ایسنا- کمیته تدوین آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام قابل واگذاری شرکت‌ها طبق اصل ۴۴ قانون اساسی تا دو هفته آینده به کار خود پایان می‌دهد. دکتر هوشنگ نادریان، رییس سازمان حسابرسی ایران، درباره کمیته تدوین آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های دولتی گفت: به طور معمول زمانی که آیین‌نامه‌ای برای امری تدوین می‌شود، بعد از چند سال اجرا مشکلات ناشی از آن مشخص می‌شود. در حال حاضر در بحث هیات داوری احساس شده است، که به نحو مطلوبی به بحث قیمت‌گذاری سهام پرداخته نشده است که این امر مشکلاتی در آینده ایجاد می‌کند.

به گفته او حجم بحث واگذاری‌های اصل ۴۴ با مجموعه فعالیت‌هایی که در زمینه قیمت‌گذاری شده است متفاوت است، به این ترتیب برای این حجم کار، تدوین آیین‌نامه جدید ضروری به نظر رسید، به همین دلیل آیین‌نامه قبلی مورد تجدیدنظر قرار گرفت که قادر باشد پاسخگوی حجم بالای این اصل باشد.

وی خاطرنشان کرد: تدوین آیین‌نامه جدید قیمت‌گذاری سهام به طور مشخص به معنی مشکلات موجود در آیین‌نامه قبلی نیست، بلکه دلیل اصلی، جامع بودن آیین‌نامه جدید است که بتوان به صورت مناسب‌تری قیمت‌گذاری سهام شرکت‌های قابل واگذاری به بخش‌خصوصی، طبق اصل ۴۴ قانون اساسی انجام شود.

نادریان با بیان اینکه به نظر می‌رسد تا پایان دو هفته دیگر تدوین آیین‌نامه قیمت‌گذاری سهام این شرکت‌ها به پایان برسد، تصریح کرد: بعد از تدوین آیین‌نامه در کمیته مخصوص آن، به وزارت امور اقتصادی و دارایی تقدیم می‌شود و امید است بعد از طی این مراحل آیین‌نامه مربوطه برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به زودی به دست مجریان برسد.

وی ادامه داد: بر حسب شرایط مختلفی که واگذاری‌های سهام براساس آنها انجام می‌شود، تلاش خواهد شد که از روش‌های مناسب برای ارزشیابی قیمت سهام استفاده شود، برحسب این روش‌ها مکانیزم‌های علمی ‌برای محاسبه ارزش وجود دارد مهم‌ترین روش به روش بازدهی و تعیین ارزش جاری دارایی‌ها است که در دنیا معروف است. علاوه بر این روش از تابلوی بورس نیز استفاده می‌شود که به عنوان مبنایی برای تعیین قیمت پایه خواهد بود.

رییس سازمان حسابرسی ایران به چگونگی ارزیابی سهام این شرکت‌ها اشاره کرد و افزود: مبانی در این زمینه باید موردنظر قرار گیرد تا ارزیابی به صورت حرفه‌ای انجام شود.