گروه بورس- هدیه لطفی: به دنبال رکود حاکم بر بورس اوراق بهادار تهران و بی‌انگیزگی معامله‌گران، بازار فرابورس نیز نه تنها از این جو نامساعد بی‌نصیب نماند، بلکه حجم و ارزش کل معاملات با افت قابل ملاحظه‌ای به کمتر از 100 میلیارد ریال رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در مجموع در بازار دیروز تنها ۵/۱۴ میلیون برگه اوراق بهادار در میان سهامداران خرید و فروش شد و ارزش کل مبادلات در رقم ۵/۹۱ میلیارد ریال ثبت شد.
در بازار کم‌حجم دیروز نمادهای معاملاتی آ‌س‌پ، ذوب‌آهن و سرمایه‌گذاری خوارزمی با جابه‌جایی سهام در محدوده 5/2 میلیون سهم در صدر معاملات قرار گرفتند.
در همین حال فولاد صبانور در آخرین روز معاملاتی خود قبل از برگزاری مجمع، با معامله ۷۴۴ هزار سهم به ارزش ۸/۱۳ میلیارد ریال روبه‌رو شد.
حال آنکه نماد این شرکت در پایان دیروز به علت برگزاری مجمع عمومی صاحبان سهام در روز سه‌شنبه 16 خردادماه متوقف شد.
افزون بر این، نماد معاملاتی شرکت آینده سازان بهشت پارس نیز دیگر نمادی بود که به دلیل ارائه اطلاعات بااهمیت در پایان روز کاری گذشته متوقف شد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت مسکن مهر با جابه‌جایی 8/10 میلیارد ریالی اوراق خود، در صدر معاملات قرار گرفت. همچنین در این بخش از بازار 9 شرکت نیز شاهد دادوستد اوراق خود بودند که در این میان می‌توان به مبادله 4700 برگه از اوراق اجاره امید، 1930 برگه از اوراق اجاره سامان و 1210 برگه از اوراق اجاره جوپار اشاره کرد.
در بازار پایه نیز پتروشیمی امیرکبیر مبادلات سنگینی را شاهد بود، به طوری که ۵/۷ میلیون سهم مزبور به ارزش ۲۷ میلیارد ریال خرید و فروش شد. همچنین در این بازار ۷۲ هزار سهم شرکت بورس اوراق بهادار به ارزش ۲۹۶ میلیون ریال و به صورت توافقی صورت گرفت.
در مجموع در بازار دیروز از 54 نماد معامله شده، 22 نماد با افزایش قیمت، 28 نماد با افت قیمت و مابقی بدون تغییر نرخ بودند.
«تخت جمشید» در بازار پایه
افزون بر این روز گذشته شرکت پتروشیمی تخت جمشید به عنوان هفتاد و دومین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج شد.
به استناد تبصره «ب» ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت‌ کمیته عرضه فرابورس، شرکت پتروشیمی تخت جمشید با نماد «شجم» در فهرست نرخ‌های بازار پایه درج نام شد.
رکود هفتگی
در همین حال بازار فرابورس هفته جاری را نیز با رکود حاکم بر معاملات سپری کرد، به طوری که در مجموع این هفته ارزش کل معاملات بازار فرابورس با جابه‌جایی ۹۴ میلیون برگه اوراق بهادار به حدود یک هزار و ۱۴ میلیارد ریال رسید.
در اولین روز کاری هفته جاری معاملات بازار با روند تعادلی و رو به رشد آغاز شد، به طوری که جابه‌جایی 21 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 407 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید.
اما این روند ثبات چندانی نداشت و هرچه به اواسط هفته نزدیک‌تر شدیم، از حجم و ارزش معاملات کاسته شد. به طوری که در روز دوشنبه تنها ۱۱ میلیون سهم در میان سهامداران خرید و فروش شد. در روز سه‌شنبه نیز بازار دوباره کمی جان گرفت و حجم کل معاملات با رشد ۲۵ میلیون سهمی به حدود ۳۶ میلیون برگه رسید، اما مجدد در آخرین روز کاری هفته روند رکودی به بازار بازگشت و به‌این ترتیب آخر هفته نامطلوبی را پشت سر گذاشت.
عرضه‌های هفته آینده
همچنین مدیر بازار فرابورس در خصوص عرضه‌های هفته آینده فرابورس اظهار کرد: در نخستین روز کاری هفته آینده عرضه بلوک ۱۵ درصدی شرکت ذوب آهن انجام می‌شود که این بلوک به صورت یکجا و نقد یا نقد اقساط به فروش می‌رسد.
امیر هامونی در ادامه افزود: قرار بود 7 خرداد ماه عرضه اولیه ذوب آهن انجام شود که به دلیل بسته شدن نماد اصلی این شرکت در فرابورس این عرضه به تأخیر افتاد و فروش آن منوط به بازگشایی نماد شرکت شد. بر این اساس 6 خرداد ماه نماد اصلی شرکت باز شد و قرار است شنبه هفته آینده بلوک 15 درصدی آن انجام شود.
وی ادامه داد:‌ اگر بیمه میهن نیز اطلاعات خود را در سایت کدال ارائه کند،‌ هفته آینده عرضه آن انجام می‌شود.