گروه بورس- در نیمه نخست امسال گروه فلزات اساسی با بازدهی مثبت همراه بود. به گزارش خبرنگار ما از میان ۱۹شرکت زیرمجموعه این گروه تنها ۵شرکت از درصد نوسان منفی برخوردار بودند.

فرآوری موادمعدنی، کالسیمین و ملی سرب و روی ایران از بیشترین درصد نوسان مثبت به ترتیب معادل ۰۱/۲۰۲، ۰۹/۱۰۹ و ۰۳/۶۵ برخوردار بودند.

فولاد کاویان، توکا فولاد، لوله و ماشین‌سازی، آلومتک، گالوانیزه سپاهان، نورد و لوله اهواز و لوله و تجهیزات سدید نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا دهم بیشترین بازدهی را تجربه کردند.

بنابراین گزارش، ارزش معاملات گروه فلزات اساسی در نیمه اول امسال از یک‌هزار میلیارد ریال گذشت. براین اساس تا پایان شهریور ماه سال‌جاری ۱۸۲میلیون و ۵۴۰هزار و ۸۱۴سهم گروه فلزات اساسی توسط ۲۶هزار و ۸۸۵نفر در ۵۵هزار و ۹۹۷نوبت به ارزش یک‌هزار و ۶۴۴میلیارد و ۴۸۳میلیون ریال مبادله شد. بیشترین ارزش معاملات این گروه در دوره مزبور متعلق به فرآوری موادمعدنی بود. در این دوره تعداد ۱۷میلیون و ۱۴۰هزار و ۶۶۳سهم فرآوری موادمعدنی توسط پنج‌هزار و ۳۸۳نفر در ۱۰هزار و ۴۴۰نوبت به ارزش ۵۹۹میلیارد و ۴۲۸میلیون ریال دادوستد شد.

کالسیمین نیز رتبه دوم بیشترین ارزش معاملات گروه را کسب کرد. در طول دوره یادشده ۱۵میلیون و ۳۲۹هزار و ۶۱۸سهم کالسیمین توسط سه‌هزار و ۷۱۷نفر در هفت‌هزار و ۵۳۶نوبت به ارزش ۴۲۴میلیارد و ۷۶۸میلیون ریال به معامله رسید.

ملی سرب و روی هم توانست در جایگاه سوم بیشترین ارزش معاملات گروه جای بگیرد.

در نیمه اول امسال ۵۹میلیون و ۷۴۷هزار و ۶۸۵سهم ملی سرب و روی توسط هفت‌هزار و ۳۷۵نفر در ۱۳هزار و ۸۳۵نوبت به ارزش ۳۲۲میلیارد و ۶۷۵میلیون ریال به تبادل رسید.

بر این اساس ملی سرب و روی عنوان رتبه اول بیشترین تعداد سهام معامله شده را از آن خود کرد. این شرکت همچنین لقب پرطرفدارترین سهم گروه را نیز به خود اختصاص داد.

بنابراین گزارش فرومولیبدن کرمان و گالوانیزه سپاهان نیز عناوین دوم و سوم بیشترین تعداد سهام معامله شده را کسب کردند. طی این دوره ۲۱میلیون و ۶۲هزار و ۱۸۵سهم فرومولیبدن و ۱۷میلیون و ۱۶۰هزار و ۳۹سهم گالوانیزه سپاهان مبادله شد.