گروه بورس- اعظم شریفی: دادوستد ۴/۲۷ میلیون سهمی بانک ایران زمین در کنار اظهارنظر کوتاه رییس کل بانک مرکزی درباره بانک فرابورسی آرین تنها اتفاق‌های مهم در یک روز بی‌انگیزه در فرابورس بود. محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی روز گذشته در خبری که در سایت سنا و خبرگزاری‌های دیگر منتشر شد، اعلام کرد: این بانک از سهامداران متضرر بانک آرین حمایت کامل می‌کند.

محمود بهمنی افزود: بانک مرکزی ابتدا سرمایه بانک‌های تمام الکترونیک را ۷۰ میلیارد تومان اعلام کرد و با تصویب شورای پول و اعتبار این مبلغ ابتدا به ۲۰۰ میلیارد تومان و سپس به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: هرچند که سهامداران بانک آرین در مهلت مقرر نتوانستند در زمینه افزایش سرمایه اقدام کنند، اما بانک مرکزی هنوز هم این فرصت را برای این بانک قائل است که در این زمینه یا با ادغام با سایر بانک‌ها بتوانند بانک نیرومند دیگری راه‌اندازی کنند یا در فرصت مقرر سهامداران نسبت به افزایش سرمایه اقدام نموده و شرایط را مهیا کنند.

بهمنی در پاسخ به این سوال‌ که آیا سهامداران بانک آرین باید با درخواست جدید، بانک جدید دیگری را راه‌اندازی کنند، گفت: خیر، اگر سهامداران در مهلت مقرر اقدام کنند مورد حمایت بانک مرکزی قرار می‌گیرند.

وی تاکید کرد: در صورتی که همه چیز روال قانونی خود را طی کند و شرایط و مقررات رعایت شود می توانیم شاهد تغییر وضعیت این بانک خصوصی باشیم.

اما برویم به سراغ معاملات دیروز بازار فرابورس، گزارش خبرنگار ما حاکی از آن است در حالی که بازار فرابورس به دنبال نوسانات منفی این روزهای بازار سرمایه چندان رونقی ندارد، جابه‌جایی ۴/۲۷میلیون سهمی بانک ایران که احتمالا به صورت بلوکی صورت گرفته‌است، حدود ۲۵ درصد از حجم معاملات دیروز بازار فرابورس را به خود اختصاص داده است. ارزش معاملات بازارهای فرابورس ایران، با جابه‌جایی ۳۶ میلیون اوراق بهادار، به ۱۰۹ میلیارد ریال رسید که بیشترین حجم معاملات و افزایش قیمت را بانک ایران زمین در بازار اول فرابورس با جابه‌جایی ۲۷ میلیون و ۴۶۰ هزار سهم و افزایش قیمت ۴/۴ درصدی با نرخ هزار و ۴۶۳ ریال در سیستم معاملاتی ثبت کرد.

این در حالی است که با رونق گروه سیمانی بورس، تک‌سهم سیمانی فرابورس نیز معامله‌ای را تجربه کرد. سیمان سبزوار با دادوستد ۶۷۵ هزار سهم در صف‌های خرید توانست رشد ۳۸ ریالی را برای رسیدن به قیمت پایانی ۹۳۸ ریال تجربه کند.

از سوی دیگر کمترین حجم معاملات روز گذشته را سبحان دارو در بازار اول با خرید و فروش ۵۷۱ سهم و با نرخ ۱۱ هزار و ۸۶۴ ریال کسب کرد. بیشترین کاهش قیمت را افرانت در بازار اول فرابورس ایران با کاهش قیمت ۹/۳ درصد و قیمت ۱۱ هزار و ۳۸۷ ریال از آن خود کرد. همچنین در بازار ابزارهای نوین مالی، بیشترین حجم معاملات را اوراق مشارکت توسعه با جابه‌جایی ۱۰ هزار برگه به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد ریال داشت. اوراق دیگر به ترتیب ۶ هزار و ۱۲۰ برگه اجاره ماهان، ۵ هزار و ۱۲۰ برگه اجاره امید، ۲ هزار و ۹۴۰ برگه جوپار، هزار و ۷۶۰ برگه اجاره سامان، هزار و ۳۹۰ برگه مشارکت مسکن مهر، ۷۴۰ برگه مشارکت نارنجستان، ۲۹۰ برگه گواهی سپرده سعدی، ۱۰۰ برگه مشارکت نفت فصلی و۶۰ برگه اجاره ماهان به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جابه‌جا شدند.

از سوی دیگر قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز تغییر قابل توجهی نداشت و در مرز ۶۶ تا ۶۷ هزار تومان مبادله شد.

در بازار دیروز عرضه بلوک ۹۸/۹۹ درصدی شرکت صنایع شیر سرو بی خزان در بازار سوم فرابورس ایران، بنا به درخواست عرضه‌کننده سهام، متوقف شد.