مهر- موسسه مالی داوجونز که بزرگ‌ترین شرکت جهان در زمینه شاخص‌های مالی و بازار سهام است، اعلام کرد: هم‌اکنون بالغ بر ۱۹۰۰ شرکت در ۴۰ کشور جهان با ارزش بازاری ۱۱تریلیون دلار از خدمات مالی اسلامی استفاده می‌کنند که حدود ۹۹درصد این شرکت‌ها خارج از کشورهای اسلامی قرار دارند. به گزارش مهر به نقل از رویتر، موسسات خدمات مالی اسلامی در سراسر جهان هم‌اکنون حدود ۱۰۰میلیارد دلار دارایی دارند که انتظار می‌رود طی ۱۵ تا ۲۰ سال آینده رشدی ۱۵ تا ۲۰درصدی داشته باشند.

موسسه مالی داوجونز اعلام کرد: برای نخستین بار شاخص مالی اسلامی منطبق با قوانین اسلام در پاکستان ارائه خواهد داد. مقامات موسسه داوجونز در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کردند این شاخص مالی با همکاری یک شرکت پاکستانی و برای نخستین بار ارائه خواهد شد.

شاخص مالی اسلامی داوجونز ۳۰ شرکت را با مجموع دارایی ۲۲میلیارد دلار تحت پوشش قرار می‌دهد و در بازار سهام پاکستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این نخستین شاخص مالی اسلامی است که در پاکستان صورت می‌گیرد و به سرمایه‌گذاران مسلمان اجازه می‌دهد از رشد ۳۰درصدی بازارهای پاکستان بهره‌مند شوند.

در بورس پاکستان ۵۶ شرکت ثبت شده‌ است و این بورس یکی از جذاب‌ترین بورس‌های نوظهور در سطح جهان محسوب می‌شود که از قوانین اسلامی تبعیت می‌‌کند. درآمد شرکت‌های پاکستانی در سال گذشته ۳۰درصد رشد یافت و انتظار می‌رود این رقم امسال به ۲۵درصد برسد و شاخص بورس این کشور سال گذشته ۳۴درصد رشد کرد. موسسه داوجونز تاکنون در کشورهای ترکیه و مالزی نیز شاخص‌های مالی اسلامی ارائه کرده است و قصد دارد در بورس دبی نیز چنین شاخصی ایجاد کند.