گروه بورس- مجید اسکندری: دومین روز هفته در فرابورس با افزایش حجم و کاهش ارزش معاملات همراه بود، به گونه‌ای که دیروز تعداد 120 میلیون سهم به ارزش بیش از 295 میلیارد ریال در بازار فرابورس دادوستد شد.

در این میان حق‌تقدم بانک ایران‌زمین با دادوستد ۵/۳۹ میلیونی خود، بیشترین حجم معاملات را در میان نمادهای فرابورس به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر بیمه دی توانست بیشترین ارزش معاملات را در دادوستدهای روز گذشته فرابورس از آن خود کند. ارزش معاملاتی «ودی» 75 میلیارد و 898 میلیون ریال بود. پس از بیمه دی، صنایع پتروشیمی تخت جمشید با 39 میلیارد و 599 میلیون ریال و بانک ایران زمین با 31 میلیارد و 932 میلیون ریال در سکوهای دوم و سوم ارزش معاملات قرار گرفتند.روز گذشته نماد معاملاتی شرکت بیمه نوین در نماد «نوین1» پس از برگزاری مجمع عمومی عادی صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی و 10 هزار سهم آن به ارزش 13 میلیون ریال معامله شد.همچنین روز گذشته، بازار فرابورس شاهد بازگشایی نماد همکاران سیستم (سیستم1) بود که به دادوستد بیش از 122 هزار سهم این شرکت به ارزش 799 میلیارد و 24 میلیون ریال انجامید.
کمترین حجم معاملات دیروز نیز متعلق به شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور بود که تنها توانست ۱۶۱ سهم خود را به فروش برساند.
روز گذشته بیشتر نمادها در فرابورس با کاهش قیمت همراه بودند و تنها 9 شرکت توانستند رشد قیمت خود را تجربه کنند.
در این میان بیشترین کاهش قیمت مربوط به شرکت‌های عمران و توسعه شاهد و صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بود. این دو شرکت روز گذشته شاهد کاهش ۵ درصدی قیمت سهام خود بودند. از سوی دیگر اوراق تسهیلات مسکن در بازار دیروز تغییر قابل توجهی نداشتند و در محدوده قیمتی ۶۶۰ هزار ریال دادوستد شدند.
عرضه بلوک نیروی برق آبادان
مدیر بازار فرابورس از عرضه ۱۰۰ درصدی بلوک شرکت تولید نیروی برق آبادان به نرخ پایه هر سهم ۲۶هزارو ۷۲۷ ریال، در روز سه‌شنبه ۶تیر در بازار پایه فرابورس خبر داد. امیر‌هامونی با اعلام این خبر افزود: سازمان خصوصی‌سازی، ۲۲۰میلیون سهم شرکت تولید نیروی برق آبادان معادل ۱۰۰درصد سهام که از این تعداد ۱۱میلیون سهم آن ترجیحی است به ارزش ۸/۵ هزار میلیارد ریال و به نرخ پایه هر سهم ۲۶هزارو ۷۲۷ ریال، سه شنبه ۶تیر در بازار پایه فرابورس عرضه می‌کند. هامونی با توجه به سرمایه ۲۲۰میلیارد ریالی شرکت یادآور شد: عرضه به صورت یکجا و در بازار سوم و با شرایط نقد یا نقد و اقساط است و حداقل پیش‌پرداخت نقدی ۲۰درصد و بقیه با بازپرداخت اقساط ۶ ساله تعیین شده است.هامونی تاکید کرد: کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که ۳ درصد از ارزش سهام موضوع معامله که معادل ۱۷۶ میلیارد و۳۹۸ میلیون و ۲۰۰هزار ریال است از مشتری دریافت و به عنوان سپرده حضور در رقابت به حساب شرکت سپرده‌گذاری واریز و یا به این شرکت تحویل داده و تاییدیه شرکت مربوطه را به مدیریت بازار فرابورس ایران ارائه کنند.
هامونی خاطر نشان کرد: سهام شرکت به وکالت از سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور واگذار می‌شود بنابراین امکان تهاتر بدهی‌های خریدار بابت فروش اقساطی شرکت با مطالبات خریدار از دولت به غیر از موافقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تهاتر بدهی‌های خریدار با مطالباتش از این سازمان‌ها وجود ندارد.
وی افزود: قیمت تولید برق نیروگاه در چارچوب قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است و خریدار باید آن را در نظر بگیرد. به گفته‌هامونی خریدار متعهد می‌شود، تعهدات شرکت‌های برق منطقه‌ای ذی‌ربط و یا مالکین در ارتباط با بهره‌برداری از این نیروگاه را مطالعه کرده و اجرای مفاد آن را قبول کنند و همچنین هزینه‌های نگهداری نیروگاه را از مقطع واگذاری نیروگاه تا زمان تحویل پرداخت کنند.