گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس ایران اولین روز کاری هفته را در حالی با تداوم صف‌های فروش سپری کرد که معاملات پرحجم اوراق مالی توانست رشد ارزش مبادلات این بازار را در پی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ما، در مجموع در بازار دیروز بیش از ۶۷ میلیون برگه اوراق بهادار در میان سهامداران فرابورس جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از معاملات به ۴۰۳ میلیارد ریال رسید. در این بازار گواهی سپرده سعدی با خرید و فروش ۱۲۲ میلیارد ریال از اوراق خود، بیشترین نقش را در رشد معاملات دیروز داشت.
اوراق اجاره جوپار، مشارکت نارنجستان و اجاره مسکن مهر نیز هر کدام به ترتیب با معاملات 61، 29 و 5/22 میلیارد ریالی خود در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
همچنین روز گذشته نماد معاملاتی اوراق اجاره شرکت واسط مالی نیز به منظور تامین مالی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن در نماد «صسکن» بازگشایی شد و در اولین روز شاهد جابه‌جایی ۵/۲۲ میلیارد ریال از اوراق خود بود.
افزون بر این روز گذشته تعداد یک میلیارد و 482 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده بانک ایران زمین، بدون محدودیت دامنه نوسان آماده عرضه شد که تنها 30 میلیون حق‌تقدم مزبور به ارزش 2/16میلیارد ریال خریداری شد.
از سوی دیگر به دنبال تشکیل صف فروش برای بیشتر نمادهای فرابورسی، افت قیمت در این نمادها مشاهده شد.
به طوری که در بازار دیروز تنها نمادهای معاملاتی بیمه پارسیان، میدکو و امتیاز تسهیلات بانک مسکن دوره مهر و آذر 89 با نوسان مثبت روبه‌رو شدند و مابقی نمادها افت نرخ را تجربه کردند.
پایان پذیره‌نویسی صکوک مپنا
همچنین پذیره‌نویسی اوراق صکوک مپنا، به منظور تامین مالی شرکت مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران، پایان یافت.
بر این اساس پذیره‌نویسی مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال اوراق صکوک مپنا که از روز یکشنبه ۲۸ خرداد، از طریق بازار سوم فرابورس آغاز شده بود روز گذشته پایان یافت. نرخ سود این اوراق ۲۰ درصد و زمان اجاره آن ۴ ساله است که پرداخت سود آن هر سه ماه یکبار می‌باشد.
عرضه‌های بلوکی
افزون بر این، معاون نظارت و عملیات فرابورس از عرضه بلوک ۱۰۰ درصدی سهام دو شرکت کشت و صنعت شهید بهشتی و ریخته‌گری ماشین‌سازی تبریز خبر داد و اظهار کرد: سازمان خصوصی‌سازی ۱۰۰ درصد از سهام کشت و صنعت شهید بهشتی را سه‌شنبه ۶ تیر از طریق بازار سوم فرابورس عرضه می‌کند.
حسن محمدتبار با اعلام این خبر گفت: تعداد سهام مورد عرضه کشت و صنعت شهید بهشتی 8 میلیون و 3 هزار و 380 سهم که تعداد 7 میلیون و 603 هزار و 211 سهم آن بلوکی و 400 هزار و 169 سهم آن ترجیحی معادل 100 درصد از سهام این شرکت است و ارزش پایه هر سهم آن 195 هزار و 923 ریال و ارزش کل آن 1568 میلیارد و 46 میلیون و 219 هزار و 740 ریال تعیین شده است.
وی در ادامه افزود: همچنین سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد ۱۰۰ درصد سهام شرکت ریخته‌گری ماشین سازی تبریز را به وکالت از سازمان گسترش و نوسازی روز چهارشنبه ۷ تیر عرضه می‌کند.
محمدتبار ادامه داد: در روز چهارشنبه تعداد 112 میلیون و500 هزار سهم شرکت ریخته‌گری ماشین سازی تبریز معادل 100 درصد از سهام این شرکت به نرخ پایه هر سهم 2هزار و266 ریال و ارزش کل 254 میلیارد و 925میلیون ریال، چهارشنبه 7 تیر در بازار سوم عرضه می‌شود.