بازار تحت تاثیر سه معامله عمده

گروه بورس - علیرضا باغانی: بازار در روز چهارشنبه با احتمال سه معامله و عرضه عمده مواجه بود که فقط یکی از این معامله‌ها به وقوع پیوست. روز چهارشنبه در حالی که بسیاری از سهم شرکت‌های ارزنده در صف خرید قرار داشت، خبر از سه معامله و عرضه عمده بود.

چهارشنبه قرار بود سرمایه‌گذاری سدید تدبیر یک میلیون و ۴۴۰هزار سهم خود معادل ۴/۴درصد از سهام شرکت لوله و تجهیزات سدید را در «ژفرعی یک» در قیمت ۲۰هزار ریال به صورت یک جا عرضه کند، اما این عرضه به‌رغم این که معاملات را تحت تاثیر خود قرار داده بود، انجام نگرفت و به نظر می‌رسد که امروز معامله مزبور انجام شود.

مجتمع‌‌های توریستی آبادگران نیز «ژعمده دوم» بازار چهارشنبه بود که ساختمان ایران توانست ۱/۲۹درصد معادل ۴۳میلیون و ۶۲۰هزار سهمش را با قیمت ۲۶۰۰ ریال عرضه کند.

«ژعمده سوم» هم عرضه ۴میلیون سهم معادل ۱۰درصد از سهام آهنگری تراکتورسازی به صورت یکجا در قیمت ۵۵۰۰ ریال توسط سرمایه‌گذاری بوعلی بود که انجام شد.

همچنین نماد قند نقش‌جهان و جوشکاب یزد نیز بعد از تعدیل و پیش‌بینی درآمد هر سهم و نماد عایق پلاستیک هم بعد از برگزاری مجمع عادی و افزایش سرمایه و تغییر سال مالی آماده بازگشایی شد.

قرار است در هفته جاری معادل ۳۸/۲درصد سهام لاستیک دنا با قیمت ۵۹۳۰ ریال از سوی علیرضا عمادالدین عرضه شود.

به نظر می‌رسد عملیات بازارسازی اوراق مشارکت ایران خودرو، طرح پژو پارس نیز از امروز آغاز شود.

بازارگردان این طرح، سرمایه‌گذاری رنا و کارگزار بازار‌ساز آن هم، بانک صنعت و معدن است.

دوره بازارسازی هم یک ساله و تعهد بازارسازی طی دوره نیز ۱۰۰میلیارد ریال خواهد بود.

اما هفته جاری با هفته گذشته از این بابت تفاوت دارد که در هفته جاری اکثر شرکت‌های سرمایه‌گذاری به دلیل پایان سال مالی و به منظور شناسایی سود، عرضه‌های زیادی داشته و فرصت خرید برای سهامداران فراهم بود.

حال باید دید آیا حقیقی‌ها این هفته هم فرصت خرید پیدا می‌کنند یا نه؟

گرچه پیش‌بینی می‌شود با توجه به نقدینگی حاصل شده در سرمایه‌گذاری‌ها از امروز این نقدینگی وارد بازار شده و شاهد جمع‌آوری بازار خواهیم بود.

و اما گفته‌ها و شنیده‌های بازار...

شایعه‌ بازاری

گفته‌های بازار: در بازار شایع کرده‌اند که بانک اقتصاد نوین قصد دارد ۱۰درصد از ساختمان‌های ایران را از سرمایه‌گذاری ملت خریداری کند. گفته می‌شود از این محل، سرمایه‌گذاری ملت زیانش را جبران خواهد کرد.

شنیده‌های ما: ولی بانک اقتصاد نوین می‌گوید چنین تصمیمی ندارد و این خبر تنها یک شایعه بازاری است.

تحقق EPS گلتاش

گفته‌های بازار: درباره گلتاش خبر می‌رسد که این شرکت ۹۰درصد EPS خود را پوشش داده است و از این بابت فعالان بازار در انتظار تعدیل مثبت EPS هستند.

شنیده‌های ما: اما این شرکت اعلام EPS را منوط به نظر سازمان بورس می‌داند و می‌گوید: ما گزارش را به سازمان بورس ارائه کرده‌ایم و سازمان باید گزارش گلتاش را روی سایت قرار دهد.

قرارداد گاز لوله با عراق

گفته‌های بازار: طرفداران گاز لوله هم از انعقاد قرارداد شرکت مزبور با عراق همچنین شرکت آب و فاضلاب سخن می‌گفتند.

همچنین می‌گفتند که آقای «الف» یکی از معامله‌گران برجسته بازار قصد دارد، سهم را در تعداد بالا معامله کند.

شنیده‌های ما: ولی از درون شرکت خبر می‌رسد که قرارداد با آب و فاضلاب کشور یک روال عادی است و اساسا شرکت باید با آبفا قرارداد ببندد، قراردادی هم با عراق منعقد نشده است.

معامله عمده‌ای هم با شخص خاصی انجام نمی‌پذیرد و سهم به صورت عادی در بازار موردعرضه و تقاضا قرار خواهد گرفت.

امید به گشایش دو نماد

گفته‌های بازار: بعد از گشایش نماد جوشکاب یزد، شایعاتی مبنی بر بازگشایی نماد صنعتی پیام و آزمایش به گوش می‌رسد.

پیش از این گفته می‌شد که نماد دو شرکت مزبور به تابلوی چهارم منتقل خواهد شد، اما نبود عنوان دو شرکت پیام و آزمایش در فهرست اولیه ۴۲شرکت که به تابلوی چهارم منتقل می‌شوند، احتمال بازگشایی نماد آنها را طی روزهای آینده تقویت کرده است.

شنیده‌های ما: اما هنوز سازمان بورس در این زمینه خبری را اعلام نکرده است.

طرح توسعه «ستران»

گفته‌های بازار: درباره سیمان تهران گفته می‌شود که بخشی از طرح توسعه ۳۴۰۰ تنی این شرکت، به زودی به مرحله اجرا خواهد رسید. طرفداران این سهم معتقدند که با توجه به پوشش ۳۱درصدی سهم در سه ماه، شرکت با تعدیل مثبت

مواجه است.

شنیده‌های ما: طرح هشتم توسعه‌ای با ظرفیت ۳۴۰۰تن، هم‌اکنون در مرحله آزمایشی است و قرار است از ۲۰مهرماه سال‌جاری به بهره‌برداری برسد. اما تاثیر این طرح روی EPS شرکت در کوتاه‌مدت بسیار بعید است و اگر طرح با موفقیت در تولید روبه‌رو شود، در آینده شاید شاهد تغییر در EPS شرکت باشیم.

لیکن هم‌اکنون EPS سیمان تهران همان ۸۶۰ ریال است.