رضا خادمی *
در نمودار آخرین شرکت سرمایه‌گذاری مسکن (ثمسکن) نمایش داده شده است. مطابق شکل، قیمت این سهم از اوائل سال ۱۳۸۸ روندی صعودی را آغاز کرده که همچنان ادامه دارد. قیمت تا‌کنون چندین بار با خط روند برخورد نموده که آخرین بار در زمستان سال ۱۳۹۰ بوده و بلافاصله قیمت سهم را به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داد.

پس از آن قیمت وارد یک فاز خنثی و متراکم شد که این فاز خنثی همچنان ادامه دارد. اما گذر زمان در این ناحیه خنثی باعث شد که قیمت سهم مجددا به خط روند نزدیک شود و رفته‌رفته آن را به قیمتی برساند که برای خریداران جذاب باشد.
پیش‌بینی می‌شود که قیمت سهم پس از نزدیک شدن و برخورد با کف خط روند در ناحیه ۱۷۰-۱۶۵ تومان، مجددا وارد فاز صعودی شده و رشد کند. از طرفی دقت داشته باشید که در صورت شکست ناحیه قیمتی ۱۶۰ تومان - به هر دلیلی - روند صعودی سهم شکسته شده و باید از این سهم خارج شد.
شاید برای شما تعجب آور باشد که یک توصیه خرید، پیچیده و با این شرایط خاص ارائه شده است و اعمال آن نیز تا حدی سخت و عبث بنماید. دقت داشته باشید تجربه سال‌ها معامله در بورس‌های مختلف، به ما آموخته که خرید فروش سهام بیشتر شبیه شکار و صید است تا یک بازی ساده. یک ماهیگیر مجرب می‌داند که تور را در چه نقطه‌ای و در چه زمانی بیندازند تا بتواند صید را با صرف کمترین انرژی مهار کند (استراتژی و زمان بندی مناسب خرید). ضمنا اگر توان و نیروی صید خیلی بالا باشد، شکارچی، تور را رها کرده و با تور به عمق آب فرو نمی‌رود (دستور Stop Loss). اما اگر بدون استراتژی مشخص وارد شوید، نه تنها ممکن است مدت‌های مدیدی را در استرس و اضطراب سپری کنید و سهم شما رشد نکند، بلکه ممکن است سهم، شما را در زیانی سنگین غرق نماید. پس بهتر است سنجیده و حساب شده، همراه با یک استراتژی مشخص عمل کنید تا دچار خسران نشوید. توجه: این تحلیل صرفا بررسی بیشترین احتمال بوده و مسوولیت‌ هرگونه تصمیم یا عدم تصمیم در معامله به عهده شما مخاطب محترم است.
* عضو انجمن تحلیلگران تکنیکال آمریکا، تحلیلگر شرکت کارگزاری بورس بهگزین