گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز دوشنبه شاهد تداوم رونق در معاملات سهام بود، به گونه‌ای که رشد ۳/۱۳درصدی ارزش معاملات در بازار رقم خورد. کارشناسان بازار با توجه به سخنان دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و به ویژه اظهارات دکتر الهام، سخنگوی هیات دولت مبنی بر احتمال اعلام پاسخ جمهوری‌اسلامی ایران به بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ در موعد اعلام شده، یعنی ۲۲اوت (پایان ماه‌جاری) با خوش‌بینی بیشتری روند تحولات سیاسی را دنبال کردند. از سوی دیگر بازار با توجه به حاکمیت معامله‌گران حقوقی و کاهش سهم معامله‌گران حقیقی، شاهد افزایش پایداری بازار، (مشابه آنچه در سه‌شنبه گذشته رخ داد) است.

همچنین در مقطع کنونی در بازار به ویژه به دلیل رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد، ثبات نسبی مورد انتظار است. در بازار دوشنبه رفتار معامله‌‌گران دو گرایش عمده در بازار را به نمایش گذاشت.

از یک سو برخی معامله‌گران همچنان سهام گروه‌های معدنی، فلزی و پتروشیمی را مورد توجه قرار دادند و از سوی دیگر معامله‌گران با درجه ریسک‌پذیری کمتر سهام با P/E پایین بازار را مورد توجه قرار دادند. این یعنی گرایش جدید و دو دستگی در بازار از دید این گروه از معامله‌گران، بازار با توجه به رشد قیمت‌ها و ثبات نسبی در شرکت‌های دارای P/E پایین، شرایط مناسبی شاهد خواهد بود. این گرایش به ویژه به سوی گروه خودرویی و برخی از سهام P/E پایین بازار از جمله کاغذسازی کاوه، بهنوش ایران، تکین‌کو، تایدواتر خاورمیانه، گلتاش و سرمایه‌گذاری ملی- با توجه به NAV (خالص دارایی) مناسب سهم- به چشم می‌خورد.

در بازار روز دوشنبه معامله‌گران در گروه معدنی با توجه به بازگشایی نماد گل‌گهر در روز یکشنبه و افزایش چشمگیر NAV (خالص دارایی هر سهم) سرمایه‌گذاری معادن و فلزات این سهم را با صف فوق‌العاده ۱۶میلیون سهمی مواجه ساختند. در این گروه گل‌گهر با عرضه‌های معامله‌گران کوتاه‌مدت مواجه شد که بیش از ۴۰۰هزار سهم آن دادوستد شد. با توجه به جهش قیمتی - همانند برخی دیگر از سهام بازار- گل‌گهر با زمانی جهت یک دست شدن ترکیب سهامداران به لحاظ قیمت تمام شده مواجه است. از سوی دیگر همین مساله دیروز دامنگیر باما نیز شد که بیش از یک‌میلیون سهم باما در بازار دادوستد شد. در معاملات دیروز در گروه فلزی نمادهای تولیدکننده شمش روی شامل کالسیمین، ملی سرب و روی و فرآوری مواد معدنی با صف خرید پایدار مواجه بودند. بهای جهانی روی نیز همچنان در بالای ۳هزار و ۳۰۰دلار مورد معامله قرار می‌گیرد. در گروه دارویی سهام این گروه با رونق نسبی مواجه هستند.

هر چند که تولید مواد اولیه داروپخش گزارش سه ماهه کمتر از حد انتظاری را تحت‌تاثیر کاهش بهای صادراتی یکی از محصولات عمده این شرکت منتشر نمود.

در گروه خودرویی معامله‌گران با توجه به P/Eهای بسیار پایین این گروه، معاملات پرحجمی را در نمادهای پارس‌خودرو با جمع‌آوری کامل صف فروش شرکت، ایران‌خودرو با P/E معادل ۳/۲ و سایپاآذین با P/E معادل ۷۵/۲ و کمک‌فنر ایندامین با P/E معادل ۲/۲ رقم زدند هر چند که به لحاظ کلی وضعیت صنعت خودرو با توجه به حاشیه سود پایین و اشباع بازار داخلی و ابهام در فعالیت شرکت‌های لیزینگی به عنوان ابزار فروش موثر شرکت‌های خودرویی با شرایط ایده‌آلی مواجه نیست.

