گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در دومین روز مثبت کاری خود شاهد بازاری کم‌حجم و توام با نوسان اندک بود که در آن شاخص کل ۷/۲۸ واحد رشد کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی شاهد بازاری آرام بودند که در نماد ملی مس با معامله یک بلوک نزدیک به یکصد میلیون سهمی معامله‌گران شاهد تحولاتی مرتبط با معاملاتی میان گروه بهمن و سایپا بودند. در حالی که از زمان انجام معامله عمده سایپا و واگذاری سهام گروه بهمن در سایپا به زیر‌مجموعه سایپا و شرکت‌های مرتبط با کارکنان این شرکت، بحث‌های دائمی در مورد انتقال سهام ملی مس مطرح می‌شد، دیروز نخستین بخش از این سهام منتقل شد. گروه سایپا که در هفته گذشته به ویژه پس از مصادره وثیقه ۲ درصدی این شرکت توسط سرمایه‌گذاری بهمن با شایعاتی در مورد عدم توانایی در تسویه اقساط خود مواجه بود، در چند روز گذشته نقل و انتقال بخشی از سهام درجه یک خود به گروه بهمن را شروع کرده است. پس از انتقال نزدیک به ۵۰ میلیون سهم فولاد مبارکه در روز دوشنبه و انتقال نزدیک به ۲درصد سهام رایان سایپا دیروز انتقال یکصد میلیون سهم ملی مس را صورت داد. سهامی که دیروز سرمایه‌گذاری سایپا منتقل کرد بخش نخست از سهام ملی مس بود که با پرداخت اقساط خرید آن به سازمان خصوصی‌سازی آزاد و قابل معامله شده است. انتظار می‌رود در نهایت با آزاد‌سازی باقی سهام (نزدیک به دو درصد سهام) نقل و انتقال سهام باقیمانده به قیمتی بیش از قیمت تابلو صورت گیرد. با این واگذاری صورت‌های مالی سرمایه‌گذاری سایپا به میزان قابل ملاحظه دستخوش تغییرات خواهد شد. سرمایه‌گذاری سایپا در حال حاضر ۵۲۴ میلیون و ۹۶ هزار و ۵۰۶ سهم شرکت ملی صنایع مس ایران معادل ۰۲/۳ درصد به قیمت تمام شده هر سهم ۳۵۱ تومان و ۴ ریال را در سبد دارایی‌های خود داشته که از این تعداد طی روز جاری، بیش از ۱۰۱ میلیون سهم را در بالاترین قیمت به ارزش ۴۶۶ تومان و ۶ ریال به گروه بهمن واگذار کرده است.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین در تحولات اساسی معامله‌گران شاهد مباحث جدی در حوزه مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت اقتصادی کشور بودند که به بحث موافقان و مخالفان سیاست‌های اقتصادی دولت منجر شد. رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته در جلسه بررسی وضعیت اقتصادی کشور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما باید شرایط فعلی خودمان را با شرایط اقتصادی کشور در مقابل هم قرار دهیم، گفت: آمار مقدماتی ما در بخش واقعی اقتصاد نشان‌دهنده این است که رشد تولید ناخالص داخلی ما با قیمت‌های ثابت در سال ۸۹ معادل ۸/۵ درصد بوده است. وی افزود: اگر ما بخش نفت را از اقتصاد کشور خارج کنیم، رشد اقتصادی کشور به حدود ۹/۶ درصد افزایش پیدا می‌کند.

رییس بانک مرکزی ادامه داد: با توجه به شرایط جهانی، میزان متوسط رشد اقتصادی کشورها در سال ۸۹، ۱/۴درصد بوده است. در همین حال در مسائل‌ سیاسی خبرگزاری فارس گزارش داد: منابع کنگره آمریکا اعلام کردند که واشنگتن، هند، کره جنوبی و ۵ کشور دیگر را از تحریم نفتی ایران معاف می‌کند. ۵ کشور دیگر شامل ترکیه، آفریقای جنوبی، تایوان، مالزی و سریلانکا هستند. همچنین در خبری دیگر کابینه ژاپن به منظور مقابله با تحریم بیمه‌ای نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا طرحی را تصویب و به پارلمان ارائه کرد که بر اساس آن از اول جولای بیمه محموله‌های نفتی ایران را بر عهده می‌گیرد. انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی زمان مذاکرات سیاسی در مسکو، معامله‌گران شاهد پر رنگ شدن دوباره وزن تحولات سیاسی باشند.

در گروه معدنی دیروز در پی انتشار اخباری در خصوص نهایی شدن واگذاری توزیع و فروش خاک معدن انگوران به کنسرسیوم راهبران صنعت سرب و روی منتشر شده در سایت بورس۲۴، تمامی نمادهای سرب و روی با صف خرید و افزایش حجم معاملات روبه‌رو شدند.

در گروه غذایی، معامله‌گران شاهد توقف نماد توسعه صنایع بهشهر برای تشکیل مجمع سالانه بودند که انتظار می‌رود این شرکت بتواند ۳۰۰ریال سود نقدی را در مجمع تقسیم کند.

در گروه خودرویی دیروز اعلام شد به موجب مصوبه پنجاه و دومین نشست هیات پذیرش اوراق بهادار و در راستای اجرای ماده ۱۲ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، نماد ایران خودرو در بورس تهران از بازار دوم به تابلوی فرعی بازار اول ارتقا یافت. علی مهری معاون اقتصادی ایران خودرو با بیان این مطلب، اظهار داشت: این رویداد به مفهوم کاهش ریسک مالی سهام شرکت برای سهامداران و فعالان بازار سرمایه است و در این راستا تداوم رشد ایران خودرو در حوزه‌های مختلف عملیاتی و بازار، امید به ارتقای جایگاه شرکت به مراتب بالاتر را بیشتر می‌کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل و بدون نوسان قابل ملاحظه بود که در آن ۳/۶۹ میلیارد تومان سهام معامله شد که نزدیک به ۷۰درصد آن را معامله سهام ملی مس تشکیل داد. از ۲۱۶نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند، ۱۲۳نماد با کاهش قیمت و ۸۹نماد با رشد ارزش داد‌و‌ستد شدند.