گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس ایران در سایه معاملات پرحجم اوراق اجاره امید اولین روز کاری هفته را با رونق چشمگیری آغاز کرد، به طوری که در مجموع این بازار بیش از 21 میلیون برگه اوراق بهادار خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات با 300 درصد رشد نسبت به روز چهارشنبه به رقم 407 میلیارد ریال رسید.

روز گذشته بیش از ۱۸ درصد از کل اوراق منتشر شده اجاره امید در میان سهامداران خرید و فروش شد و ارزش کل ناشی از این مبادلات به رقم ۳/۲۰۳ میلیارد ریال رسید که بدین ترتیب حدود نیمی از ارزش کل معاملات روز گذشته فرابورس تامین شد.
همچنین در این روز دیگر اوراق بازار ابزارهای نوین مالی نیز شاهد معاملات سنگینی بودند، به طوری که اوراق مشارکت بوتان، اجاره جوپار، اجاره ماهان2 و مشارکت نارنجستان هر کدام به ترتیب معاملات 40، 6/30، 2/16، 5/13 میلیارد ریالی را تجربه کردند.
افزون بر این، نماد معاملاتی ذوب‌آهن اصفهان پس از ارائه پیش‌بینی سود هر سهم سال ۹۰ و افزایش زیان در درآمد مزبور با ۸/۷ درصد نوسان منفی بازگشایی شد، اما به‌رغم افت یادشده با معامله ۳/۸ میلیون سهم به ارزش ۱۴ میلیارد ریال روبه‌رو شد.
پتروشیمی مارون نیز دیگر نماد مورد توجه بازار بود و در پایان جابه‌جایی 2/1 میلیون سهم به ارزش 8/21 میلیارد ریال را به ثبت رساند.
اما به‌رغم رشد معاملات فرابورس در روز گذشته، بیشتر نمادهای معامله شده در این بازار با افت قیمت مواجه شدند.
به طوری که در مجموع از 59 نماد معامله شده در بازار 44 نماد با افت قیمت و تنها 5 نماد با نوسان مثبت به کار خود پایان دادند.
اوراق تسهیلات مسکن تمامی دوره‌ها نیز با ثبت نوسان منفی در محدوده دو درصد به میانگین قیمت ۶۷ هزار تومان رسیدند.
معاملات شوکو پارس آغاز خواهد شد
افزون بر این، طی روز یاد شده شرکت شوکو پارس به عنوان هفتاد و یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه فرابورس درج شد.
براساس تبصره «ب» ماده99 قانون برنامه پنجم و موافقت کمیته عرضه شرکت شوکو پارس که در زمینه محصولات غذایی و آشامیدنی به جز قند و شکر فعالیت می کند به عنوان هفتادو‌یکمین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد و بدین ترتیب پس از گذشت دو سال از توقف نماد مزبور در بورس اوراق بهادار و اخراج از این بازار، معاملات آن در بازار پایه آغاز خواهد شد.
عرضه بلوکی صنایع شیر سرو بی خزان
از سوی دیگر شرکت خدمات مدیریت صبا تامین در نظر دارد بلوک 98/99 درصدی از سهام شرکت صنایع شیر سرو بی‌خزان را در بازار سوم عرضه ‌کند.
شرکت خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین، ۱۲ میلیون و۲۹۸ هزار سهم معادل ۹۸/۹۹ درصد از شرکت صنایع شیر سرو بی خزان به ارزش ۶/۱۳ میلیارد ریال و به قیمت پایه هر سهم هزار و ۱۰۷ ریال را در روز سه‌شنبه ۹خرداد در بازار سوم عرضه می‌کند.
سرمایه شرکت12 میلیارد و 300 میلیون ریال است و در زمینه تولید شیر پاستوریزه و کلیه فرآورده‌ها فعالیت می‌کند.