گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در سایه بازگشایی نماد گل‌گهر رشد ۸/۴۶واحدی شاخص کل را شاهد شد.

در بازار دیروز معامله‌گران تحت‌تاثیر کاهش نسبی تنش‌ها در منطقه لبنان و انتظار حاکمیت آتش‌بس در درگیری‌های این منطقه ، با رویکرد مثبت روند معاملات روزانه را آغاز کردند. با توجه به کاهش وزن نگرانی‌های سیاسی، معامله‌گران روز گذشته با تاکید بر اقبال عمده به سهام گروه معدنی فعالیت خود را آغاز کردند. با تشکیل صف‌های خرید برای نماد‌‌های سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و چادرملو بازار شاهد اوج حرکت معامله‌گران در بازگشایی نماد گل‌گهر بود که با رشد ۵هزار‌ریالی قیمت، در میانه وقت معاملات به تابلو بازگشت.

گل‌گهر که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۲۵درصد افزایش EPS را به بازار اعلام کرده است در سه‌ماه نیز در فاکتورهای فروش و سود عملیاتی نیز رشدهای بالاتر ۳۵ تا ۴۸درصدی را گزارش کرده است که این مساله انتظار تداوم تعدیلات EPS را تا رقم بیش از ۲هزار ریال در سال‌جاری پدید آورده است، سهام گل‌گهر به دلیل مالکیت عمده سهامداران حقوقی نسبت به سهام چادرملو در بازار کمتر یافت شده و از این رو با وجود برتری نسبی چادرملو در روند طرح‌های توسعه‌ای، P/E بالاتری گل‌گهر شاهد است هر چند که با نرخ کنونی گل‌گهر اختلاف P/E دو سهم چادرملو و گل‌گهر در آینده کمتر خواهد شد.

در بازار دیروز نمادهای تولیدکننده فلز روی نیز با صف‌های خرید مواجه بودند. ملی سرب و روی، کالسیمین و فرآوری موادمعدنی با صف‌های خرید سنگین مواجه بودند، هر چند که نگرانی‌ها نیز در مورد سهمیه سال‌جاری این شرکت‌ها از معدن انگوران در میان کارشناسان وجود دارد. باما نیز دیروز حرکت P/E شرکت از گروه تولیدکنندگان روی به سوی گروه معدنی را شاهد بود. در صورت جداشدن باما از P/E گروه فلزی این سهم شرایط متفاوتی را با وجود بالا رفتن ارزش بازار شرکت نسبت به ارزش جایگزینی آن شاهد خواهد بود.صف‌های خرید در گروه تجهیزات نیز تقریبا پایدار بود.

معامله بخش عمده سهام شناور تراکتورسازی ایران در چند هفته اخیر شرایط این سهم را بسیار فعال نشان می‌دهد.با توجه به تشکیل صف‌های خرید و رشد بهای اکثر سهام مورد اقبال بازار، معامله‌گران روز گذشته نشانه‌هایی از گرایش به سوی نمادهای خودرویی را به نمایش گذاشتند.

در این گروه اعلام گزارش سه ماه نخست ایران خودرو در مقایسه با گزارش سال گذشته شرکت شرایط بهتری را شاهد بود که این امر اقبال معامله‌گران و رقم خوردن ۵/۷میلیون سهم معامله را موجب شد.پارس خودرو نیز دیروز نشانه‌های اولیه خروج از شوک ناشی از توقف تولید مگان را با جمع‌آوری ۲میلیون سهم از ۶/۲میلیون سهم صف فروش شرکت به نمایش گذاشت.

P/Eهای بسیار پایین گروه خودرویی شرایط مناسبی را از این گروه در خلال هفته آتی و به دنبال ورود گروه معدنی به دوره آرامش رقم خواهد زد.در مجموع بازار دیروز همچون روز آغازین هفته شرایط مناسبی را شاهد بود که رشد ۸/۴۶واحد شاخص و افزایش حجم داد و ستد‌های روزانه به ۴/۱۷میلیارد تومان نشان‌دهنده این شرایط مناسب بود. از ۱۴۸شرکت مورد معامله نیز ۷۱شرکت با رشد قیمت و ۶۷شرکت با افت ارزش داد و ستد شدند.

در بازار دیروز نمادهای گل‌گهر، حمل و نقل پتروشیمی و قند پیرانشهر در تالار بازگشایی شدند.

در گروه‌ها چه خبر بود؟

گروه برقی: شنیده‌ها حکایت از راه‌اندازی واحد جدید تولید روغن ترانسفورماتور توسط ایران ترانسفو دارد.

گروه فلزی - ملی سرب و روی در این گروه با احتمال شایعه تعدیل EPS تا رقم یک‌هزار و ۲۰۰ریال مواجه است.