گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شرایطی شاهد رشد ۲۸۱واحدی شاخص کل بود که انتشار خبرهایی در مورد گروه‌های پتروشیمی و تصفیه نفت، این گروه‌ها را در صدر بازار قرار داد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که بازارهای جهانی عصر روز جمعه همچنان ناپایدار ظاهر شده و بهای انواع فلزات همچنان کمتر از انتظار اولیه بود. در بازار جهانی بهای هر تن مس به ۶هزار و ۹۹۳دلار رسید؛ بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب یک هزار و ۸۲۲دلار، یک هزار و ۸۵۱دلار و ۲هزار و ۷دلار در تن بالغ شدند که همچنان در سطح پایین است.

همین امر نیز موجب شد تا دیروز نمادهای فلزی بورس تهران با عرضه‌های بالاتری مواجه شوند. در کنار گروه فلزی دیروز نمادهای سیمانی نیز روز پر تلاطمی را تجربه کردند؛ در حالی که همچنان بازار در انتظار اعلام تعدیل قیمت سیمان است رشد بهای سهام شرکت‌های سیمانی موجب شده است تا شرکت‌های حقوقی و سهامداران حقیقی از فرصت رشد قیمتی برای شناسایی سود استفاده کنند، از این رو بیشتر نمادهای سیمانی به جز چند نماد با سهام شناور کم با عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای همراه شدند. در همین حال اما دیروز همچنان نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی صدر‌نشینان بازار بودند.

در گروه تصفیه نفت دیروز انتشار خبرهایی در مورد حذف ۲۶درصد سهمیه صندوق توسعه ملی از صادرات فرآورده‌های نفتی، پالایشگاه بندرعباس را به صف خرید رساند. پالایشگاه اصفهان نیز دیروز با صف خرید همراه بود؛ این امر در شرایطی بود که نمادهای بسته گروه پالایشگاهی با شایعاتی در مورد تعدیل سود همراه هستند. توقف دراز‌مدت نمادهای پالایشگاهی همچنین فشار قابل ملاحظه‌ای را به سهامداران حقیقی وارد کرده است. در این گروه دیروز بازگشایی نماد ایرانول با جهش قیمت بیش از ۲۴درصدی این نماد همراه شد؛ با توجه به صف خرید نماد نفت بهران، گروه تولید‌کننده روغن‌های صنعتی بورس نیز بازدهی مناسبی را برای سهامداران خود به همراه آورده‌اند. در گروه پتروشیمی نیز پتروشیمی شازند همچنان با صف خرید همراه بود. انتشار خبرهایی در مورد تحقق سود بیش از ۱۴۰میلیاردی شرکت خارج بورس پتروشیمیران که ۳۷درصد سهام آن متعلق به پتروشیمی شازند است، احتمال تعدیل مجدد این شرکت را افزایش داده است. در گروه پتروشیمی دیروز شرکت پتروشیمی شیراز با سرمایه‌ای معادل ۲۵۵ میلیارد تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ مبلغ ۱۵۷۵ ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با سال مالی گذشته از افزایش ۲۱۱ درصدی برخوردار بوده است. یادآور می‌شود «شیراز» در پیش‌بینی‌های خود برای سال مالی ۹۲ با لحاظ کردن نرخ ۲۵۰۰ تومانی دلار برای فروش صادراتی ۶۲ درصدی مبلغ ۱۳۷ تومان سود خالص برای هر سهم در نظر گرفته که تقسیم ۹۰ درصد از آن را بین سهامدارانش در برنامه خود دارد. در گروه سیمانی، مدیر کارخانه سیمان دورود در گفت‌و‌گو با «ایلنا» گفت: به لحاظ حجمی ۶۰ درصد کل صادرات و یک‌چهارم درآمد ارزی حاصل از صادرات استان متعلق به سیمان دورود است.

