گروه بورس- مجید اسکندری: بازار سرمایه این روزها روند نزولی در پیش گرفته و فعالان تالار شیشه‌ای باوجود رونق برگزاری مجامع شرکت‌ها، بهره چندانی از بازار نمی‌برند. به تبع این وضعیت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارند، به گونه‌ای که در هفته منتهی به 9 خردادماه، از میان 60 صندوق سرمایه‌گذاری فعال در بازار، تنها 12 صندوق با بازدهی مثبت رو‌به‌رو شده‌اند و 48 صندوق دیگر، با کاهش هفته را به پایان رساندند.

هفته گذشته صندوق پویا با کسب ۲/۲ درصد بازدهی، در صدر جدول صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفت. در همین حال صندوق‌های فیروزه و تدبیرگر سرمایه با کسب ۳/۱ درصد و ۲/۱ درصد بازدهی رتبه‌های دوم و سوم را احراز کردند.
همچنین صندوق مهر ایرانیان با 1/1 درصد بازدهی، چهارمین صندوقی بود که بازدهی بالای یک درصد را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد و بازدهی 7 صندوق دیگر هم کمتر از یک درصد بود. در این میان صندوق صبا در هفته گذشته بدون بازدهی بود.
براساس اطلاعات منتشر شده در هفته معاملاتی گذشته بازدهی شاخص کل بازار ۰۴/۰- درصد بود که به این ترتیب بازدهی ۲۱ صندوق از بازدهی کل بازار پیشی گرفت.
در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق بورس 24 با بازدهی منفی 1/7 درصدی، کم‌بازده‌ترین صندوق در هفته گذشته بود.
صندوق‌های نقش جهان و ارگ نیز به ترتیب با منفی ۵/۶ درصد و منفی ۶/۴ درصد بازدهی صندوق‌های کم‌بازده هفته گذشته بودند.
یک فصل با صندوق‌ها
بررسی عملکرد صندوق‌ها در سه ماهه اخیر حاکی از آن است که صندوق سرمایه‌گذاری بورسیران با بازدهی ۱/۲۱ درصد توانسته است، بیشترین بازدهی را در دوره یادشده نصیب سرمایه‌گذاران کند. همچنین صندوق‌های حافظ و توسعه صادرات به ترتیب با کسب بازدهی ۸/۱۵ درصد و ۶/۱۵ درصد، حائز رتبه دوم و سوم پربازده‌ترین صندوق‌ها در این مدت بوده‌اند.
از سوی دیگر در دوره یادشده صندوق بانک اقتصاد نوین با بازدهی منفی 8 درصد در رده پایانی قرار گرفت. در دوره مورد گزارش، بازدهی شاخص کل بازار 7/5 درصد بود که در این دوره، 32 صندوق توانستند بازدهی بیش از بازدهی بازار را نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند.از سوی دیگر در 6 ماهه اخیر صندوق‌های سینا با بازدهی 43 درصد، بورسیران با بازدهی 8/38 درصد، حافظ با بازدهی 7/35 درصد و فیروزه با بازدهی 5/33 درصد پیشتاز صندوق‌ها بودند. در این دوره صندوق بورس بیمه با بازدهی منفی 8/2 درصد زیان‌ده‌ترین صندوق به شمار می‌رود. بازدهی کل بازار در 6 ماهه اخیر 6/11 درصد بود که براساس بررسی‌ها، بازدهی 37 صندوق در این مدت از بازدهی کل بازار بیشتر بوده است.به گزارش خبرنگار ما، در یک سال اخیر بازدهی صندوق سینا 4/48 درصد بود که در این مدت توانست عنوان پربازده‌ترین صندوق را به خود اختصاص دهد. پس از سینا، صندوق آرین با بازدهی 4/42 درصد و بورسیران با بازدهی 37 درصدی پربازده‌ترین صندوق‌ها بودند.یادآور می‌شود بازده کل بازار در یک سال اخیر 8/7 درصد بود.همچنین در یک سال اخیر صندوق بورس بیمه با ثبت بازدهی منفی 26 درصد، کم‌بازده‌ترین صندوق بود.