گروه بورس- مجید اسکندری: بازار فرابورس، دومین روز هفته را با رشد ارزش معاملات به پایان رساند. این رشد در شرایطی صورت گرفت که شرکت‌های حاضر در بورس از رشد قیمت برخوردار نیستند. روز گذشته تعداد 24 میلیون سهم به ارزش بیش از 227 میلیارد ریال در بازار فرابورس دادوستد شد که بیش از 5 میلیارد ریال آن به بازار پایه اختصاص داشت.

در میان شرکت‌هایی که روز گذشته سهام آنها در فرابورس معامله شد، صنایع فولاد آلیاژی یزد توانست با ۸/۴ درصد افزایش قیمت بیشترین رشد را در میان شرکت‌های فرابورسی به خود اختصاص دهد. کمترین افزایش قیمت نیز به اوراق اجاره امید تعلق گرفت. این اوراق در مقایسه با روز شنبه، تنها توانست ۰۱/۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کند.از سوی دیگر امتیاز تسهیلات مسکن بهمن‌ماه و اسفندماه ۹۰ با ۹۹‌درصد کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات فرابورس جای گرفت.براساس آمارهای موجود روز گذشته تنها ۱۷ نماد رشد قیمت را تجربه کردند، ۱۳ نماد بدون تغییر ماندند و بقیه نمادها هم با افت قیمت همراه شدند.به گزارش خبرنگار ما روز گذشته «ثباغ» توانست شاهد دادوستد بیش از ۵ میلیون سهم خود به ارزش بیش از ۱۳ میلیارد ریال باشد و به این ترتیب بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دهد.کمترین حجم معاملات نیز متعلق به امتیاز تسهیلات مسکن اسفندماه ۹۰ بود که روز گذشته تنها ۳۸ برگه آن معامله شد.در همین حال بازار پایه فرابورس، روز گذشته شاهد دادوستد ۸۱۴ هزار سهم پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۸/۲ میلیارد ریال بود. این در حالی است که پتروشیمی ممسنی تنها توانست ۲۰ هزار سهم خود را به ارزش ۱۹ میلیون ریال در این بازار به فروش برساند. بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس هم روز گذشته شاهد دادوستد اوراق اجاره جوپار، گواهی سپرده سعدی، اجاره ماهان۲، مشارکت نفت، اجاره سامان، مشارکت نارنجستان، اجاره امید، مشارکت بوتان و مشارکت مسکن مهر بود که در این میان اوراق مشارکت مسکن مهر توانست با کسب ارزش معاملات معادل ۵۱ میلیارد ریال، بیشترین ارزش معاملات را کسب کند. پس از این اوراق، اوراق مشارکت بوتان نیز از ارزش ۵۰ میلیارد ریالی معاملات برخوردار شد.در همین حال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس تنها ۴۰۰ برگه اوراق اجاره جوپار به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال معامله شد که کمترین حجم و ارزش معاملات در این گروه به شمار می‌رود.
در این گروه اوراق مشارکت نارنجستان توانست در مقایسه با روز شنبه 36/0 درصد رشد قیمت را تجربه کند، در حالی که اوراق اجاره ماهان2 در مقایسه با روز شنبه از 15/0 درصد افت برخوردار شد.
بازگشایی نماد بیمه میهن
نماد شرکت بیمه میهن به عنوان پنجمین شرکت بیمه‌ای، امروز در بازار دوم فرابورس بازگشایی می‌شود.این شرکت با سرمایه 400 میلیارد ریال در تمام رشته‌های بیمه بازرگانی فعالیت می‌کند.بیمه میهن پنجمین شرکت بیمه‌ای است که نماد آن پس از شرکت‌های بیمه نوین، دی، ما و پاسارگاد در فرابورس بازگشایی می‌شود. همچنین پیش از این بیمه آرمان در بازار پایه درج شد و پذیره‌نویسی بیمه تعاون 2 خرداد در فرابورس انجام شده بود.
عرضه بلوک ۷۰ درصدی پتروشیمی بیستون در فرابورس
سازمان خصوصی‌سازی امروز تعداد 350 میلیون سهم از شرکت پتروشیمی بیستون معادل 70 درصد از سهام این شرکت را به ارزش پایه هر سهم 2هزار و591 ریال و ارزش کل 906میلیارد و 850 میلیون ریال، عرضه می‌کند.این عرضه‌ به صورت یکجا، در بازار پایه بر اساس مقررات بازار سوم فرابورس و با شرایط نقد و یا نقد و اقساط صورت می‌گیرد. حداقل پیش پرداخت نقدی 20 درصد و بقیه به صورت اقساط است که دوره بازپرداخت اقساط آن 5 ساله اعلام شده است.