گروه بورس- رضا معظمی- بازگشایی برخی از نمادهای متوقف سبب رشد دو رقمی شاخص در روز گذشته شد. دیروز شاخص آغازی منفی داشت. جمع‌آوری صف فروش تراکتورسازی ایران با خرید یک‌میلیون سهم و جمع‌آوری صف فروش هپکو با خرید ۱۵۱هزار سهم موجب شد تا شاخص در ۵دقیقه اول بازار ۵۳/۰واحد افت را تجربه کند.

آغاز معاملات نماد کالسیمین که با صف خرید در بازار دیروز مواجه بود، سبب تاثیر ۸/۱واحدی این نماد بر شاخص کل در ساعت ۹ و ۲۷دقیقه شد. این تاثیر در کنار تاثیر ۳۵/۰واحدی عرضه سهام سرمایه‌گذاری ساختمان ایران باعث شد شاخص رشد ۵۷/۰واحدی را تجربه کند، این رشد بار دیگر در ساعت ۱۰ و ۳۳دقیقه جای خود را به افتی ۵۸/۰واحدی داد.

با بازگشایی نماد «باما» شاخص رشد ۵/۲۵ واحدی در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیقه شاهد شد. ۵/۲۵ واحد تاثیر مثبت بازگشایی نماد باما به همراه ۹/۰ واحد تاثیر مثبت بازگشایی نماد شرکت محصولات بین‌المللی پارس عمده‌ترین دلیل این رشد بود. بازگشایی نماد ماشین‌آلات تراکتورسازی باعث شد تا شاخص رشد ۲۹/۳۵ واحدی را در ساعت ۱۱:۱۰ دقیقه شاهد شود.

نماد چادرملو نیز پس از آنکه در ساعت ۱۱ و ۵ دقیقه شاهد معامله عمده ۵۹۵هزار سهمی در نرخ ۸هزار و ۴۷۰ریال بود، با صف خرید مواجه شد که ۹۲/۰ واحد در این زمان شاخص را بالا برد. شاخص در ساعت ۱۲ و ۲۳ دقیقه با توجه به تاثیرات منفی ۱/۲ واحد بازگشایی نماد کنتورسازی ایران، ۲۸/۷ واحدی بازگشایی نماد سیمان خاش و ۳ واحد بازگشایی نماد سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در کنار تاثیر مثبت ۶/۳ واحدی بازگشایی نماد لابراتورهای دارویی رازک و با توجه به افت قیمت سهام ماشین‌آلات تراکتورسازی رشد شاخص را به ۹/۱۴ واحد کاهش داد.

بازار در ساعت ۱۲ و ۲۲ و ۲۴ دقیقه شاهد جابه‌جایی دو بلوک ۲۰۰ و ۲۹۴هزار سهمی سرمایه‌گذاری معادن فلزات به ترتیب در نرخ‌های ۳هزار ریال و ۳ و ۱۰ریال بود. شاخص در نهایت با ۶/۱۲ واحد رشد به کار خود در بازار دیروز خاتمه داد که تاثیر ۲ واحدی کاهش قیمت بانک پارسیان و تاثیر منفی ۲/۱ واحدی جمع‌آوری بخشی از صف فروش زامیاد از جمله دلایل این افت بود.