واگذاری سهام عدالت در تهران از ماه آینده آغاز می‌شود

ایرنا - رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: توزیع سهام عدالت موجب افزایش مالکیت عمومی در جامعه می‌شود و برقراری عدالت اجتماعی نیز در بین اقشار مختلف جامعه گسترش می‌یابد. محمدرضا تجلی‌پورافزود: دولت با توزیع این سهام به دنبال گسترش تعاون در جامعه است و در این راه، نقش تعاونی‌ها در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری بسیار مهم و تاثیرگذار است.

وی گفت: مقدمات توزیع سهام عدالت در استان تهران آغاز شده و از مهرماه آینده واگذاری سهام به افراد واجد شرایط به تدریج شروع می‌شود.

به گفته وی، در مرحله اول توزیع سهام عدالت، این سهام در اختیار دو دهک پایین جامعه که از سوی نهادهای حمایتی از قبیل بهزیستی، کمیته امداد و بسیج معرفی شده باشند، قرار می‌گیرد.

دبیر ستاد طرح واگذاری سهام عدالت در استان تهران اظهار داشت: ارائه سهام به واجدین شرایط براساس معرفی این نهادها و تنها با ارائه شماره ملی امکان‌پذیر است و هر کس تنها یک بار می‌تواند از این سهام بهره‌مند شود.

وی تصریح کرد: دولت با توزیع سهام عدالت در پی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی است نه به دنبال افزایش درآمد خانوارها که این امر باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.

تجلی‌پور یادآور شد: پس از تشکیل شرکت‌های تعاونی توزیع سهام عدالت در همه مناطق، دولت تنها وظیفه سیاست گذاری دارد و هیچ گونه دخالتی در امور اجرایی این شرکت‌ها نخواهد داشت.

به گفته وی در حال حاضر شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در همه مناطق استان تشکیل شده و از ابتدای مهرماه کار واگذاری سهام عدالت در استان آغاز می‌شود. رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: در مرحله اول واگذاری سهام عدالت در استان ۲۵۰هزار نفر از این سهام بهره‌مند می‌شوند که سهمیه هر شهرستان بر اساس آمار معرفی شده توسط نهادهای حمایتی مشخص می‌شود.

تجلی‌پور افزود: سهام عدالت به عنوان ثروت در اختیار واجدین شرایط قرار می‌گیرد و در مرحله اول تنها افرادی که تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد هستند و بسیجیانی که دارای سابقه شش ماه حضور در جبهه‌ها باشند به شرط بیکار بودن می‌توانند از این سهام استفاده کنند.

وی تاکید کرد: واگذاری سهام عدالت در استان دو سال طول می‌کشد و در مرحله دوم واگذاری سهام عدالت روستاییان واجد شرایط نیز از این سهام استفاده می‌کنند. وی گفت: تعداد افراد معرفی شده توسط نهادهای حمایتی در این شهرستان کم است، بنابراین با هماهنگی دستگاه‌های حمایتی و بسیج در خصوص شناسایی سایر اقشار که واجد شرایط دریافت سهام هستند اقدام خواهد شد.

تجلی‌پور خاطرنشان کرد: در دو سال اجرای طرح واگذاری سهام عدالت ۵۰۰هزار میلیارد ریال سهام در کشور بین افراد واجد شرایط توزیع می‌شود که با تشکیل شرکت‌های تعاونی سهام عدالت در شهرستان‌ها این میزان ۲۰درصد افزایش یابد.

فرماندار شهرستان دماوند هم در خصوص واگذاری سهام عدالت در این شهرستان گفت: توزیع سهام عدالت در جهت تحقق اهداف دولت نهم و با هدف محرومیت‌زدایی و ایجاد عدالت اجتماعی صورت می‌گیرد.

علیرضا فخاری افزود: با این اقدام بخش عمده‌ای از افرادی که در تامین نیازمندی‌های خود با مشکل مواجه و فاقد ثروت لازم در جهت توسعه کار و رفع مشکلات روزمره زندگی هستند، مشمول دریافت سهام عدالت می‌شوند.

وی گفت: با تشکیل شرکت تعاونی سهام عدالت در این شهرستان و پس از مشخص شدن آمار دقیق جمعیتی میزان سهمیه این منطقه مشخص و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

فخاری اضافه کرد: با این اقدام، مدیریت دستگاه‌های دولتی به بدنه جامعه منتقل شده و مردم می‌توانند در اداره کشور به خصوص در عملکرد سرمایه‌ای حاصل از درآمد و سرانه ملی در قالب شرکت‌های تعاونی خودنمایی کنند.

وی اظهار داشت: مجموعه دولت به دنبال ایجاد یک فرصت است که در آن مردم نقش اساسی را ایفا کنند و امکان دخالت دولت در امور جاری کمتر شود. فرماندار دماوند خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی و تدوین یک برنامه درازمدت از سوی مردم زمینه برای توسعه کار اقتصادی و افزایش ثروت عمومی فراهم خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت با این اقدام که در قالب توزیع سهام خود نمایی کرده، توانسته بخشی از ثروت‌هایی را که در گذشته کسب شده و در قالب بیت‌المال بوده به مردم واگذار کند و مردم می‌توانند با تدبیر لازم بدون انتقال این سرمایه برای تثبیت ثروت و درآمدهای حاصل از این ثروت در قالب سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت معیشتی خود تلاش کنند.

فخاری یادآور شد: دولت با این ابتکار خود تولید را به مردم سپرده و مردم نیز باید در جهت حفظ، توسعه و تبدیل ثروت نقش‌آفرینی کرده و به سمت فقر‌زدایی در جامعه حرکت کنند.

با حضور رییس سازمان امور اقتصادی و دارایی استان، فرماندار و مسوولان نهادهای حمایتی و تعدادی از افراد واجد شرایط دریافت سهام، شرکت تعاونی سهام عدالت در دو شهرستان دماوند و فیروزکوه تشکیل و اعضای هیات مدیره و هیات موسس از بین مردم انتخاب شدند تا مراحل واگذاری سهام عدالت به واجدین شرایط از این پس توسط این دو شرکت انجام شود.