فارس: یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه با تابلوی غیررسمی بورس که هفته گذشته ۴۲ شرکت به این تابلو منتقل شدند گفت:‌در بازار سرمایه اطلاق واژه تابلوی غیررسمی مفهومی ندارد و این اصطلاح باید تعریف و روشن شود. شاهین شایان آرانی در گفت‌وگو با فارس با تاکید بر این نکته که باید این واژه از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح ‌شود اظهار داشت: اگر منظور از راه‌اندازی این تابلو انتقال شرکت‌های زیان‌ده و کم‌تحرک از لحاظ چرخش و حجم سهام شناور و آزاد است، باید کلمه تابلوی چهارم در نظر گرفته شود، در غیر این صورت این واژه دارای معنایی گنگ و گمراه‌کننده است.

وی تصریح کرد: در اعلامیه سازمان بورس و اوراق بهادار تعریفی از تابلوی غیررسمی ارائه نشده و شرایط خروج از معاملات و ورود به این تابلو روشن نیست.

شایان آرانی ادامه داد: شرکت‌های زیان‌ده و کم گردش باید در تابلوی خاصی به نام تابلوی چهارم منتقل شوند تا تمام فعالان بازار سهام از اسامی این شرکت‌ها مطلع شوند.

کارشناس ارشد بازار سرمایه به قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و گفت: در این قانون برای تاسیس و راه‌اندازی بازار فرابورس در نظر گرفته شده که مفهوم آن به طور کامل روشن است، اما در ساختار بازار سهام تابلوی غیررسمی جای ندارد. شایان آرانی با اشاره به این سوال که اصطلاح تابلوی غیررسمی یعنی چه؟ گفت: به کارگیری واژه غیررسمی این معنا را به همراه دارد که شرکت‌های این تابلو از بورس خارج و حذف شده‌اند. در حالی که با این اصطلاح تکلیف ۴۲ شرکت منتقل شده به این تابلو معلوم نیست.

وی در خاتمه ضمن تاکید بر روشن شدن وضعیت این واژه گفت: باید آیین‌نامه و شرایط شرکت‌های غیررسمی تدوین شود و اصطلاحی به کار گرفته شود که دربرگیرنده وضعیتی روشن باشد و از طرفی دیگر در ارتباط با اصطلاحات و واژگان بازارهای سرمایه دیگر کشورها باشد.

پس گرفتن بعد از فروش

در این زمینه نصرالله برزنی کارگزار بانک اقتصاد نوین با اشاره به اینکه دارایی بسیاری از شرکت‌های تابلوی چهارم جوابگوی بدهی آنها نیست، گفت: هدف از راه‌اندازی تابلوی چهارم باز پس گیری سهام این شرکت‌ها از سهامداران جزء است.

وی افزود: شرکت‌هایی که به تابلوی چهارم منتقل می‌شوند، به طور کلی شانسی برای باقی ماندن در بورس ندارند و بسیاری از این شرکت‌ها زیان انباشته داشته و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت هستند.

وی ادامه داد: در تابلو غیر رسمی معامله‌ای صورت نمی‌گیرد و سهامداران جزیی که قادر نبودند، سهام خود را بفروشند، امکان فروش پیدا کرده‌اند، اما اگر کسی در تابلو غیررسمی خرید کند امکان فروش ندارد.

برزنی همچنین گفت: هدف از راه‌اندازی تابلوی چهارم باز پس‌گیری سهام این شرکت‌ها از سهامداران جزو آنهاست و این که سهامداران بتوانند سهام خود را نقد کنند.