گروه بورس- محبوبه مغانی: در حالی در هفته پیش‌رو نشست هسته‌ای گروه 1+5 با ایران در مسکو برگزار خواهد شد که وندی شرمن معاون هیلاری کلینتون به شهر استراسبورگ فرانسه سفر کرد تا رایزنی‌هایی را با اعضای گروه مزبور انجام دهد و جفری فلتمن دیگر معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه به سمت دبیرکلی سازمان ملل در خاورمیانه منصوب شد.

در این بین وزیر امور خارجه روسیه نیز به ایران سفر کرد تا پس از مذاکره درباره اوضاع خاورمیانه و منطقه شمال آفریقا از جمله مساله سوریه، پیشنهاد برگزاری کنفرانس بین‌المللی درباره مساله سوریه در مسکو را هم بررسی کند.
پس از آنکه آمریکا 7 کشور هند، کره جنوبی، ترکیه، آفریقای جنوبی، تایوان، مالزی و سریلانکا را در پی کاهش خریدهای نفتی از ایران از شمول تحریم‌های نفتی معاف کرد، پکن در اعتراض به قرار نگرفتن نام خود در این لیست، اقدام چین را در خرید نفت ایران کاملا مشروع عنوان کرد.
در این میان پنج‌شنبه ۲۵ خردادماه اولین نشست اعضای اوپک برای رعایت سقف تولید گروهی روزانه ۳۰ میلیون بشکه برگزار شد و انتخاب دبیرکل جدید اوپک هم به آینده موکول شد.
اما در ادامه تحولات اقتصادی جهان در هفته‌ای که گذشت، پس از موافقت اتحادیه اروپا با اعطای کمک 100 میلیارد یورویی به اسپانیا برای نجات نظام بانکی این کشور، سخنرانی رییس فدرال رزرو مبنی بر عدم اجرای برنامه‌های محرک فوری برای حمایت از اقتصاد این کشور، بازارهای جهانی شاهد کاهش ارزش یورو در برابر دلار و ین بود.
در هفته سپری شده اقدام دولت چین هم مبنی بر کاهش نرخ بهره خود جهت بهبود رشد اقتصادی و افزایش روابط اقتصادی با افغانستان در حالی اعلام شد که در کابل وزرای خارجه ایران و مقامات ۱۳ کشور منطقه گردهم آمدند تا مسائل امنیتی، اقتصادی و آینده افغانستان را بررسی کنند.
اما مشکلات عدیده اقتصادی و آمار نگران‌کننده در رابطه با شاخص‌های رشد هند سبب شد تا این کشور برنامه‌های ویژه خود را برای جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی از کشورهای حاشیه خلیج فارس از هفته پیش‌رو آغاز کند.
در نهایت پس از پیروزی چپ‌ها در انتخابات پارلمانی فرانسه که سبب انجام سهولت اصلاحات مالیاتی و اقتصادی در کشور فرانسه خواهد شد، در هفته پیش‌رو نتیجه انتخابات پارلمانی یونان حضور یا عدم حضور این کشور در حوزه یورو را رقم خواهد زد.
اما در سطح داخلی افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر در پرند و تاثیر روانی و واقعی آن در کاهش قیمت مسکن در تهران سبب شد تا مدیرعامل شهر جدید پردیس هم از اجرای فاز دوم ثبت‌نام مسکن مهر پردیس تا پایان سال جاری خبر دهد. وی ضمن اشاره به حداقل سهم آورده 5 میلیون تومانی، از متقاضیان مسکن مهر خواست که در صورت عدم توان پرداخت این رقم از ثبت نام برای مسکن مهر پردیس خودداری کنند. اتفاقی که می‌تواند با تشدید عرضه‌ها در بازار مسکن، روند کاهشی نرخ مسکن را حداقل در پایتخت
در پی داشته باشد.
اما پس از اعلام نرخ تورم 2/22 درصدی اردیبهشت‌ماه از سوی بانک مرکزی، مدیران بانک صنعت و معدن جلسه هم‌اندیشی را در این بانک برگزار کردند تا به این واسطه راهکارهای عملی اجرای سیاست‌های مبتنی بر شعار سال جاری را مورد بررسی قرار دهند. هیات واگذاری نیز در آخرین جلسه خود واگذاری سهام 8 شرکت را تصویب و اعلام کرد که 100 درصد از سهام هتل‌های هما بابت رد دیون دولت به تامین اجتماعی واگذار شود.
اما طی هفته گذشته در حالی آخرین اخبار حاکی از ادغام بانک آرین با برخی از موسسات مالی و اعتباری است که مدیران بانک آرین رایزنی‌های خود را برای حل مشکل سهامداران این بانک تشریح کردند.
افزون بر این، در ادامه جلسات رسیدگی به پرونده تخلف بزرگ بانکی پس از تشریح جزئیات فرار خاوری از سوی قاضی سراج اعلام شد: حکم بازداشت خاوری از طریق اینترپل صادر شده است. در همین حال، طی هفته یادشده محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی را برگزار کرد تا در آن راهکارهایی برای کاهش جرائم اقتصادی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های مالی بررسی شود.
در هفته‌ای که گذشت با مشخص شدن روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس عملا از این هفته فعالیت مجلس نهم شورای اسلامی وارد فاز جدی‌تری خواهد شد تا به این واسطه فعالان بازار سرمایه راه یافته به مجلس نقش خود در فراکسیون بازار سرمایه به طور پررنگ‌تر دنبال کنند.
اما در هفته پیش‌رو تحولاتی همچون افتتاح بهره‌برداری از بیش از 5 هزار واحد مسکونی در پردیس که احتمالا می‌تواند تضعیف بازار مسکن به عنوان بازار رقیب بورس را در پی داشته باشد، از جمله تحولات قابل رصد مهم ارزیابی می‌شود.
حال آنکه طی هفته پیش‌رو مهم‌ترین رخداد برای فعالان بازار سهام برگزاری نشست سیاسی ایران و کشورهای ۱+۵ در مسکو است که هرگونه خبر مثبت و منفی درخصوص آن می‌تواند در رشد یا افت بورس تهران و بالعکس، تضعیف یا تقویت بازار ارز موثر باشد. در ادامه به معرفی و بررسی تحولات مهم اقتصادی و سیاسی در هفته پیش‌رو می‌پردازیم: