گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر افزایش چشمگیر عرضه سهام گروه معدنی و فلزی و با وجود افت ابتدای بازار با رشد ۹۷/۵ واحدی کار خود را به پایان رساند. در معاملات دیروز افت ارزش سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در ابتدای شروع معاملات با تاثیر منفی ۳۷/۱ واحد به همراه افت ارزش سهام تراکتورسازی ایران با تاثیر منفی ۲۶/۰ واحد باعث شد تا شاخص در ساعت ۳۰/۹ دقیقه ۱۸/۱ واحد افت را تجربه کند. بازار در ساعت ۹ و ۴۲ دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۳۰۰هزار سهمی تراکتورسازی ایران در نرخ ۵هزار و ۳۷۸ ریال در بازار بود.

در ساعت ۹ و ۴۸دقیقه نیز یک بلوک ۷۲۴هزار سهمی سیمان تهران در نرخ ۶هزار و ۶۳۸ریال در بازار مورد دادوستد قرار گرفت. بازار در ساعت ۱۰ با توجه به عرضه سهام به میزان صف خرید چادرملو شاهد رشد شاخص بود. چادرملو با تاثیر مثبت ۹۱/۴ واحدی خود شاخص را تا ۴۵/۳واحد افزایش داد. در ساعت ۱۰ و ۱۱ دقیقه نیز معاملات بلوکی سنگینی در نماد چادرملو رقم خورد. در این ساعت یک بلوک ۴۶۸هزار سهمی در نرخ ۸ هزار و ۸۳۸ ریال و ۱۳دقیقه بعد یک بلوک ۷۹۷ هزار سهمی در نرخ ۸ هزار و ۸۰۰ریال در تالار دادوستد شد. بازار در ساعت ۱۱ و ۶دقیقه نیز شاهد خرید و فروش یک بلوک ۲۳۶هزار سهمی سیمان تهران بود. در ساعت ۱۱ و ۳۹دقیقه عرضه سنگین حدود ۴۰۰هزار سهم پتروشیمی خارک بار دیگر شاخص را از افت نجات داد.

پتروشیمی خارک با تاثیر ۵/۲واحد مثبت، افت قیمت نمادهای تراکتورسازی، معادن و فلزات، موتورسازان، پارس‌دارو و تولید مواد اولیه داروپخش را جبران کرد. بازار در ساعت ۱۱ و ۴۶دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۲۰۰هزار سهمی ملی سرب و روی در بازار بود. با عرضه سنگین ۸۰۰ هزار سهمی در نماد سرمایه‌گذاری مسکن با تاثیر ۴/۱واحد و عرضه ۱۵۰هزار سهمی در نماد پتروشیمی اراک با تاثیر مثبت ۲/۱واحد شاخص با وجود افت قیمت سیمان فارس و خوزستان و تاثیر منفی ۴/۱واحدی این نماد سرانجام با رشد ۹/۵واحدی دومین روز هفته را به پایان رساند.