گروه بورس - محبوبه مغانی: در نخستین روز عرضه 200 میلیارد تومانی اوراق صکوک گروه مپنا (که عنوان بزرگ‌ترین عرضه اوراق اجاره تاریخ بازار سرمایه کشور را یدک می‌کشد) در روز قبل از تعطیلی مبعث، 58 میلیارد و 274 میلیون تومان از اوراق عرضه شده در زمان کمتر از یک ساعت خریداری شد.

مهلت پذیره‌نویسی این اوراق ۱۵ روز است و در هر روزی که اوراق مزبور خریداری شود، از روز نخست پذیره‌نویسی سود روزشمار برای خریداران محاسبه و پرداخت می‌شود.
اوراق 200 میلیارد تومانی صکوک مپنا برای تامین مالی پروژه‌های نیروگاهی این شرکت از روز یکشنبه، 28 خردادماه به مدت 15 روز در بازار فرابورس عرضه شد.
دارایی پایه برای انتشار این اوراق، شش دستگاه توربین نیروگاه گازی توس در استان خراسان رضوی است که با توجه به در نظر گرفتن عمر مفید ۱۵ ساله برای توربین‌های نیروگاه گازی توس، این توربین‌ها ۲۳۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.
عامل فروش این اوراق کارگزاری امین آوید و ناشر آن واسط مالی مهر است که تامین سرمایه امین، بعد از بانک اقتصادنوین ضامن این اوراق شده است. همچنین، نرخ سود این اوراق 20 درصد است که با توجه به چهار ساله بودن مدت اجاره آن، سود اوراق به صورت فصلی پرداخت خواهد شد.
از سوی دیگر، اصل و فرع سود این اوراق هم ۳۶۰ میلیارد تومان است که بانک اقتصاد نوین ضمانت ۲۹۹ میلیارد تومان و شرکت تامین سرمایه امین ضمانت ۶۱ میلیارد تومان از این سود را بر عهده دارد.
117 میلیارد ریال ارزش معاملات فرابورس ایران
براساس این گزارش؛ در روز یکشنبه، ۲۸ خردادماه امسال ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جایی ۳۴ میلیون اوراق بهادار، به ۱۱۶ میلیارد ریال رسید، بیشترین حجم معاملات در بازارهای اول و دوم فرابورس هم بر عهده بانک ایران‌زمین بود. در بازار دوم فرابورس ۲۰ میلیون و ۳۸۰ هزار سهم بانک ایران زمین با نرخ هزار و ۵۹۶ ریال معامله شد. کمترین حجم معاملات در بازار اول فرابورس به نام افرانت ثبت شد. این سهم به میزان ۶ هزار و ۷۳۷ سهم معامله شد و قیمت پایانی این سهم ۱۱ هزار و ۱۶۶ ریال بود. بیشترین افزایش قیمت را هم پتروشیمی زاگرس در بازار اول با افزایش قیمت ۸/۲ درصد و با قیمت پایانی ۱۱ هزار و ۹۷۳ ریال از آن خود کرد. بیشترین کاهش قیمت را مرجان‌کار در بازار اول فرابورس با کاهش قیمت ۹/۴ درصد و قیمت پایانی ۷ هزار و ۱۳۲ ریال در سیستم معاملاتی امروز ثبت کرد.
حجم معاملات در بازار ابزارهای نوین مالی
روز یکشنبه در بازار ابزارهای نوین مالی هم بیشترین حجم معاملات را اوراق امید با جابه‌جایی ۱۳ هزار و ۹۶۰ برگه داشت. حجم اوراق دیگر به ترتیب ۸ هزار و ۶۸۰ برگه مشارکت توسعه، ۷ هزار و ۹۹۰ برگه مشارکت نارنجستان، ۳ هزار و ۶۲۰ برگه اجاره جوپار، ۳۳۰ برگه مشارکت نفت اصلی، ۳۳۰ برگه اجاره ماهان، ۱۱۰ برگه ماهان ۲، ۱۱۰ برگه مشارکت بوتان و ۶۵ برگه مشارکت مسکن مهر به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جابه‌جا شد.
قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل‌توجهی نداشت و در مرز 66 تا 65 تا هزار تومان مبادله شد. این گزارش می‌افزاید: روز یکشنبه هر سهم شرکت صنعتی معدنی شمال شرق شاهرود فرابورس کشف قیمت شد. کشف قیمت این سهم از طریق بازگشایی نماد در بازار دوم فرابورس صورت گرفت که بر این اساس قیمت پایانی هر سهم این شرکت 2714 ریال محاسبه شد.
آرمات مدیرعامل کارگزاری آپادانا به عنوان مشاور عرضه شرکت صنعتی معدنی شمال شرق شاهرود گفت: یک میلیون و ۷۱۲ هزار و ۸۰۴ سهم این شرکت امروز معامله شد که قیمت پایانی آن ۲۷۱۴ ریال تعیین شد. مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود با اعلام رضایت از عرضه انجام شده نیز عنوان کرد: این شرکت در سال ۷۴ با سرمایه اولیه ۱۶۰ میلیون تومان تشکیل و از سال ۸۴ از سهامی خاص به عام تبدیل و سرمایه شرکت در حال حاضر ۴/۸ میلیارد تومان است. جلالی افزود‌: عمده فعالیت شرکت در زمینه تولید زغال‌سنگ کک شو متمرکز است و در حال حاضر از مجموعه ۳ معدن فعال شرکت سالانه بالغ‌بر ۲۰۰ هزار تن زغال‌سنگ تولید و پس از فرآوری در کارخانه زغال‌شویی متعلق به شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی (دولتی) برای مصرف به کارخانه ذوب‌آهن اصفهان ارسال می‌شود. وی ادامه داد:‌با توجه به ذخایر قابل‌توجه شرکت که بالغ‌بر ده میلیون تن است و از آنجا که فرآوری زغال‌سنگ ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کند این شرکت عملیات ساخت یک کارخانه زغال‌شویی را در دستور کار قرار داده است و با اخذ مجوزها، ایجاد زیرساخت‌ها و خرید ماشین‌آلات و با توجه به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد و تسهیلات ۶ میلیارد تومانی مصوب این پروژه توسط بانک صنعت و معدن در سال آینده شاهد بهره‌برداری از این کارخانه خواهیم بود که با بهره‌مندی از این کارخانه سودهی شرکت به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت. به گفته جلالی با بهره‌برداری کامل از دو طرح توسعه ظرفیت تولید شرکت ۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
بازگشایی 2 نماد دیگر در راه است
همچنین معاون نظارت و عملیات فرابورس از بازگشایی ۲ نماد در روز سه‌شنبه جاری خبر داد. نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان در بازار دوم و شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان امروز بازگشایی می‌شود.
بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با سرمایه 200 میلیارد و 100 میلیون ریال در بازار دوم فرابورس و شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان با سرمایه 600 میلیارد ریال و تعداد 600 میلیون سهم در بازار پایه فرابورس صورت خواهد گرفت. با توجه به درج شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان در بازار دوم فرابورس و محدودیت‌های موجود در اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، معاون نظارت و عملیات فرابورس گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اجازه خرید سهم مذکور را ندارند و آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مذکور که دارای ایستگاه معاملاتی مجزا هستند، از ایستگاه‌های معاملاتی خود برای ثبت سفارش خرید در این نماد معاملاتی استفاده نکنند. همچنین با توجه به گشایش نماد این شرکت در بازار عادی، قیمت پایانی سهام، میانگین موزون معاملات روزانه سهام در روز گشایش خواهد بود.