گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز روزی پرنوسان را پشت سر گذاشت.

در معاملات دیروز افت ارزش سه نماد صدرا، سرمایه‌گذاری مسکن و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات موجب شد تا شاخص ۸/۲واحد افت را در نیم ساعت اول معاملات شاهد باشد.

این افت با تشکیل صف فروش موقتی برای تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذاری شاهد تشدید شد، به گونه‌ای که شاخص در ساعت ۱۰ و ۱۸دقیقه ۱/۹واحد افت را تجربه کرد. افزایش تاثیر منفی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات به ۷/۲واحد و صدرا به ۲واحد نیز سهم مهمی در این افت داشتند.

با عرضه سنگین سهام پتروشیمی خارک به میزان صف خرید این شرکت شاخص اندکی رشد را در ساعت ۱۰ و ۴۷دقیقه ثبت کرد، اما این مساله دیری نپایید و شاخص بار دیگر منفی شد. شاخص با عرضه ۲میلیون سهم سیمان فارس و خوزستان با تاثیر ۸۸/۴واحد، یک‌میلیون سهم چادرملو با تاثیر ۲/۳ واحد رمقی دوباره یافت، به گونه‌ای که به‌رغم افزایش تاثیر منفی دو نماد بانک پارسیان و خودرو مجموعا به میزان ۲/۶واحد شاخص در ساعت ۱۱ و ۳۲دقیقه ۷واحد رشد را ثبت کرد. با عرضه سهام پتروشیمی اصفهان با تاثیر یک واحد و عرضه گل‌گهر با تاثیر ۲/۵واحد شاخص بار دیگر تقویت شد، اما افت سنگین نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و تلاش برای جمع‌آوری صف فروش بانک پارسیان موجب شد تا شاخص در دومین روز هفته به ۸/۴واحد رشد بسنده کند، امری که احتمال تکرار آن در روز جاری اندک است.