سالاروند گفت: با راه‌اندازی فاز چهارم سیمان دورود، افزون بر پنج هزار تن سیمان به تولیدات روزانه این شرکت افزوده خواهد شد. بیش از یک میلیون ویکصد هزار تن سیمان سالانه در دو نوع تیپ دو و تیپ پنج در این کارخانه تولید می‌شود. در این گروه، شرکت سیمان غرب در گزارش حسابرسی نشده سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ از پوشش ۱۰۰۹ ریال سود هر سهم پس از کسر مالیات خبر داده که نسبت به پیش‌بینی قبلی از افزایش ۱۰ درصدی برخوردار شده است. این شرکت در حالی سود سال جاری را ۹۱۶ ریال اعلام کرده است که با توجه به صادرات بیش از ۵۰ درصد محصولات به کشور عراق و چشم انداز رشد قیمت در سال جاری و از سوی دیگر احتمال افزایش نرخ محصول داخلی، می‌تواند با افزایش مبلغ فروش شاهد رشد سودآوری همچون سال‌های گذشته باشد. در گزارش شرکت اعلام شده بدهی ارزی یورو به نرخ مرجع، درهم به نرخ مبادلاتی تسعیر شده و تمامی تسهیلات ارزی در سال ۱۳۹۲ تسویه می‌شود. در گروه مخابراتی، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی با تعیین نرخ پایه یکسان برای مکالمات ۳ اپراتور فعلی تلفن ‌همراه، مجوز Flat (سراسری، یکسان) کردن شبکه همراه اول را نیز صادر کرد که با این اقدام هزینه جابه‌جا‌یی و بین‌شهری از قبوض آن حذف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی دو هفته پیش نرخی را به عنوان نرخ پایه مکالمات تلفن‌همراه تصویب کرد. این نرخ برای هر ۳ اپراتور فعلی تلفن‌همراه یکسان تعیین شده است. با این مصوبه همچنین درخواست قبلی همراه اول برای Flat (یکسان) کردن شبکه‌اش اجابت شده است.

به این ترتیب این مصوبه ضمن تعیین نرخ یکسان برای مکالمه اپراتورهای تلفن‌همراه مجوز یکسان کردن نرخ مکالمات را نیز به همراه اول داده تا این اپراتور نیز مانند دو اپراتور دیگر از شبکه Flat استفاده کند. در شبکه Flat مانند شبکه اپراتورهای ایرانسل و رایتل، مشترک هزینه جابه‌جایی و بین‌شهری نمی‌پردازد. این موضوع تاکنون تفاوت هزینه مکالمه همراه اول با اپراتورهای دیگر محسوب می‌شد. در این مصوبه، پیش‌بینی شده که اپراتورها می‌توانند قیمت‌های خود را حداکثر ۲۰ درصد بیشتر از نرخ‌ تعیین شده، تنظیم کنند. این نرخ تنها شامل مکالمات می‌شود و خدمات دیگری مانند پیامک و اینترنت اپراتورها را در‌بر‌نمی‌گیرد.

در گروه غذایی دیروز خبرهای ضد و نقیض در مورد حذف ارز مرجع موجب نوسان در گروه غذایی شد. در حالی که گروه قندی هفته گذشته با اعلام حذف ارز مرجع با صف خرید همراه بودند، دیروز تکذیب این مساله از سوی معاون اول رییس جمهوری به صف فروش قندی‌ها منجر شد. در این گروه، دیروز شرکت

چین چین سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۲ خود را از ۴۰۶ ریال به ۱۷۲۴ ریال افزایش داده و با تعدیل ۳۲۴ درصدی روبه‌رو‌ شده است.

چین‌چین در ۹ ماهه واقعی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱ نیز ۱۵۰ تومان معادل ۸۷ درصد از پیش‌بینی سود را پوشش داده است. در گروه ساختمانی، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران که پس از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی که در تاریخ ۱۰ دی ۹۱ به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده رسید با سرمایه ۶۰ میلیارد تومانی برای هر سهم در دوره ۶ ماهه منتهی به اسفند ۹۱ مبلغ ۶۴ ریال سود خالص محقق کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (با لحاظ نمودن افزایش سرمایه) از ۲ درصد کاهش برخوردار بوده است.

همچنین روابط عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در پی اظهارات رییس سازمان خصوصی سازی بیانیه‌ای صادر کرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو‌یی با سایت خبری مانا، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را فاقد اهلیت مالی عنوان کرد که با واکنش این شرکت مواجه شد. شرکت کشتی‌رانی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: صرف وجود یک اختلاف مالی آن هم در شرایطی که موضوع هم اکنون در حال رسیدگی در هیات داوری است به هیچ وجه منطقا و قانونا موید عدم اهلیت مالی یک شرکت آن هم بدون توجه به صبغه این شرکت به عنوان ناوگان ملی کشور نمی تواندتلقی شود. از سوی دیگرطرح چنین ادعاها و اظهاراتی بدون توجه به منشا اختلاف و قبل از فارغ شدن داوران از رسیدگی و بدون مداقه به شرایط و اوضاع و احوال تحریمی مترتب به کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، این حق را برای این شرکت فراهم می‌کند که به طریق قضایی موضوع را پیگیری و اعاده حیثیت کند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ۱۰۴میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۱۰درصد آن را معامله ۹۵/۳ میلیون سهم پالایشگاه اصفهان تشکیل داد. از ۲۶۰نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۹۹نماد با کاهش قیمت و ۱۵۶نماد با رشد ارزش معامله شدند و سایر نمادها نیز بدون تغییر قیمت بودند.