گروه بورس- محبوبه مغانی: ارزش معاملات دیروز بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جایی 24 میلیون اوراق بهادار به 8/220 میلیارد ریال رسید، بیشترین حجم معاملات را در بازارهای اول و دوم فرابورس را ذوب‌آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابه‌جایی 11 میلیون و 908 هزار سهم با نرخ هزار و 592 ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد. کمترین حجم معاملات را هم ارتباطات سیار ایران در بازار اول فرابورس با جابه‌جایی هزار و 372 سهم و قیمت پایانی 47 هزار و 143 ریال داشت.

از سوی دیگر بیشترین افزایش قیمت را فولاد آلیاژی یزد در بازار اول فرابورس ایران با افزایش قیمت ۹/۴ درصد و قیمت پایانی ۲ هزار و ۳۸۰ ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد. بیشترین کاهش قیمت را سیمان لار سبزوار در بازار اول با کاهش قیمت ۱/۳ درصد و با قیمت پایانی ۸۰۱ ریال از آن خود کرد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی ۹۰ هزار و ۷۸۰ برگه داشت. قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۶۵ تا ۶۶ هزار تومان مبادله شد. ۳۵۰ میلیون سهم نیز از سهام شرکت پتروشیمی بیستون، (معادل۷۰ درصد) متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی، روز گذشته در بازار فرابورس ایران به فروش رسید.
بیمه میهن 1333 ریال قیمت خورد
این گزارش می‌افزاید:‌نماد شرکت بیمه میهن نیز در بازار دوم فرابورس بازگشایی شد که میانگین قیمت پایانی این شرکت به عنوان پنجمین شرکت بیمه‌ای در فرابورس در روز اول ۱۳۳۳ تعیین شد. سهام این شرکت با قیمت اولیه ۱۳۵۰ ریال بازگشایی شد و سپس بین ۱۲۸۰تا ۱۴۵۰ ریال نوسان داشت و در نهایت قیمت پایانی آن ۱۳۳۳ ریال محاسبه شد. بیمه میهن پنجمین شرکت بیمه‌ای است که نماد آن پس از شرکت‌های بیمه نوین، دی، ما و پاسارگاد در فرابورس بازگشایی شد. پرتفوی شرکت در سال ۹۰ بالغ بر ۵۱۰ میلیارد ریال حق بیمه بود که نسبت به سال ۸۹ حدود ۶۰۰ درصد رشد کرده است. پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۱ بیمه میهن مبلغ ۱۷۱ ریال اعلام شده است که این رقم در سال ۹۰ مبلغ ۱۴۵ ریال بوده است. در حال حاضر موسسه سازمان اقتصاد رضوی از طرف آستان قدس رضوی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بانک سپه و تعاونی مصرف کارکنان بنیاد مسکن سهامداران عمده آن به شمار می‌آیند.مدیرعامل کارگزاری رضوی به عنوان مشاور عرضه این شرکت بیمه در فرابورس با اشاره به به شرایط بازار، به سهامداران توصیه کرد: با نگاه بلند مدت در این سهام سرمایه‌گذاری کنند چراکه ذات این شرکت برای نوسان‌گیری مناسب نیست. لازم به یادآوری است: شرکت‌های صبا تامین و موسسه سازمان اقتصادی رضوی عرضه‌کنندگان اصلی بیمه میهن در روز بازگشایی نماد بودند.
همچنین نماد شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان در نماد «تجارا» سی‌ام خردادماه گشایش خواهد یافت. شرکت گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان (سهامی عام)، با سرمایه 600 میلیارد ریال است که بازگشایی نماد آن در بازار پایه فرابورس ایران خواهد بود. در بازگشایی این نماد معاملاتی در بازار پایه استفاده از کد معاملاتی به صورت گروهی (ددد) ممنوع بود و معامله‌گران برخط (آنلاین تریدرها) نیز مجاز به ثبت سفارش در نمادهای این بازار نیستند.
از سوی دیگر روز گذشته شرکت کارگزاری ایمن بورس بیانیه عرضه یکجای سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران را در روز سه‌شنبه سی‌ام خردادماه منتشر کرد. عرضه ۷۶/۰ درصد از سهام شرکت بورس اوراق بهادار تهران (سهامی عام) به طور یکجا و به صورت نقد از طریق بازار فرابورس ایران از سوی کارگزاری ایمن بورس به فروش می‌رسد. در این عرضه بلوکی دو میلیون و سیصد هزار سهمی، قیمت پایه هر سهم ۷۰۰۰ ریال تعیین شده است.