در گروه خودرویی سخنان دکتر طهماسبی، وزیر صنایع و ابراز خوش‌بینی وی مبنی بر حل مشکل تولید مگان و ورود خودرو ال-۹۰ (لوگان) با قیمت باورنکردنی ۶هزار و ۷۵۰یورو به بازار شرایط بسیار پیچیده‌ای را بر فروش شرکت‌های خودرویی حاکم خواهد کرد. از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورت موافقت کشور ترکیه با فروش خودرو سمند در این کشور انتظار می‌رود به سرعت مشکل تولید مگان نیز در ایران حل شود.

امری که در راستای سیاست‌های کلان وزارت صنایع مبنی بر کسب بازار متقابل توجیه‌پذیر شده است.

در گروه تجهیزات، اکثر سهام این گروه تحت‌تاثیر رشد قیمت اخیر سهام با فزونی عرضه مواجه شده‌اند.

تراکتورسازی ایران نیز با عرضه سنگین سهام و از میان رفتن صف خرید مواجه شد.در گروه حمل‌و‌نقل، حمل‌ونقل پتروشیمی که نماد آن روز یکشنبه بازگشایی شد، با صف خرید سنگین معادل ۲درصد سهام شرکت دیروز مواجه شد.

حمل‌ونقل پتروشیمی به دلیل سرمایه ۸۰۰میلیون تومانی شرکت و حضور شرکت صنایع ملی پتروشیمی که مالک ۸۰درصد سهام شرکت به شمار می‌رود، با میزان سهام شناور بسیار پایینی مواجه است.تایدواتر خاورمیانه نیز در این گروه با توجه به P/E پایین شرکت مورد اقبال نسبی بوده و معاملات پرشماری را روز گذشته شاهد بود.

در بازار دیروز در گروه ساختمان، سرمایه‌گذاری مسکن که نماد آن روز یکشنبه بعد از بازگشایی برای قریب به نیم ساعت در نرخ‌های باورنکردنی ۲هزار و ۱۵۰ریال تا ۲هزار و ۲۰۰ریال دادوستد شد، با حمایت سهامدار عمده با صف خرید مواجه شده است.

در گروه ساختمانی به نظر می‌رسد به جز تاثیر تورم در رشد ارزش دارایی‌های این شرکت، شرایط کلی صنعت احتمال رونق این گروه در سال‌جاری را کمرنگ کرده است.

در مجموع بازار روز دوشنبه، بازار دلچسبی بود که به دلیل معاملات سهام گل‌گهر در درصد منفی و جمع‌آوری صف فروش سیمان تهران، افت ۸۹/۱واحدی شاخص کل در آن رقم خورد.

انتظار می‌رود بازار امروز (چهارشنبه) نیز با توجه به تعطیلی پایان هفته و کاهش فعالیت‌های شرکت‌های حقوقی در ایام بین تعطیلی متعادل و کم‌حجم رقم بخورد. همچنین احتمال بازگشایی برخی از نمادهای متوقف در روز جاری شرایط بازار را احتملا متاثر خواهد ساخت. در معاملات دیروز نماد تولید مواد اولیه داروپخش جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده انتخاب حسابرس و بازرس قانونی متوقف شد.

درگروه‌ها چه خبر بود؟

گروه فلزی- شرکت ملی سرب و روی با ارسال پاسخی، شایعه تعدیل EPS شرکت تا رقم یک‌هزار و ۲۰۰ریال -مندرجه در روز یکشنبه- را تکذیب کرد.

گروه خودرویی: شنیده‌ها از احتمال اعلام EPS جدید شرکت سایپا در حد یک‌هزار و ۷۰۰ریال برای سال‌جاری است.