گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد اصلاح روند کلی حرکت بازار بود. در معاملات دیروز بازار سهام، معامله‌گران در حالی دومین روز کاری هفته را آغاز کردند که تحولات رخ داده در صحنه دیپلماسی‌های بین‌المللی و صدور قطعنامه شورای امنیت، بازار را با خبر‌های مناسبی از احتمال توقف درگیری‌های لبنان مواجه کرده است.

این خبر‌های مساعد در شرایطی منتشر شد که بازار سهام در مرحله اصلاح روند قرار داشته و از‌این‌رو با وجود انتظار اولیه جهت تقویت روند معاملات، بورس اوراق بهادار با عرضه‌های توفانی معامله‌گران به ویژه در نماد‌های معدنی- فلزی مواجه شد.

با توجه به رشد فوق‌العاده بهای سهام گروه‌های معدنی و فلزی بورس در چند هفته جاری و بروز گسست میان P/E این گروه‌ها و سایر شرکت‌ها، بازار به ناچار روز گذشته تن به اصلاح روند داده و با عرضه‌های سنگین در نماد‌های معدنی روند بازگشت تعادل در بازار آغاز شد. در معاملات دیروز در گروه معدنی نماد‌های چادرملو، باما، گل‌گهر و در گروه فلزی نماد‌های ملی سرب و روی و فرآوری مواد معدنی به همراه سرمایه‌گذاری معادن و فلزات دستخوش عرضه‌های سنگین معامله‌گران شدند، به‌گونه‌ای که تا پایان معاملات دیروز چادرملو ۹/۶میلیون برگه سهم، معادن و فلزات ۸۹/۷میلیون برگه سهم و ملی سرب و روی بیش از ۶میلیون سهم عرضه را شاهد بودند.

بر این اساس انتظار می‌رود معامله‌گران در چند روز آینده همچنان با تحولات در گروه معدنی و فلزی مواجه باشند.

از سوی دیگر حرکت معامله‌گران در بازار دیروز جهت یافتن گروه پیشرو قیمتی بازار همچنان ادامه داشت که انتظار می‌رود در چند روز آینده روند روشن‌تری را شاهد باشد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد دو گروه ساختمانی و خودرویی بورس شانس بیشتری را برای تقویت معاملات شاهد باشند.

در شرایط کنونی کارشناسان بازار به واسطه عملکرد برخی از خودروسازهای سنگین و افت سودآوری این شرکت‌ها در سال‌جاری نسبت به سودآوری کلی گروه خودرویی تردیدهایی را نشان می‌دهند.

از سوی دیگر گروه خودرویی با توجه به‌ نزدیکی انتشار گزارش‌های ۶ ماه عملکرد مناسبی را - کم و بیش در کلیت گروه- از خود نشان داده‌اند که این امر با توجه به P/Eهای فوق‌العاده نازل این گروه انتظار بازدهی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران این گروه پدید می‌آورد.

گروه ساختمانی نیز با توجه به اقبال برخی از معامله‌گران حقوقی در سایه نزدیکی پایان سال‌مالی برخی از شرکت‌های این گروه، همچنین وجود رکود تورمی که رشد بهای املاک مستغلات را - باوجود رکود فعالیت - با احتمال اقبال معامله‌گران مواجه‌اند، امری که روز گذشته نشانه‌هایی از آن در بازار به‌ویژه در معاملات سرمایه‌گذاری ساختمان، نوسازی تهران و برخی از ساختمان‌های شهرستانی در تالار به چشم می‌خورد.

انتظار اقبال در گروه ساختمانی با استقبال سهامداران عمده این گروه نیز مواجه شده، به گونه‌ای که پس از مدت‌ها روند آزادسازی سهام در این گروه دیروز به چشم می‌خورد.