آغاز به کار اولین بازار تهاتری در کشور

سهامداران هم می‌توانند با وثیقه گذاشتن اوراق بهادار ( به ارزش اسمی) و دریافت برات، نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند

گروه بورس- اولین بازار تهاتری در کشور راه‌اندازی شد.

علاالدین خطایی، طراح و مجری بازار تهاتری روز گذشته در جمع خبرنگاران گفت که حدود یک و نیم ماه از راه‌اندازی این بازار می‌گذرد و حدود ۵۰۰شرکت داخلی و خارجی و شخصیت حقیقی برای حضور و انجام معامله در این بازار ابراز تمایل کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه این بازار با هدف انجام معاملات با توجه به رفع مشکل تامین نقدینگی راه‌اندازی می‌شود، گفت: در این بازار همه افراد حقیقی و حقوقی فعال در حوزه‌های مختلف اقتصاد مانند صنعت، تجارت، عمران، کشاورزی و خدمات می‌توانند با آورده‌ای که توسط بانک‌ها و بیمه‌ها تایید می‌شوند، به عنوان تعهد پرداخت به جای پول نسبت به تامین نیازهای اقتصادی خود اقدام کنند.

وی افزود: بر مبنای قانون تجارت‌، از برات به عنوان تعهد پرداخت استفاده می‌شود که جزو اسناد فراموش شده اقتصاد است.

وی به حذف مشکلات مربوط به چک از طریق استفاده از برات اشاره کرد و از همکاری بانک مرکزی و قوه‌قضائیه در ضمانت‌های اجرایی این سند در بازار تهاتری خبر داد.

خطایی تاکید کرد: در قبال وثیقه‌هایی که مورد قبول بیمه‌ها و بانک‌ها باشند به افراد حقیقی و حقوقی برات داده شود تا از این طریق مبادلات کالا و خدمات به صورت تهاتری انجام گیرد.

خطایی ادامه داد: هر فردی اعم از حقوقی و حقیقی در ازای خرید کالا و خدمات برات ارائه‌ می‌دهد و در قبال فروش نیز برات دریافت می‌کند که این سند قابلیت انتقال به شخص دوم و سوم را دارا است.

وی با بیان این مطلب که در این بازار صرفا تعهدات خرید و فروش بین افراد مبادله می‌شود نه وجه نقد، به استفاده ۱۰۰ کشور دنیا از این شیوه اشاره کرد و گفت: سهامداران هم می‌توانند از همین فردا با وثیقه گذاشتن اوراق بهادار و دریافت برات نسبت به خرید کالا و خدمات اقدام کنند.

وی از ارائه این پیشنهاد به سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد و اظهار داشت: با ارتباط دادن بین بازارهای موازی، اعضای بازار تهاتری می‌توانند در هر شهرستان و هر حوزه‌ای از خدمات آن بهره‌مند شوند. وی ادامه داد: در صورت انجام معامله، کارمزد سه ‌‌درصدی دریافت می‌شود.

وی در خصوص حجم مبادلات یادآور شد: معاملات کمتر از یک میلیون تومان از طریق پایگاه اینترنتی iranbarter.com و بیش از یک‌میلیون تومان با مراجعه حضوری انجام می‌شود.

خطایی با یادآوری این موضوع که خریدهای وعده‌دار با استفاده از چک‌ خلاف قانون است، خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال، تامین منابع ارزان، امکان تبدیل کالا و خدمات، تهیه مواد اولیه تولید‌کنندگان در ازای فروش محصول تولیدی، افزایش ظرفیت فروش، اخذ وام‌های کم هزینه، کاهش قیمت‌‌ها و هزینه‌ معاملات و ورود مجدد کالاهایی که به دلیل عدم‌تبدیل به نقدینگی از چرخه اقتصاد ملی خارج شده‌اند، از جمله مزایای این بازار به شمار می‌رود.

خطایی با تاکید بر این نکته که هم‌اکنون یک سوم معاملات تجاری دنیا در اختیار بازارهای تهاتری (بارترها) قرار دارد، از تبادل کالا و خدمات بین بازرگانان اماراتی و ایرانی از طریق راه‌اندازی این بازار در امارات خبر داد و افزود: در نظر است نسبت به اولین تشکل ارتباطات جهانی و تشکیل بازارهای جهانی تهاتری اقدام شود.