گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس ایران به‌رغم معاملات پرحجم در طول هفته جاری آخرین روز کاری را با تعادل سپری کرد و در مجموع دادوستد 82 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 145 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید.

در این روز بانک ایران زمین با جابه‌جایی ۶/۲۱ میلیون سهم به ارزش ۴/۳۵ میلیارد ریال در صدر معاملات قرار گرفت.
همچنین 5/39 میلیون حق‌تقدم مزبور نیز به ارزش 21 میلیارد ریال خرید و فروش شد.ذوب‌آهن اصفهان نیز به‌رغم افت قیمت 2/4 درصدی هر سهم با اقبال مواجه شد و معامله 3/7 میلیون سهم به ارزش 5/9 میلیارد ریال را تجربه کرد. در بازار اوراق مشارکت نیز اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی 3/14 میلیارد ریالی مبادلات پرحجمی داشت.
اوراق اجاره ماهان۲، اجاره جوپار و اجاره ماهان نیز هر کدام به ترتیب معاملات ۵/۶، ۵/۲ و ۴/۲ میلیارد ریالی را به ثبت رسانده و در رده‌های بعدی قرار گرفتند.
افزون بر این در بازار دیروز نمادهای معاملاتی فولاد آلیاژی یزد، بیمه میهن، سرمایه‌گذاری توسعه عمران کرمان، آس‌پ، افرانت و بانک ایران زمین با نوسان مثبت همراه شدند.
این در حالی است که قند شیرین، فولاد صبانور، توکاریل، لیزینگ ایرانیان و بالاست با نوسان منفی در محدوده ۵۰ درصد، بیشترین افت نرخ را به خود اختصاص دادند.
عرضه بلوک داراب
در همین حال، مدیر بازار فرابورس ایران از عرضه بلوک ۸۹/۱۹ درصدی شرکت پتروشیمی داراب متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی در روز شنبه ۱۰ تیر خبر داد.
امیر هامونی با اعلام این خبر گفت: سازمان خصوصی سازی قصد دارد 139 میلیون و 340 هزار و 953 سهم شرکت پتروشیمی داراب معادل 89/19 درصد سهام این شرکت را به صورت بلوکی و به قیمت پایه هر سهم هزار و 583 ریال، در روز شنبه 10 تیر عرضه کند.
وی در مورد ترکیب سهامداران این شرکت‌ها افزود: از سهامداران این شرکت می‌توان شرکت ملی صنایع پتروشیمی مالک ۸۹/۱۹ درصد، سازمان بازنشستگی کشوری و سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی تامین هر کدام مالک ۹۸/۱۹ درصد، موسسه صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر مالک ۷/۱۳ درصد، اداره کل اوقاف و امور خیریه خلیج فارس مالک ۴۱/۱۹ درصد، بازرگانی پتروشیمی مالک ۶۲/۴ درصد، مدیریت توسعه صنایع شیمیایی مالک ۱۱/۰ درصد و سایر سهامداران مالک ۳۱/۲ درصد سهام این شرکت را نام برد.