گروه بورس- اعظم شریفی: تلاش حقوقی‌ها برای کنترل عرضه‌ها و خروج معاملات از فضای رکودی، تغییر مالکیت ۲۸۵ میلیارد ریالی از سهامداران حقیقی به حقوقی را در بازار این هفته رقم زد. به گزارش خبرنگار ما، حقوقی‌ها برای تغییر روند بازار اقدام به حمایت همه‌جانبه به خصوص در نمادهای زیرمجموعه خود کردند و به این ترتیب توانستند تغییر جهتی را برای معاملات این هفته بازار به ثبت برسانند. در معاملات این هفته همچنین انتقال سنگین سهام از بدره سرمایه‌گذاری سایپا به گروه بهمن نیز از دادوستدهای مهم به شمار می‌رفت.

در بازار این هفته حقیقی‌ها عرضه‌های سنگینی را به خصوص در نمادهایی مانند فولاد خوزستان، نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی پردیس انجام دادند و در مقابل پتروشیمی اصفهان، خدمات انفورماتیک و گروه توسعه ملی از سهام مورد توجه حقیقی‌ها بودند.

بازار کم‌تحرک در بازار روز شنبه اعتضاد غدیر ۱۰۰ هزار سهم سیمان درود را خرید و پارس آریان خرید ۲۴۰ هزار سهمی در نماد میدکو را صورت داد. تدبیر هم خریدار پردیس و بانک دی بود. این در حالی است که روز شنبه توسعه صنعتی پس از مدت‌ها فروشنده ۵۰ هزار سهم بیمه البرز بود. صبا تامین در این روز خرید‌های کم‌حجمی را در نمادهای «خگستر»، جابرابن‌حیان و کارآفرین انجام داد. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری صنایع ایران با خرید ۲۰۰ هزار سهمی در نماد زامیاد فعال شده. همچنین سیمان داراب در نمادهای سیمان خزر و سیمان غرب در نقش خریدار ظاهر شد. در حالی که بازار با حمایت حقوقی‌ها همراه شد. گروه بهمن ۶۰۰ هزار سهم سرمایه‌گذاری بهمن را از بازار جمع کرد. ملی انفورماتیک خریدار «رانفور» و صندوق بازنشستگی وظیفه ازکارافتادگی و پس‌انداز بانک‌ها هم خریدار مسکن شمال شرق بود. این در حالی است که تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد ۵/۹ میلیون سهم پاسارگاد به پرتفولیو خود افزود. همچنین صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت ۵۰۰ هزار سهم بانک ملت را از بازار جمع کرد. در این روز گروه مالی ملت خریدار ۵/۱ میلیون سهمی بانک ملت بود. همچنین خدمات مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاران صندوق خریدار «وسپه» بود.

هامون سپاهان و بازرگانی مدیران اقتصاد نیز به ترتیب در دو نماد پتروشیمی پردیس و کرمانشاه فعال بودند؛ پتروشیمی شازند نیز تحت حمایت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی قرار داشت.

باوجود ضعف نسبی بازار در روز شنبه حقیقی‌ها خریداران فعالانی بودند به طوری که در نمادهای سخت آژند، لیزینگ خودرو غدیر، بانک کارآفرین و درخشان تهران حضور داشتند.

آغاز حمایت حقوقی‌ها

بین‌المللی توسعه ساختمان در بازار روز یکشنبه فروشنده ۵/۲ سهمی باغمیشه بود. اما تامین مواد اولیه فولاد صبانور اقدام به خرید ۳/۳ میلیون سهمی در نماد «ومعادن» کرد. با افت گروه سیمان، شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر حمایتگر سیمان شرق و سپاهان بود. اما در روز یکشنبه سایپا فروشنده بلوک ۲/۱۴ میلیون سهمی رایان‌سایپا بود. این بلوک در ازای بدهی‌ها به گروه بهمن منتقل شده است. سرمایه‌گذاری معادن و فلزات حدود ۵۱۵ هزار سهم «بکام» را خرید و حمایت‌های تدبیر از سرمایه‌گذاری پردیس ادامه داشت.

حقوقی فعال روز یکشنبه صباتامین بود که خریدهای گسترده‌ای را در نمادهای حفاری شمال، «خگستر»، نسوز ایران، بانک تجارت، توکافولاد و بانک کارآفرین به ثبت رساند. همچنین صندوق نفت نیز با حجم کمتر در نمادهای بانک صادرات، زاگرس، فولاد خوزستان، بانک ملت، چادرملو و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریدار بود.

روز یکشنبه «وصنعت» دیگر حقوقی فعالی بود که در نمادهای «سفارس»، آبادگران، آتیه دماوند و توسعه صنایع بهشهر اقدام به خرید کرد. در روز یکشنبه حجم خریدهای غدیر در نماد پارسان نیز به ۵/۴ میلیون سهم افزایش یافت. در نماد بانک ملت شرکت

شیرین‌عسل عرضه‌کننده ۱۵۰ هزار سهم بود و صندوق تامین آتیه کارکنان بانک ملت و توسعه سرمایه معین خردمندان خریدار ۳۸۰ هزار سهمی این بانک بودند.

