گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد عرضه‌های سنگین در اکثر سهام مورد معامله در بازار بود. در بازار دیروز معامله‌گران علاوه بر تاثیر عوامل موثر بر بازار از جمله رکود سنتی در ماه مبارک رمضان و تشدید نگرانی‌های هسته‌ای با مساله استعفای آقای مددی، مدیرعامل تامین اجتماعی به عنوان مالک بخش عمده سهام بازار بورس مواجه بودند.

انتشار متن استعفای مددی که وی در آن همکاری در هر پست دولتی را رد کرده است، با توجه به ارتباط بسیار نزدیک وی با رییس‌جمهوری، برای بازار بسیار قابل تامل است. با استعفای مددی گمانه‌زنی‌ها برای بروز تغییرات در سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) جایی که عمده حرکت دو ماه اخیر در بازار در آن مرکز صورت گرفته است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بازار دیروز با عرضه سنگین سهام، حجم معاملات به بیش از ۴۳میلیارد تومان رسید. این رقم به ویژه از آن جهت قابل توجه است که به نظر نمی‌رسد بازار بتواند بار دیگر در چند روز آینده این مبلغ را دوباره تجهیز کند.

در این حالت اگر چه بخش عمده سهام داغ سهامداران حرفه‌ای، دیروز از بازار تخلیه شد، اما در صورت ادامه عرضه‌ها، عملا توان نقدینگی اندکی برای بازار جهت جمع‌آوری صف‌های فروش باقی خواهد ماند.

در این شرایط و در صورتی که حجم نقدینگی جدید به بازار وارد نشود، معاملات با سکته در حجم مواجه شده و در چند روز انتظار اولیه، کاهش سطح معاملات است.

از سوی دیگر با توجه به عرضه برخی از نمادها از جمله پتروشیمی خارک، فرآوری مواد معدنی، کالسیمین و حق تقدم این نماد و ملی سرب و روی انتظار می‌رود در چند روز آینده معامله‌گران حقیقی نیز با کمبود جدی نقدینگی مواجه شوند که برآیند این مساله نیز افت سنتی بازار در ماه مبارک رمضان و انتظار معامله‌گران برای نتایج اجلاس آتی گروه ۱+۵ در انتهای هفته جاری رکود در بازار خواهد بود.

در مجموع با توجه به عرضه‌های سنگین در بازار دیروز اینک کارشناسان بازار به انتظار تحولات آتی مانده‌اند که آیا نقدینگی جدیدی به بازار وارد خواهد شد یا خیر؟

در معاملات دیروز شاخص با توجه به عرضه سنگین سهام خارک، گل گهر و فارس و خوزستان ۸/۴ واحد رشد کرد. حجم معاملات نیز رقم باورنکردنی ۲/۴۳میلیارد تومان را ثبت نمود از ۱۲۵ نماد مورد معامله نیز ۳۵ نماد نیز با رشد قیمت و ۸۲ نماد با افت ارزش

دادوستد شدند.