گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد حاکمیت جو آرامش در بازار بود. روند کلی معاملات دیروز تحت تاثیر فرارسیدن ماه مبارک رمضان قرار گرفت.

با توجه به این شرایط و به سنت هر ساله بازار با شیب آرامی حرکت می‌کند. امری که روز گذشته در ۱۵ دقیقه اول بازار نشانه‌ای از آن ثبت شد. گروه تجهیزات دیروز با فزونی عرضه مواجه شد و نتوانست در برابر این عرضه‌ها مقاومت نشان دهد. از این رو پس از معاملات پرحجم در نماد تراکتور این نماد با صف فروش مواجه شد.

در گروه انفورماتیک تلاش اولیه معامله‌گران برای جمع‌آوری صف داده‌پردازی برای سومین بار متوالی با شکست مواجه شد. این نماد بار دیگر با صف فروش ۸۸۰ هزار سهمی پس از معامله بیش از ۴۰۰ هزار سهم مواجه شد. در این گروه ایران ارقام مقاومت قابل ملاحظه‌ای در برابر عرضه‌ها از خود نشان داد. این امر ناشی از احتمال اعلام تعدیل EPS شرکت در گزارش ۶ ماهه آن به شمار می‌رود.

در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری بانک ملی با صف خرید در بازار دیروز مواجه شد. به نظر می‌رسد این نماد توانسته باشد از عرضه‌های سنگین دیگر شرکت‌های سرمایه‌گذاری از جمله سرمایه‌گذاری غدیر خارج شود.

در گروه واسطه‌گری مالی، نماد‌های بانک‌های خصوصی و لیزینگ با اقبال نسبی معامله‌گران مواجهند. بانک کارآفرین، بانک اقتصاد نوین و لیزینگ ایران بیشترین سهم را از این اقبال به خود اختصاص داده‌اند. انتظار می‌رود لیزینگ غدیر، در قیمت اسمی کنونی سهم، به همراه نزدیکی پایان سال مالی در آذرماه و همچنین رایان سایپا به عنوان شرکت لیزینگی، دارای فعالیت‌های گسترده مالی

از جمله بیمه و کارت‌های اعتباری که از منظری کم‌ریسک‌ترین شرکت گروه به شمار می‌رود، نیز بتوانند معاملات بهتری را شاهد باشند. در گروه سیمانی حرکت برخی ازمعامله‌گران حقوقی موجب تقویت نماد‌های این گروه از جمله سیمان سپاهان، فارس و خوزستان و سیمان شاهرود شده است. گروه سیمانی به‌رغم بودجه‌های مناسب در مورد تغییر نرخ محصولات، به دلیل مزیت در ارزش جایگزینی شرکت‌ها، با اقبال مواجهند.

در گروه پتروشیمی، نحوه عرضه سهام این گروه به یک معما برای معامله‌گران تبدیل شده است. سه نماد پتروشیمی اراک، خارک و اصفهان با عرضه‌های گاه‌گاه خود، باعث سردرگمی خریداران شده است.

معامله‌گران به امید برخورد با یکی از عرضه‌های گاه به گاهی در بازار تقاضاهای عمده‌ای را برای هر سه نماد یادشده ارائه می‌کنند که این تقاضا‌‌ها دیروز در نماد پتروشیمی اصفهان با عرضه ۲۴۰هزار سهمی مواجه شد. در مجموع بازار دیروز با توجه به آغاز ماه مبارک رمضان بازار توام با آرامشی بود که در آن شاخص، ۷۲/۵واحد رشد مواجه شد. حجم معاملات نیز بالغ بر ۸/ ۱۱میلیارد تومان بود.