به دنبال گروه‌های جدید

گروه بورس‌ـ همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد رقم خوردن عرضه‌های سنگین در نمادهای معدنی و فلزی بود. دیروز با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر، اکثر نمادهای معدنی و نمادهای فلزی به ویژه تولیدکنندگان روی، انتظار اولیه کارشناسان مبنی بر افزایش عرضه‌ها محقق شده و نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با عرضه ۱۵میلیون برگه سهم و فرآوری موادمعدنی با ۶۸۵هزار سهم عرضه مواجه شدند. عرضه‌های دیروز به ویژه در نماد فرآوری موادمعدنی به تغییر آشکار ترکیب سهامداری شرکت با توجه به اینکه معامله هر بلوک ۱۶۰هزار سهمی شرکت یک‌درصد سهام آن محسوب می‌شود، منجر شد. در معاملات دیروز فرآوری موادمعدنی، سرمایه‌گذاری بهمن و زیرمجموعه‌های آن در حالی اقدام به عرضه سهام فرآوری موادمعدنی کردند که این عرضه‌ها از روز چهارشنبه گذشته آغاز شد و به خروج کامل این گروه از این نماد منجر شد. با توجه به رشد قمیت نماد فرآوری موادمعدنی و سود حاصله سرمایه‌گذاری بهمن با حدود ۲۰ریال EPS از محل فروش سهام فرآوری موادمعدنی مواجه شده است که کارنامه مناسبی برای مدیران این شرکت و مدیریت پرتفوی این شرکت محسوب می‌شود. در معاملات دیروز زیرمجموعه‌های بانک پاسارگاد نیز با عرضه سنگین سهام معادن فلزات، فرصت شناسایی سود از این محل را پیدا کردند.

در بازار با توجه به رشد اخیر سهام گروه معدنی و فلزی کارشناسان بازار بررسی، شرایط کلی را جهت انتخاب گروه پیشرو جدید در بازار ادامه می‌دهند، در شرایط کنونی گروه خودرویی با توجه به P/E پایین اکثر سهام آن، گروه قندی با توجه به مجامع پیش روی و استقلال صنعت از تحولات سیاسی و واردات و صادرات، گروه ساختمانی با توجه به رشد ارزشی املاک و مستغلات و گروه دارویی با توجه به رشد سودآوری این گروه گزینه‌های جایگزینی گروه معدنی و فلزی محسوب می‌شوند، هرچند که گروه پتروشیمی نیز البته با توجه به درگیری این گروه با صف‌های خرید سنگین - به جز نماد‌های پتروشیمی آبادان و فارابی - شرایط خاصی را تجربه می‌کند که در صورت روان شدن عرضه و تقاضا در این گروه شرایط مناسبی را می‌تواند پیدا کند. گروه کم‌تعداد انفورماتیک بورس نیز روز گذشته با توجه به جمع‌آوری صف فروش خدمات انفورماتیک و تشکیل صف خرید برای ایران ارقام شرایط مطلوبی را به نمایش گذاشت.

در مجموع بازار دیروز با توجه به افت ۱۶/۰واحدی شاخص بازار متعادل بود که حجم معاملات نیز در آن ۱/۱۴میلیارد تومان بود. از ۱۴۲نماد مورد معامله نیز ۶۰نماد با رشد قیمت و ۷۲نماد با افت ارزش روبه‌رو شدند.