گروه بورس- فرابورس ایران همزمان با آخرین روز کاری هفته شاهد برگزاری مجمع سالانه و تقسیم سود به همراه انتخاب هیات مدیره جدید بود.

به گزارش خبرنگار ما، مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فرابورس ایران روز گذشته با حضور بیش از ۸۰ درصد از سهامداران تشکیل شد. در این جلسه که توسط علیرضا
عسکری مارانی اداره می‌شد، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران در ارائه‌ گزارش خود به صاحبان سهام اظهار کرد: پس از تایید گزارش افزایش سرمایه این شرکت از سوی سازمان بورس، سرمایه فرابورس به میزان 100 درصد از محل اندوخته و سود انباشته افزایش خواهد یافت.
مصطفی امیدقائمی همچنین از خریداری ساختمانی برای این شرکت در تقاطع بزرگراه حقانی تهران خبر داد که انتقال شرکت به این ساختمان در سال ۹۲ صورت خواهد پذیرفت.
در همین حال، سیدعلی حسینی به نمایندگی از سازمان بورس در این مجمع، به رضایت وزیر اقتصاد و دارایی از عملکرد شرکت فرابورس اشاره کرد که رشد متغیرهای بازار سرمایه ایران را در پی داشته است.
این گزارش حاکی از آن است که در
پیش‌رو بودن افزایش سرمایه موجب تقسیم سود 40 تومانی به ازای هر سهم «فرابورس» شد و مقرر شد این سود از تیرماه امسال به سهامداران حقیقی پرداخت شود. از سوی دیگر مجمع به هیات مدیره شرکت فرابورس تکلیف کرد که مجمع فوق‌العاده شرکت را به منظور افزایش سرمایه 100 درصدی حداکثر تا شهریورماه سال جاری برگزار کند که تا پایان مهرماه امسال این افزایش سرمایه به ثبت برسد.
انتخاب اعضای هیات مدیره آخرین
دستور جلسه این مجمع بود که بر این اساس، شرکت‌های توسعه اقتصادی آروند، گروه مالی ملت، بورس تهران، کارگزاری بانک صادرات، مرکز مالی ایران، کانون کارگزاران و کارگزاری بانک پارسیان وارد هیات مدیره فرابورس ایران شدند. این در حالی است که سپرده گذاری مرکزی، کارگزاری اقتصاد نوین و صبا تامین نیز به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره فرابورس ایران انتخاب و معرفی شدند.
افزایش معاملات با بلوک ایران‌زمین
بازار فرابورس در آخرین روز هفته روند کم‌حجم و بی‌تحرک خود را دنبال کرد، به طوری که در پایان هفته 24 میلیون اوراق بهادار در 3 هزار و 888 دفعه به ارزش 122 میلیارد ریال میان معامله‌گران جابه‌جا شد. این در حالی است که بانک ایران‌زمین با خرید و فروش
۱۲ میلیون سهمی توانست حدود ۵۰ درصد از حجم معاملات دیروز را به ارزش ۱۸ میلیارد و ۷۸۷ میلیون ریال به خود اختصاص دهد که در نهایت رشد ۴۶/۱ درصدی قیمت هر سهم «وزمین» را در پی داشت.
در بازار دیروز همچنین حجم معاملات ذوب‌آهن، بیمه نوین، بیمه دی و خوارزمی نیز در مقایسه با سایر نمادها قابل توجه‌تر بود، این در حالی است که همراه نیز با دادوستد
۷۰۰ هزار سهمی توانست سهم ۵/۳۲ میلیارد ریالی را از معاملات فرابورس داشته باشد.
در فضای معاملات کم‌حجم آخرین روز هفته با در پیش بودن مذاکرات سیاسی، سهامداران فرابورسی نیز در فضای توام با احتیاط و انتظار شاهد رونق نسبی در معاملات اوراق مشارکت بودند که در این بین اوراق مسکن ارزشی معادل 12 میلیارد ریال را به خود اختصاص داد. صکوک سامان و بوتان نیز در پایان هفته مورد توجه معامله‌گران فرابورسی بودند.
در حالی معاملات نماد تازه‌وارد بیمه میهن تنها با جابه‌جایی ۱۴۰ هزار سهمی دنبال شد که در هفته آینده شاهد بازگشایی نمادهای گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان به همراه شرکت صنعتی معدنی شمال شرق شاهرود خواهیم بود. در همین حال دیروز شاهد بازگشایی نماد مجتمع سیمان غرب آسیا و اوراق مشارکت شرکت پالایش نفت تهران بودیم که در نماد «سجام» جابه‌جایی ۱۲۳ هزار سهم صورت گرفت.