گروه بورس- زهرا مجتهد: ارزش معاملات هفتگی بورس تهران از ۸۹۵‌میلیارد ریال فراتر رفت. به گزارش خبرنگار ما، درهفته گذشته تعداد ۲۸۷‌میلیون و ۴۴۰‌هزار و ۱۱۱‌سهم در تالارهای اصلی و فرعی به ارزش مزبور داد و ستد شدند. ۱۵‌هزار و ۹۹۳‌نفر سهامدار نیز معاملات سهام را در ۳۷‌هزار و ۳۳۴‌دفعه جریان دادند.

این درحالی است که شاخص کل در هفته گذشته ۴۶‌/۰‌درصد افزایش را تجربه کرد و به رقم ۹‌هزار و ۴۵/۱۹۷‌واحد، در پایان هفته یاد شده رسید. همچنین تغییرات شاخص قیمت و بازده نقدی نیز در هفته گذشته به بازده ۴۶/۰‌درصدی بورس تهران منجر شد. شاخص صنعت در پایان هفته پیش، از سطح ۷‌هزار و ۶۸/۲۹۹‌واحد ابتدای هفته به رقم ۷‌هزار و ۸۵/۳۳۵‌واحد رسید و با رشد ۴۹/۰‌درصدی مواجه شد.

گروه پیشرو

گروه استخراج کانه‌های فلزی در هفته گذشته بیشترین ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص داد. تعداد ۵۴‌میلیون و ۷۲۹‌هزار و ۵۹۲‌سهم گروه کانه‌های فلزی به ارزش ۳۰۶‌میلیارد و ۴۵۲‌میلیون ریال توسط ۴‌هزار نفر سهامدار داد و ستد شد. معاملات سهام حاضر در این گروه در ۸‌هزار و ۸۹۸‌دفعه صورت گرفت.

معادن فلزات اول شد

معادن فلزات در این گروه از نظر ارزش معاملات اول شد. از این بابت سهام شرکت‌های چادرملو، باما، گل‌گهر و معادن منگنز در رده‌های بعدی ایستادند.پر بازده‌ترین سهام گروه مزبور باما بود.

چادرملو با درصد نوسانی معادل ۴۷/۶‌از این بابت دوم شد.در حالی که بالاترین P/E این گروه به معدنی دماوند اختصاص دارد، باما گران‌‌ترین سهم گروه در هفته گذشته اعلام شد. میانگین P/E موزون این گروه برابر رقم ۹۶/۹‌است.

در گروه فلزات اساسی نیز معامله تعداد ۱۸‌میلیون و ۲۶۱‌هزار و ۲۰۱‌سهم به ارزش ۱۶۰‌میلیارد و ۵۸۵‌میلیون ریال صورت گرفت و این گروه را در جایگاه دوم ارزش معاملات سهام قرار داد.

در گروه فلزات اساسی بیشترین تعداد سهام معامله شده به ملی سرب و روی اختصاص داشت. فرآوری مواد معدنی، توکا فولاد، گالوانیزه سپاهان و فولاد کاویان در این گروه رده‌های دوم تا پنجم را کسب کردند. همچنین پر بازده‌ترین سهام فرآوری مواد معدنی شناخته شد. این در حالی است که ملی سرب و روی پر طرفدارترین سهام و پرمعامله‌ترین سهام گروه بود. پس از این دو گروه، گروه واسطه‌گری‌های مالی سومین جایگاه با ارزش‌ترین گروه‌ها را به دست آورد.

سهام بانک پارسیان مورد توجه ۶۹۴‌نفر سهامدار قرار گرفت و پرطرفدارترین سهام گروه واسطه‌گری‌های مالی شد. در حالی که تعداد ۱۱‌میلیون و ۳۱۷‌هزار و ۸۷۱‌سهم بانک پارسیان به ارزش ۱۳‌میلیارد و ۴۱۵‌میلیون ریال معامله شد، با ارزش‌ترین سهام این گروه سرمایه‌گذاری سپه بود. سهام «وسپه» را ۵۹نفر سهامدار در تالار شیشه‌‌ای خرید و فروش کردند. در مجموع ۱۴۳‌میلیون و ۷۰۲‌هزار و ۳۶۹‌سهم گروه واسطه‌گری مالی از سوی یک‌هزار نفر سهامدار در ۵‌هزار دفعه، ارزشی معادل ۱۴۶‌میلیارد و ۲۳۳‌میلیون ریال را کسب کرد.