روز کاملا عادی

گروه بورس- علیرضا باغانی: بازار دادوستد سهام در دومین‌ روز از ماه مبارک رمضان نسبت به روز قبل آن، شاهد معاملات پرهیجان‌تری بود.

روز گذشته در حالی که فضای تالار اصلی بورس خلوت‌تر از روزهای قبل بود، اما معاملات روند بهتری داشت و در نهایت شاخص که با ۳۳/۱۰واحد افزایش به رقم ۵۹/۹۵۳۰ رسید. در روز سه‌شنبه ۲۹میلیون، ۲۹۱هزار و ۳۹سهم به ارزش ۱۲۰میلیارد و ۲۲۰میلیون و ۹۶۵هزار و ۵۸۴ریال مورد معامله قرار گرفت. در این روز سهام ۱۴۱شرکت دادوستد شد که از این تعداد سهام ۶۰شرکت با رشد قیمت و ۶۳شرکت با کاهش قیمت مواجه بودند و قیمت ۱۸شرکت هم تغییری نداشت.

بیشترین تاثیر مثبت بر روی شاخص از سوی شرکت‌های پتروشیمی خارک، سیمان تهران، سرمایه‌گذاری بانک ملی، ساختمان ایران، سیمان صوفیان و صدرا بود، بیشترین تاثیر منفی بر روی شاخص را هم تراکتورسازی ایران، سایپا، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و بانک پارسیان داشتند. همچنین دیروز حق تقدم سیمان مازندران هم به منظور عرضه تعدادی از حق تقدم‌های استفاده نشده، آماده معامله شد.

سود بیشتر قند هگمتان

گفته‌های بازار: طرفداران قند هگمتان شایع کرده‌اند که شرکت بعد از تعدیل منفی ۸درصدی EPS سال۸۶ ، تعدیل مثبت خواهد داشت و عایدی خوبی در انتظار سهامداران است.

شنیده‌های ما: سود سال ۸۵ قند هگمتان ۶۸۱ریال بود که احتمالا به صورت کامل بین سهامداران تقسیم خواهد شد و حتی شاید این رقم کمی هم افزایش یابد. EPS سال ۸۶ شرکت هم ۶۲۵ریال اعلام شده که ناشی از نوسان در سفارش‌های تصفیه شکر بوده است. این نوسانات طبیعی است و در برهه‌ای از سال بر روی EPS شرکت تاثیراتی می‌گذارد که در مجموع جدی نیست.

رشد قیمتی «وساخت»

گفته‌های بازار: درباره ساختمان ایران هم گفته می‌شود که شرکت معاملات چرخشی در زمینه جابه‌جایی سهام جهت شناسایی سود با آبادگران داشته و از این بابت احتمال رشد قیمت بالای ۳هزار ریال و تعدیل مثبت EPS وجود دارد.

شنیده‌های ما: شرکت ترجیح می‌دهد که در این باره توضیحی ندهد.

الهاوی عرضه می‌شود

دیروز در حالی که شایعه عرضه سهام داروسازی الهاوی طی روزهای آینده وجود داشت، اما سازمان بورس در توضیحاتی اعلام کرد که پذیرش شرکت مزبور در بورس به‌دلیل پیگیری نکردن خود شرکت، منتفی شده است. اما سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که داروسازی الهاوی جزو ۱۵شرکتی است که قرار است سهامش از سوی این سازمان،‌ در بورس طی روزهای آینده عرضه شود.

«فباهنر» با ۷۸درصد تعدیل EPS

گفته‌های بازار: طرفداران مس باهنر از بازگشایی نماد شرکت مزبور در روزهای آینده خبر می‌دهند.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید سازمان حسابرسی پس از بررسی‌های لازم با تعدیل مثبت ۷۸درصدی EPS این سهم موافقت کرده است. امروز گزارش تعدیل EPS برای تایید نهایی به سازمان بورس ارائه می‌شود و پس از تایید سازمان بورس هم نماد بازگشایی خواهد شد.