فارس - رییس هیات مدیره شرکت بین‌المللی بورس نفت گفت: مبنا و پایه انجام مبادلات در بورس نفت، ریال ایران خواهد بود که انجام مبادلات به سایر ارزها به طور همزمان نیز در آن امکان‌پذیر می‌شود. مهدی کرباسیان اظهار داشت: مراحل و عملیات مقدماتی بورس نفت به اتمام رسیده و طی چند روز آینده با تصمیم‌گیری در خصوص نرم‌افزار آن، تنها تجهیز تالار باقی می‌ماند. وی گفت: نرم‌افزار مورد استفاده در فاز نخست، از نرم‌افزارهای موجود انتخاب می‌شود. در فاز ۲ که قرار است نفت خام عرضه شود، حتما باید از نرم‌افزار بین‌المللی استفاده شود که در مراحل بعد در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود.

کرباسیان افزود: در حال حاضر نوع و حجم فرآورده‌هایی که قرار است در بورس نفت عرضه شود، نیازمند مجوز دولت است. در حال حاضر فرآورده‌های پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی که قیمت آنها تحت نظارت و کنترل دولت است، قابل عرضه در بورس نفت نیست. تا تصمیم‌گیری در این خصوص صورت نگیرد، بورس نفت نیز عملیاتی نمی‌شود. به گفته وی، از سوی دیگر اگر قرار باشد نفت خام نیز به صورت محموله‌ای معامله شود، نیاز به مجوزهای خاص دارد. پس از تعیین نوع و حجم اقلام، بحث استاندارد بودن آنها نیز مطرح می‌شود. این امر در مورد فرآورده‌های نفتی حساسیت بیشتری دارد، چون در هنگام عرضه به بورس، شرایط آن نیز باید مشخص باشد.

کرباسیان گفت: علاوه بر این موارد، بحث مبادلات ارزی و ریالی نیز مطرح است که مبنای مبادلات در این بورس، ریال خواهد بود که ارزهای دیگر نظیر یورو و دلار نیز به‌طور همزمان می‌توانند مبادله شوند. یکی از اهداف بورس نفت، تقویت پول ملی است که با این امر تا حد زیادی محقق می‌شود.

وی یادآور شد: طبق زمان‌بندی اولیه قرار بود تا پایان شهریور ماه، فاز نخست آن راه‌اندازی شود ما نیز از اول مرداد در این خصوص آماده بودیم. اما چون نوع کالا و حجمی که باید در بورس نفت عرضه شود، مشخص نشد، راه‌اندازی منوط به تصمیم‌گیری در این خصوص شد.

همچنین۸۰ درصد شرکت سهامی خاص بورس نفت، متعلق به صندوق بازنشستگی نفت، ۱۰درصد مربوط به بنیاد مستضعفان و جانبازان و ۱۰درصد متعلق به سازمان منطقه آزاد کیش است. سرمایه آن نیز در حال حاضر ۴۰میلیارد ریال است.