گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران آخرین روز کاری هفته را به واسطه معاملات پرحجم ذوب‌آهن اصفهان با رونق چشمگیری سپری کرد، به طوری که حجم کل اوراق مبادله شده در این بازار با حدود 140 درصد رشد نسبت به معاملات روز ماقبل روبه‌رو شده و به بیش از 109 میلیون برگه رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در حالی فرابورس ایران دادوستد ۱۰۹ میلیون و ۱۹۳ هزار برگه اوراق بهادار به ارزش ۲/۶۵۱ میلیارد ریال را در کارنامه روز گذشته خود به ثبت رساند که حدود ۷۰ درصد از این مبادلات در سایه خرید و فروش سنگین ذوب‌آهن تشکیل شد. در ابتدای معاملات روز گذشته ذوب‌آهن اصفهان پس از ارائه اطلاعات مربوط به پیش‌بینی‌های سال ۹۲ و به خصوص تعدیل مثبت ۱۸۱ درصدی سود هر سهم سال جدید با ۱۵/۵ درصد نوسان مثبت قیمت بازگشایی شد؛ در شرایطی که تنها دو هفته از تغییر مدیرعامل «ذوب» می‌گذرد. بنابراین گزارش، اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال جدید این شرکت با ۱۸۱ درصد افزایش نسبت به سال جاری به معادل ۴۷۲ ریال رسید. تا به این ترتیب ذوب‌آهن آمادگی خود را برای دومین عرضه بلوکی ۵۶ درصدی سهام خود اعلام کند. قرار است تعداد ۴ میلیارد و ۴۰۶ میلیون سهم ذوب‌آهن در قالب یک بلوک ۵۶ درصدی روز چهارشنبه ۲۳ اسفندماه روی میز فروش قرار گیرد. قیمت پایه هر سهم مزبور معادل قیمت بسته شدن سهم در روز قبل از عرضه به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۴۸۰۰ ریال کمتر نباشد، در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر چون عرضه بلوکی مزبور برای دومین بار صورت خواهد گرفت، چنانچه عرضه صورت گیرد و خریداری برای آن نیاید، بلوک یادشده بابت رد دیون به سازمان تامین اجتماعی واگذار خواهد شد. در نتیجه اتفاقات دیروز نه تنها ۷/۷۷ میلیون سهم «ذوب» به ارزش ۲۸۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال دادوستد شد، بلکه در نهایت صف خریدی نیز برای آن باقی ماند و بدین ترتیب به عنوان پرمعامله‌ترین نماد دیروز شناخته شد. شرکت‌های گروه نفتی نیز از دیگر نمادهای پرمعامله در بازار دیروز بودند، به طوری که پالایش نفت لاوان و نفت پاسارگاد و نفت ایرانول باوجود عرضه صف‌های خرید در نهایت صف خرید شاهد بودند و هر کدام با نوسان مثبت به کار خود پایان دادند. نفت ایرانول، نفت پاسارگاد و پالایش نفت شیراز نیز هر کدام به ترتیب معاملات ۲/۸۴، ۵۹ و ۶/۵۲ میلیارد ریالی را به ثبت رساندند. افزون بر این، در ادامه پذیره‌نویسی سهام بانک آینده روز گذشته نیز ۳۳۸ میلیون و ۵۱۶ هزار سهم این شرکت به ارزش ۵/۳۳۸ میلیارد ریال مورد پذیره‌نویسی قرار گرفت.
بلوک سرمایه‌گذاری پارس آرین به فروش رفت
همچنین روز گذشته بلوک ۹۳/۱ درصدی شرکت سرمایه‌گذاری پارس آرین به قیمت پایه هر سهم ۱۵۰۰ ریال در بازار پایه فرابورس فروخته شد. بر این اساس، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت، ۱۵۹میلیون و ۶۱۸هزارو ۸۲۳ سهم معادل ۹۳/۱ درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آرین را به ارزش ۴/۲۳۹ میلیارد ریال و به نرخ پایه هر سهم ۱۵۰۰ریال در بازار پایه عرضه کرد که با همان قیمت به فروش رفت.
مزایده بلوک پتروشیمی تبریز
افزون بر این، قرار است ۵۹/۵۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی تبریز به ارزش ۲/۱۱هزار میلیارد ریال و به صورت بلوکی در بازار سوم فرابورس عرضه شود. سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، ۲میلیارد و ۷۶۹ میلیون و ۴۹۳هزار و ۸۰۰ سهم معادل ۵۹/۵۵ درصد از سهام شرکت پتروشیمی تبریز را به نرخ پایه هر سهم ۴۰۷۶ ریال، در روز چهارشنبه ۲۳اسفند در بازار سوم به فروش می‌رساند. سازمان تامین اجتماعی، بانک تجارت، سهام عدالت، بانک رفاه و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح از دیگر سهامداران عمده شرکت محسوب می‌شوند.