در حالی که روز یکشنبه هامون سپاهان اقدام به خرید ۴۰۰ هزار سهم پتروشیمی پردیس نمود. توسعه معادن روی نیز در نمادهای کالسیمین، فرآوری و ملی سرب و روی خریدار بود. افزون بر این مجموع خریدهای گروه توسعه ملی در نماد توسعه صنایع بهشهر به ۳/۱ میلیون سهم رسید؛ گروه توسعه ملی خرید ۲۶۰ هزار سهمی دیگری نیز در نماد سرمایه‌گذاری توسعه ملی داشت. در این روز شرکت اندیشه‌افراز شرق و پیشگامان عمران و توسعه شهری استان خراسان به ترتیب در نمادهای سرمایه‌گذاری اعتبار ایران و سخت آژند فعال بودند.

عرضه‌کنندگان بیمه میهن

عرضه‌کنندگان بیمه میهن در بازار روز دوشنبه در بازار دوم فرابورس سازمان اقتصادی رضوی و صباتامین بودند.

تکادو در آستانه برگزاری مجمع اقدام به خرید ۱۶۰ هزار سهم نگین طبس کرد اما خریدهای توسعه سرمایه و صنعت غدیر در نمادهای سیمان سپاهان و شرق ادامه داشت. دانایان پارس در نماد توس‌گستر با خرید ۲۰۰ هزار سهم فعال بود و خریدهای صنایع ایران در نماد لیزینگ ایران ادامه داشت.

صندوق نفت در نمادهای «وصنعت»، حفاری شمال، پتروشیمی زاگرس، خدمات انفورماتیک و بانک ملت حمایتگر بود.

نکته جالب توجه در معاملات روز دوشنبه عرضه ۳/۵ میلیون سهمی نفت و گاز پارسیان از سوی سرمایه‌گذاری غدیر بود. اما به واقع بیمه ایران برنده عرضه‌های روز دوشنبه بود تا جایی که این شرکت همزمان با جهش قیمت و بازگشایی پتروشیمی اصفهان اقدام به فروش ۴۱۰ هزار سهم کرد. با افزایش حجم عرضه‌های حقوقی در بازار روز دوشنبه سرمایه‌گذاری مهرگان فروشنده چادرملو بود و شرکت گنجینه تدبیر هم اقدام به عرضه پارس سرام کرد. همچنین گروه صنعتی سپاهان در نماد سخت آژند در نقش فروشنده ۵/۲ میلیون سهمی ظاهر شد و در مقابل یک میلیون سهم «ثاژن» را دلیران پارس خرید.

این در حالی است که حمایت شرکت تامین مسکن گروه مالی پاسارگاد با خرید ۲/۷ میلیون سهمی در نماد بانک پاسارگاد ادامه داشت. از سوی دیگر، شرکت اندیشه افراز شرق در نماد سرمایه‌گذاری اعتبار ایران‌ خریدار ۹۰۰ هزار سهم بود.

افزایش تحرکات بازار

روز سه‌شنبه بانک تجارت با خرید ۵۰۰ هزار سهم در نماد «ونیکی» فعالیت خود را آغاز کرد. سرمایه‌گذاران ایران و فرانسه در نماد «وصنعت» فعال بود و پارس آریان همچنان از میدکو حمایت کرد.

روز سه‌شنبه حجم خریدهای صباتامین در نماد ایران ترانسفو به ۵ میلیون سهم افزایش یافت و سرمایه‌گذاری صنایع ایران نیز ۳۰۰ هزار سهم «ولیز» را به پرتفولیوی خود افزود. در این روز صنعت و معدن فروشنده سه میلیون سهم بیمه پاسارگاد بود اما بعد از عرضه روز دوشنبه در این روز غدیر ۴/۱ میلیون سهم «پارسان» را از بازار جمع کرد.

سرمایه‌گذاری مهرگان ۱۰۴ هزار سهم چادرملو را فروخت و ملی‌انفورماتیک از خدمات انفورماتیک حمایت کرد. در بازار کم‌تحرک روز سه‌شنبه گروه مالی پاسارگاد و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی به ترتیب خریداران بانک پاسارگاد و توسعه صنایع بهشهر بودند. همچنین در حالی که مدیریت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر دانا خریدار ۱۷۵ هزار سهمی همکاران سیستم بود و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان اقدام به خرید ۲۵۳ هزار سهم پتروشیمی کرمانشاه کرد.

در مجموع بازار این هفته را می‌توان دوره‌ای توام با حمایت حقوقی‌ها دانست که در نهایت کنترل عرضه‌ها و بازگشت آرامش نسبی به بورس را موجب شده است.