بازار تحت تاثیر خبر خوش داروئی

گروه بورس - علیرضا باغانی: دیروز اعلام خبر خوش دارویی از سوی وزیر بهداشت، سهام شرکت‌های دارویی را تحت‌شعاع خود قرار داده بود. بورس‌بازان حرفه‌ای روز گذشته بیشتر درباره خبر مزبور گمانه‌زنی می‌کردند. بازار مثبت‌ دیروز کاملا با بازار منفی روز قبلش متفاوت بود. ولی مشکل Tou screenها همچنان بر قوت خود باقی بود و ساعت ۱۰ و ۸ دقیقه همه این دستگاه‌ها از کار افتاد. درست مثل سه روز پیش! گفته‌ها و شنیده‌های بازار

داروی ضد ایدز در داروپخش

گفته‌های بازار: در بازار شنیده می‌شد که خبر خوش دارویی، مربوط به تولید داروهای ضد ویروس ایدز در ایران است. این شایعه البته جزئیاتی داشت که داروی مزبور، قرار است توسط شرکت کارخانجات داروپخش تولید شود و مزیت این داروها هم کنترل درازمدت ایدز است. گفته می‌شود کار تولید و تحقیقات داروی ضد HIV در ایران به مرحله نهایی و تولید رسیده است. در ادامه شایعات مربوط به تولید داروی ضدویروس HIV ، اخباری از تولید داروی ضدسرطان نیز به گوش می‌رسید.

شنیده‌های ما: شنیده می‌شود که کار تحقیقات تولید داروی ضد HIV در مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری و شرکت توفیق دارو به انجام رسیده است. این دارو پس از طی مراحل تحقیقات، در شرکت‌های کارخانجات دارویی داروپخش و گسترش دارویی ایران از شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری دارویی تامین، تولید خواهد شد. داروی ضد ویروس HIV هرگز از انتقال بیماری ایدز جلوگیری نخواهد کرد و این بیماری را به هیچ‌وجه درمان نمی‌کند، بلکه تنها موجب کنترل این بیماری و طولانی شدن زمان زندگی بیمار مبتلا به + HIV خواهد شد. داروی ضد سرطان هم هنوز تولید نشده است اما شاید در آینده داروی مزبور در ایران توسط شرکت‌های داخلی تولید شود.

پرداخت سود سپنتا

گفته‌های بازار: برخی سهامداران نسبت به بسته بودن ۱۴ ماهه نماد سپنتا معترض بودند. به گفته این دسته از سهامداران، شرکت هنوز سود سال ۸۳ سهامداران را که رقم ۵۵۴ ریال است، پرداخت نکرده و از مهلت قانونی پرداخت سود سال مالی مزبور هم، ۴ ماه گذشته است. همچنین سود سال مالی ۸۴ نیز سرنوشتی مشابه سال ۸۳ دارد.

شنیده‌های ما: شرکت می‌گوید: سود سال ۸۳ طبق جدول زمانبندی شده تا ۲هزار سهم براساس آگهی منتشره در روزنامه اطلاعات تیر ماه، تاکنون پرداخت شده است. برای پرداخت سود ۲هزار سهم به بالا هم برنامه زمان‌بندی شده‌ای، به‌زودی اعلام می‌شود. دلیل تاخیر در پرداخت سود سال ۸۳ هم بحران نقدینگی در شرکت بوده است و اینکه ناگهان ورق آهن در بورس فلزات عرضه شد و به دلیل رکود بازار مسکن و فروش ناموفق ناشی از افزایش قیمت ورق آهن، متاسفانه شرکت نتوانست نقدینگی قابل توجهی به دست آورد. سود سال ۸۴ هم رقمی در حدود ۸۵میلیون تومان است که ظرف مهلت قانونی پرداخت خواهد شد.