گارو هوانسیان‌فر*

مخاطبین این نوشتار حسابرسان و حسابرسان ارشد در موسسات حسابرسی معتبر هستند.

شرکت آلفا در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۱ تصمیم می‌گیرد که صورت‌های مالی آن برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۰ توسط یک موسسه حسابرسی معتبر حسابرسی شود. دفاتر شرکت آلفا برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۹۰ هنوز بسته نشده و می‌توان اسناد اصلاحی مربوط به سال ۱۳۹۰ را در آن ثبت کرد. موسسه حسابرسی مورد نظر برای حسابرسی صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۰ مبلغ ....... میلیون ریال درخواست کرده که مورد قبول مسوولان شرکت آلفا قرار گرفته است. لازم به توضیح است که قرار داد حسابرسی در سال ۱۳۹۱ بین شرکت آلفا و موسسه حسابرسی یادشده منعقد شده و تمام رسیدگی‌ها در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ صورت گرفته است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا شرکت آلفا در پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند‌ماه ۱۳۹۰، باید ذخیره هزینه حسابرسی در حساب‌های خود در نظر بگیرد؟ به این سوال در حالت‌های زیر پاسخ دهید:

۱- شرکت آلفا در سال‌های گذشته توسط هیچ موسسه‌ای حسابرسی نشده است.

۲- شرکت آلفا در سال‌های گذشته توسط موسسات حسابرسی معتبر حسابرسی شده و هر ساله قرارداد حسابرسی خود را در اواخر اردیبهشت‌ماه سال مالی بعد از سال مالی مورد رسیدگی منعقد کرده است.

۳- در صورتی که مسوولان‌ شرکت آلفا در اسفند ماه ۱۳۹۰ با موسسه حسابرسی یادشده به طور شفاهی برای انجام حسابرسی مورد نظر و مبلغ آن به توافق قطعی رسیده بودند، آیا در پاسخ شما به سوال مطرح شده در این نوشتار تغییری ایجاد می‌کرد؟

* عضو پیوسته انجمن حسابداران خبره مدیریت انگلستان