گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تاثیر فرارسیدن ماه مبارک رمضان بر معاملات بود. به سنت هر ساله با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، از شدت فعالیت معامله‌گران حقیقی و حقوقی در بازار کاست.

معامله‌گران با آرامش نسبی روند معاملات را از سر گرفتند. معامله‌گران با تجربه با توجه به انتظار حاکمیت شرایط متعادل در بازار به دلیل آغاز ماه مبارک رمضان، اقدام به عرضه سهام کردند.

این امر در گروه تجهیزات، به ویژه در نمادهای تراکتورسازی، هپکو و سیمان فارس و خوزستان قابل ملاحظه‌تر بود.

پس از مدت‌ها رشد گروه تجهیزات این گروه با افت قیمت روبه‌رو شد. این امر ناشی از افزایش گسترده قیمت سهام این گروه در خلال ماه اخیر ارزیابی می‌شود.

با افت گروه تجهیزات به نظر می‌رسد (در نبود گروه معدنی و فلزی بازار) در خلال هفته جاری و با بازگشایی نمادها، شاهد جایگزینی گروه مناسب نباشیم.

از سوی دیگر انتظار سهامداران جهت تعدیل EPS شرکت‌های پتروشیمی و جهش قیمت‌ها در این گروه، مانع از عرضه سهام سه پتروشیمی اراک، خارک، اصفهان و فارابی شده است.

پتروشیمی اراک با عرضه‌های اندک سهامدار عمده مواجه است.

در گروه پتروشیمی معامله‌گران همچنین به دقت روند قیمت جهانی نفت را به دلیل اهمیت بالای آن بر قیمت‌ محصولات پتروشیمی دنبال می‌کنند.

هر چند که شرکت‌های پتروشیمی در حاشیه امن ۳۰درصد تخفیف خوراک بر مبنای قیمت در مبدا (FOB) خلیج‌فارس نیز قرار داشته و انتظار نمی‌رود در کوتاه‌مدت حتی افت گسترده قیمت‌ها، بر سودآوری این شرکت‌ها اثر منفی داشته باشد.

در بازار دیروز همچنین پایان مهلت حق تقدم کابل‌های شهید قندی همچنین نزدیکی موعد پایانی حق تقدم بانک اقتصاد نوین سبب شد تا نماد حق تقدم بانک اقتصاد نوین با معاملات پرحجم درون گروهی مواجه شود.