعال بود اما خرید گروه بهمن در نماد «پارسان» از ۹/۸ میلیون سهم گذشت. همچنین سرمایه‌گذاری فرهنگیان نیز ۵/۱ میلیون سهم ماشین‌سازی اراک را از بازار جمع کرد. گروه صنعتی سپاهان فروشنده ۹۴۰ هزار سهمی سخت آژند و در مقابل توسعه و عمران جیرفت و دلیران پارس خریداران «ثاژن» بودند. همچنین خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق نیز در نماد سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی عرضه‌کننده ۴۳۰ هزار سهمی بود و گروه توسعه ملی خریدار «شاراک» بود. از سوی دیگر کارکنان مپنا با خرید ۵/۱ میلیون سهم از نماد مپنا حمایت کرد. در همین حال توسعه صنایع معدنی امید در نماد «وسپه» خرید ۶۳۵ هزار سهمی انجام داد اما نظم آوران پویای ایران با خرید ۳/۴ میلیون سهمی در نماد بیمه پاسارگاد قدرت‌نمایی کرد؛ شرکت تجارت و توسعه مهرآفرینان ونداد دیگر خریدار بیمه پاسارگاد بود. همچنین گسترش اندیشه هگمتان خریدار ۲۰ میلیون سهمی خوارزمی بوده است.

خریدهای حقوقی‌ها کم‌حجم بود

روز سه‌شنبه سازمان اقتصادی رضوی ۲۷۵ هزار سهم بیمه میهن را از بازار جمع کرد. اما در صف خرید پلی‌اکریل ۷۰۰ هزار سهم تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی را فروخت. در بازار روز سه‌شنبه خریدهای حقوقی‌ها در سهام زیرمجموعه ادامه داشت به طوری که سرمایه‌گذاری بهمن خریدار ۵/۴ میلیون سهمی گروه بهمن بود. پارس آریان ۷۲۲ هزار سهم میدکو را خرید. تدبیر در نمادهای پردیس و بانک دی و تجلی سامانه در نماد تایدواتر خریدار بودند. روز سه‌شنبه دانایان پارس نیز تنها ۱۰۰ هزار سهم توس‌گستر را از بازار جمع کرد و خریدهای صبا تامین در نمادهای ایران ترانسفو، حفاری، شخارک، مس باهنر و بانک ملت ادامه داشت. در این روز در حالی سرمایه‌گذاری صبا جهاد در نماد «آس‌پ» اقدام به خرید ۵۰۰ هزار سهمی کرد که صندوق نفت دیگر خریدار این نماد بود. در همین حال با ایجاد صف فروش سنگین برای پالایش نفت بندرعباس، صندوق نفت ۳۳ میلیون سهم از این نماد را از بازار جمع کرد.

فولاد صبانور، خدمات انفورماتیک و سرمایه‌گذاری غدیر از دیگر خریدهای صندوق نفت در بازار روز سه‌شنبه بود. سرمایه‌گذاری فرهنگیان هم با خرید سه میلیون سهمی در نماد ماشین‌سازی اراک فعال بود. با روند منفی بازار سیمان داراب در سه شرکت سیمان خزر، غرب و هگمتان خریدار شد. از سوی دیگر فولاد مبارکه برای حمایت از گل‌گهر در نقش خریدار ۳۰۰ هزار سهمی ظاهر شد. این در حالی است که صندوق عشایر ۱/۱ سرمایه‌گذاری مسکن تهران وساتا نیز ۴/۱ میلیون سهم توکاریل را از بازار جمع کردند. تامین آتیه کارکنان بانک ملت و گروه مالی ملت خریدار بانک ملت و کارکنان مپنا خریدار مپنا بودند. از سوی دیگر گوهران امید نیز با خرید ۱/۲ میلیون سهمی از سرمایه‌گذاری سپه حمایت کرد. بازرگانی پتروشیمی خریدار حمل‌ونقل پتروشیمی و سرمایه‌گذاری ایرانیان خریدار پتروشیمی کرمانشاه بود. در این میان، هرچند هنوز آماری از معاملات روز چهارشنبه منتشر نشده است، اما در این روز سهامداران شاهد حمایت یکپارچه حقوقی‌ها از بازار بودند اتفاقی که سبب شد تا صف‌های فروش سنگین از بازار برچیده شود تا به این ترتیب آخر هفته امیدوارکننده‌تری برای بازار سهام ایران رقم بخورد.