خیز مثبت بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در ادامه آخرین تحولات در پرونده هسته‌ای روز سختی را پشت سر گذاشت. بازار دادوستد سهام که در لحظات پایانی می‌رفت تا یک روز منفی را بگذارد، اما چند سهم ارزنده اوضاع را کاملا عوض کرد. در این روز معاملاتی، که شاخص ۸۸/۴ واحد رشد کرد، پتروشیمی خارک، سیمان فارس و خوزستان، چادرملو، گل گهر، توسعه صنایع بهشهر و پتروشیمی اصفهان بیشترین تاثیر بر افزایش شاخص را داشتند. بیشترین تاثیر منفی بر کاهش شاخص نیز مربوط به شرکت‌های بانک پارسیان، ایران‌خودرو، صنعتی دریایی، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه‌گذاری شاهد، تراکتورسازی ایران و ساختمان ایران بود.

بورس تهران که به دلیل ماه مبارک رمضان خلوت شده، در روزهای اخیر به دلیل مباحث هسته‌ای خلوت‌تر نیز شده است، اما بورس‌بازان روزهای خوبی را برای بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند و می‌گویند: تاثیر پرونده هسته‌ای بر بازار کمتر از قبل شده است و با حمایتی که حقوقی‌ها از سهامشان می‌کنند این تاثیر کمتر هم می‌شود، در حالی که در گذشت یک خبر هسته‌ای بازار را به هم می‌ریخت، اما در حال حاضر پس از گذشت چندین ماه یک خبر هسته‌ای توانست برای یک روز بر بازار تاثیر منفی بگذارد ولی بعد از ۲۴ ساعت بازار مثبت شد. بازار شایعات هم در روزهای اخیر به دلیل همین اتفاقات از رونق افتاده است. همچنین در ادامه نقص فنی معاملات و در سومین روز از بروز این مشکل، نرم‌افزار بورس کمی کند بود. در مجموع طی روز معاملاتی گذشته سهام ۱۲۵ شرکت دادوستد شد که سهام ۳۵ شرکت مثبت، ۸۲ شرکت منفی و ۸ شرکت بدون تغییر بود.

عرضه عمده کالسیمین

گفته‌های بازار: درباره کالسیمین گفته می‌شود که شرکت توسعه سرمایه‌گذاری پارسیان دست به فروش سهم شرکت مزبور به منظور شناسایی سود زده است.

شنیده‌های ما: کالسیمین تایید می‌کند که چنین عرضه‌ای صورت گرفته است.

جابه‌جایی سهام در نفت بهران

گفته‌های بازار: از نفت بهران خبر می‌رسد که شرکت مزبور در هفته جاری عرضه عمده‌ای با قیمت پایه ۱۸هزار ریال خواهد داشت. خریدار سهم بهران هنوز مشخص نیست.

شنیده‌های ما: کارشناسان بازار سرمایه عنوان می‌کنند که افزایش قیمت این سهم تا ۱۸هزار ریال به معنی افزایش ۱۶درصدی است که در شرایط فعلی بازار به این زودی امکان‌پذیر نیست. اما آنچه در روند معاملات سهام این شرکت مشهود است، اینکه سهامداران عمده و حقیقی در حال جابه‌جایی این سهم هستند و به‌ویژه سرمایه‌گذاری توسعه ملی در یک ماه گذشته فروشنده بوده است.