گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد در حالی دیروز پس از ۴روز تعطیلی معاملات خود را از سر گرفت که وقفه طولانی مدت در روند بازار و تحولات رخ ‌داده باعث بروز نوسانات شدیدی در بازار شد. در معاملات دیروز، معامله‌گران روند تحولات پرونده هسته‌ای کشورمان به ویژه تدوین پیش‌نویس قطعنامه تحریم‌های اولیه و راه‌اندازی بخشی دیگر از تجهیزات مرکز اتمی نطنز را دنبال کردند. این مساله با توجه به نزدیکی موعد نشست روز دوشنبه اعضای دائمی شورای امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است.

در معاملات دیروز اکثر نمادهایی که در ابتدای هفته گذشته شاهد رشد قیمتی بودند با عرضه‌های سنگین مواجه شده و سبب عقب راندن تقاضا در بازار شدند. نوسازی و ساختمان تهران، پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری ساختمان، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، توکافولاد، ملی سرب و روی، چادرملو، کمباین‌سازی، پتروشیمی خارک، فرمولیبدن کرمان و تراکتورسازی نمادهایی بودند که عرضه‌های سنگینی را در بازار دیروز تجربه کردند.

عرضه‌های دیروز موجب شد تا روند چرخش قیمت بیشتر این نمادها در نقاط اوجی به مراتب کمتر از اوج قیمتی دو هفته قبل رقم بخورد که این امر نشان‌دهنده عدم توان بازار جهت تکرار اهداف قیمتی ۲ هفته پیش بازار و احتمالا تجربه نقاط افت به مراتب پایین‌تر از دفعه قبل خواهد بود.

از سوی دیگر روند گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی نیز که انتشار آنها از ابتدای مهر ماه آغاز شده است، حکایت از عدم رخداد رشد چشمگیر در اکثر شرکت‌های بورسی دارد.

از سوی دیگر بیشتر گزارش‌های شرکت‌ها نیز در حد عادی و تحقق پیش‌بینی‌های اولیه ارزیابی می‌شود که خود سکون بازار را قابل تفسیر می‌کند، به ویژه آن که در سال جاری انتشار گزارش‌های حسابرسی شده پیش‌بینی درآمد در مجموع روند، کلی سهام را به صورت رشد خطی قیمت، رقم زده است که این امر هیجان بازار را به میزان قابل ملاحظه‌ای می‌کاهد.

در معاملات دیروز در گروه فلزی رشد بهای فلز روی از رکوردهای ۱۵ ساله این فلز نیز گذشته است و دیروز رقم ۴هزار و ۲۱۵ دلار را نیز تجربه کرد، موجب شده تا گروه تولیدکنندگان روی به‌رغم نوسان نماد ملی سرب و روی نماد باما مقاومت خوبی را نشان دهد.

برآوردهای اولیه از احتمال رشد بهای فلز روی تا رقم ۴هزار و ۶۰۰ دلار همچنین رشد بهای فلز سرب تا بیش از یک هزار و ۶۵۰ دلار در معاملات دیروز انتظار برای رشد سودآوری گروه تولیدکنندگان روی را تقویت کرده است.

در مجموع دیروز با توجه به تعطیلی چند روزه ایام عید سعید فطر و همچنین بروز برخی از تحولات در حوزه متغیرهای کلان بازار آغاز هفته‌ای مناسب را شاهد نبود هرچند در ادامه با رشد ۳/۱۰ واحدی شاخص همراه شد.

در معاملات دیروز دومین معامله عمده تابلوی چهارم بورس با معامله سهام آریا الکترونیک صورت گرفت.