فعالیت همگن

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تقویت روند کلی بازار و حرکت معامله‌گران در میان گروه‌های مختلف سهام بود. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به توقف درگیری‌ها در لبنان و انتشار خبر‌های اولیه‌ای مبنی بر انجام مذاکرات فشرده از سوی مسوولان پرونده هسته‌ای کشورمان و بررسی در مورد طرح روسیه، با حاکمیت آرامش در بخش تحولات سیاسی مواجه بودند.

در شرایط کنونی به نظر می‌رسد بازار صحت سخنان دکتر صالح‌آبادی در هفته گذشته مبنی بر قطع رابطه تحولات سیاسی با وضعیت بازار سهام را نشان داده است.

سخنان رییس «سازمان» در «همایش اقتصاد ایران در گام نهم» همچنین به لحاظ تبیین حرکت بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بازار دیروز معامله‌گران متعاقب عرضه‌های سنگین دو روز ابتدایی هفته در نماد‌های معدنی و فلزی، جهت یافتن سهام پرپتانسیل حرکت کلی را در بازار به نمایش گذاشته و بازار از حالت قطعی‌بودن هفته گذشته به حالتی همگن مبدل شد.

توزیع منابع مالی در سطح بازار که در هفته گذشته صرف تشکیل صف‌های خرید سنگین در نماد‌های معدنی و فلزی می‌شد، باعث شد تمامی گروه‌های مرجع سهام در بازار، حرکت مناسبی را به نمایش بگذارند. گروه ساختمان، خودرو، پتروشیمی و تجهیزات، عمده گروه‌هایی بودند که در بازار دیروز فعالیت افزایشی را شاهد بودند.

در گروه ساختمان رونق برقرار شده در گروه تحت تاثیر اقبال برخی از معامله‌گران عمده، دیروز توس گستر را نیز در برگرفته و به دنبال تشکیل صف‌های خرید برای سرمایه‌گذاری ساختمان، ساختمان تهران، آبادگران و ساختمان اصفهان، توس‌گستر نیز با صف خرید ۶۰۸هزار سهمی مواجه شد.

انتظار می‌رود این گروه با توجه به مجامع در پیش رو و رکود قیمتی در چند ماه گذشته فرصت عرض اندام هر چند کوتاه‌مدت را در بازار شاهد خواهد بود.

در بازار دیروز گروه خودرویی تحت تاثیر تحولات گروه ایران‌خودرو به ویژه احتمال معامله عمده سهام بانک پارسیان با صف‌های خرید سنگین مواجه شد.

ایران‌خودرو با صف ۵/۴میلیون سهم و مهرکام پارس با ۵/۱میلیون سهم صف خرید در این گروه پیشتاز بودند. تاثیر شایعات منتشره در بازار همچنین باعث شد سهام بانک پارسیان نیز با ۸ میلیون و ۲۳۰ هزار سهم در صف خرید مواجه شود.

همچنین پتروشیمی اصفهان تحت تاثیر رشد بهای جهانی مواد آروماتیک و رشد تولید نسبت به سال گذشته با احتمال تعدیل EPS مواجه است.

در گروه تجهیزات نیز انتشار شایعه تعدیل‌ EPS تراکتورسازی ایران باعث تشکیل صف خرید برای این نماد شد، هر چند که انتظار نمی‌رود شرکت تراکتورسازی تا پایان دوره ۹‌ ماهه تعدیلی را اعلام کند.

در مجموع بازار دیروز بازار مناسبی بود که شاخص پس از افتی درابتدای بازار با رشد ۹/۴‌واحدی مواجه شد.

از ۱۵۰‌ نماد مورد معامله نیز ۶۶ نماد با رشد ارزش و ۶۷‌نماد با افت قیمت داد و ستد شدند.

ارزش معاملات دیروز نیز بالغ بر ۹/۱۳۰‌میلیارد تومان بود.