آغاز معاملات با یک ساعت تاخیر

گروه بورس- علیرضا باغانی: روز گذشته معاملات سهام با یک ساعت تاخیر ساعت ۱۰ بامداد آغاز شد و در ساعت ۱۳ پایان یافت. دلیل این تاخیر، شرکت سهامداران در مراسم شب‌های قدر عنوان شده است. روز گذشته معاملات ۱۳۷درصد افزایش و ارزش معاملات نیز شاهد افزایش ۴۹۳درصدی بود. شاخص کل بورس دیروز افت ۱/۱۹واحدی را شاهد بود که نتیجه معامله ۱۱۰شرکت بود. بهای سهام ۲۶شرکت نیز دچار افزایش و ۶۰شرکت کاهش قیمت را شاهد بودند و بهای سهام ۲۴شرکت هم تغییری نکرد. بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص نیز از سوی شرکت‌های ایران‌‌خودرو، پتروشیمی آبادان، پتروشیمی خارک، چادرملو، گل‌گهر و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بود، شرکت‌های پتروشیمی اراک و بانک پارسیان هم بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص داشتند. در پایان معاملات روز گذشته نماد بانک پارسیان برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده به منظور انتخاب اعضای هیات‌‌مدیره و نماد صنایع مخابراتی راه دور به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده جهت تصمیم‌گیری برای افزایش یا کاهش سرمایه متوقف شد. دیروز بازار سهام فقط ۳۸۱۲ خریدار داشت.

افزایش سرمایه ۴۰۰درصدی «فرآور»

گفته‌های بازار: همزمان با افت شدید بازار طی روزهای گذشته، شایعات بیشتری درباره شرکت‌های ارزنده بورس به گوش می‌رسد. این شایعات تا حدی اغراق‌آمیز است که در نگاه اول غیرواقعی بودن آن را می‌رساند. روز گذشته درباره فرآوری مواد معدنی ایران در بازار گفته ‌می شد که این شرکت درخواست افزایش سرمایه ۴۰۰درصدی خود را تقدیم بورس کرده است.

شنیده‌های ما: مدیران شرکت فرآوری مواد معدنی اظهار می‌کنند: در حال حاضر مقدمات افزایش سرمایه شرکت در دست بررسی است و در مرحله تهیه طرح توجیهی فنی و اقتصادی قرار دارد. بعد از این مرحله باید بازرس نظر بدهد و سپس به بورس ارائه شود. شرکت درخصوص میزان افزایش سرمایه می‌گوید: میزان افزایش سرمایه در دو حالت بررسی می‌شود، ۲۰۰درصد و ۴۰۰درصد که احتمال موفقیت ۲۰۰درصد بیشتر است.

فروش اراضی «ثمسکن»

گفته‌های بازار: درباره سرمایه‌گذاری مسکن گفته می‌شود که شرکت مزبور قصد دارد ۱۶۰۰مترمربع از اراضی خود را در منطقه الهیه به فروش برساند. ارزش این اراضی بالای ۳میلیارد تومان برآورد می‌شود. می‌گویند سرمایه‌گذاری مسکن از این بابت تعدیل مثبت EPS خواهد داد.

شنیده‌های ما: شرکت فروش ۱۶۰۰مترمربع زمین را تایید می‌کند، اما قیمت این اراضی و آیا اینکه با مشتری خاصی «ثمسکن» به توافق رسیده باشد، مشخص نیست.

«کماسه» با ۲۰۰درصد افزایش سرمایه

گفته‌های بازار: درباره شرکت تامین ماسه و ریخته‌گری هم گفته می‌شد که شرکت مزبور به زودی افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی اعمال خواهد کرد. این افزایش سرمایه توسط بورس به تایید رسیده است.

شنیده‌های ما: کماسه تصمیم دارد افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی را اعمال کند. ظاهر امر نشان می‌دهد که شرکت با سازمان بورس به توافقاتی رسیده باشد.

نامه‌ای درباره انگوران

گفته‌های بازار: روز گذشته، نامه شرکت تهیه و تولید موادمعدنی به بورس درباره واقعیت‌های ریزش دیواره معدن انگوران بخشی از شایعات بازار را به خود اختصاص داده بود. گفته می‌شود این نامه دیروز به سازمان بورس ارسال شده است.

شنیده‌های ما: شرکت ارسال چنین نامه‌ای به بورس را تایید می‌کند و می‌گوید: متاسفانه به‌رغم اینکه در بخش‌هایی از معدن انگوران که ماده معدنی وجود داشته، هیچ ریزشی اتفاق نیفتاده است، اما بر ارزش سهام شرکت‌های معدنی در بازار سرمایه تاثیر داشته است.